سردبیرفناوری اطلاعات

یکپارچه سازی پیام‌رسان‌های داخلی؛ مطالبه ی کاربران

سردرگمی و آشفتگی موجود در انتخاب و نصب یک پیام رسان خوب و مناسب از بین پیام رسان های ایرانی موجود و البته گاهی نصب اجباری برخی از آنها به اصرار و اجبار مجموعه های مختلف تبدیل به یک درد مشترک بین کاربران ایرانی گردیده است.

برخی از مردم معتقد هستند که مسئولین امر باید یک پیام رسان ملی واحد ایجاد کنند تا مشکل موجود برطرف شود که البته مسئولین و مخصوصا اهل فن می دانند که انجام چنین کاری درست و اصولی نمی باشد.  قشرهای مختلف با نیاز های مختلف؛ نگاه های متفاوتی به موضوع پیام رسانها دارند، برخی بدنبال سرعت ارسال و دریافت، بعضی به دنبال برقراری تماس تصویری و برخی هم مصرف اینترنت برایشان مهم است.

همین چند سال قبل بود که با محدود شدن برخی از پیام رسانهای خارجی، پیام‌رسان‌های بومی با همت و دانش جوانان ایرانی وارد عرصه فعالیت شدند که متاسفانه در زمان روی کار آمدن این پیام رسان‌ها به دلیل نبود برخی از امکانات و عدم اعتماد کاربران به آن‌ها نتوانستند آن طور که باید و شاید بدرخشند.

چند ماه قبل بود که وزارت ارتباطات و تعدادی از مدیران پیام رسانهای داخلی از عزم این وزارتخانه برای توسعه پلتفرم‌های بومی با ایجاد یک مرکز تبادل داده برای یکپارچه‌سازی چندین پیام‌رسان داخلی خبر دادند. طرح برقراری اینترکانکشن میان پیام‌رسان‌های ایرانی که طی ماه‌های اخیر بارها در رسانه‌ها مطرح شده است، تلاش دارد تا با احتساب زمان، هزینه مادی و معنوی و تلاش‌های انجام شده در همه پیام رسان های ایرانی مشکلات موجود ناشی از تعدد سکوهای ارتباطی مجازی را کاهش دهد.

ایده وجود ارتباط بین پیام‌رسان‌ها، ایده جدیدی نیست و چندین سال است که پژوهشگران شرکت‌ها و دولت‌های مختلف به آن پرداخته‌اند. این موضوع در داخل کشور نیز چند سالی است که مطرح شده اما به دلیل وجود پیچیدگی‌های فنی و کسب و کاری تاکنون محقق نشده بود. مرکز ارتباط بین پیام‌رسان‌ها قرار است این امکان را برای کاربرانی که از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند فراهم کند تا در فاز نخست امکان تبادل پیام متنی و عکس میان یکدیگر داشته باشند و در گام بعدی بتواند از خدمات کاربردی الکترونیکی که هر یک از پیام‌رسان‌ها جداگانه روی پلتفرم خود ارایه می‌دهند به راحتی استفاده کند.

به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح اتصال پیام‌رسان‌های ایرانی ان‌شاءالله تا دهه فجر و یا حداکثر تا آخر سال انجام می شود و خاطرنشان کرد که با این اقدام هیچ یک از پیام‌رسان‌ها تعطیل نمی‌شود و هر کدام هویت خود را به صورت مستقل حفظ خواهند کرد. این روندی است که در دنیا هم دنبال می‌شود و اتحادیه اروپا استانداردی را در این مورد وضع کرده و یک استاندارد جهانی به نام MXP (مرکز تبادل پیام) نیز روی آن طراحی شده و دنبال می‌شود که در عین تنوع همه پیام‌رسان‌ها یکپارچه شوند.

آنچه که مسلم است اینکه اتصال و ارتباط و تشریک مساعی و هم افزایی پیام رسان های داخلی موجب فراگیر شدن بیشتر و افزایش سرعت و کیفیت و کمیت آنها خواهد شد که صد البته با اتصال همه پیام رسان های داخلی راه برای تکمیل زیر ساخت های پیام رسان ملی و کاملا بومی ایرانی رقم خواهد خورد تا ضمن حفظ امنیت اطلاعات مردم در داخل کشور؛ بستری مناسب برای کسب و کارها و ارتباط و فعالیت مناسب همه اقشار و حتی کودکان ایرانی در این فضا فراهم گردد.

 

حمید حیدری – مشاور و کارشناس حوزه فناوری اطلاعات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا