فناوری اطلاعات

سرویسهای پرسرعت اینترنت را بهتر بشناسید

به گزارش البرز فاوا نیوز؛ کمتر کسی از اهمیت استفاده از اینترنت غافل است و فناوری اطلاعات به پدیده‌ای ضروری در زندگی افراد تبدیل شده است. طی سال‌های گذشته، روند استفاده از اینترنت از سرعت‌های کیلوبیتی در اینترنت دایال‌آپ، به سرعت جای خود را به فناوری های ارائه پر سرعت اینترنت داده است. در اینجا انواع مختلف خدمات اینترنتی به ترتیب از پرسرعت‌ترین تا کندترین دسته‌بندی شده‌‏اند:

5G: تکنولوژی نوین

نسل بعدی فناوری سلولی یعنی نسل پنجم وعده داده است که در دوره جدید دسترسی به اینترنت، کاربران شاهد پیشرفت چشم‌گیری در سرعت شبکه ابتدا در اینترنت‌های منزل و سپس در اماکن اداری و تجاری، خواهند بود.

به عنوان مثال در بعضی مناطق، سرعت بیش از 1 گیگابایت بر ثانیه را نشان داده است که 10 تا 100 برابر سریع‌تر از اتصال معمولی تلفن همراه شماست. این حتی سریع‌تر از سرعتی است که توسط فیبر نوری فیزیکی به شما داده می‌شود. فقط موضوع سرعت نیست، شبکه‌های 5G دارای تأخیر بسیار کمی هستند؛ بنابراین، تقریباً هیچ مکثی بین کلیک روی یک لینک و بارگیری وب‌سایت یا ویدیو وجود ندارد.

مزایای 5G:

سرعت بالا، تأخیر پایین

پهنای باند اختصاصی (بدون اشتراک با همسایگان)

عالی برای برنامه‌هایی با داده‌های فشرده مانند پخش فیلم یا بازی

معایب 5G:

فناوری بدون آزمون

قدرت سیگنال فوق‌العاده

فیبر(Fiber)

کابل‌های فیبر نوری ستون فقرات سیستم ارتباطات جهانی را تشکیل می‏‌دهند و به عنوان اصلی‌‏ترین مسیرهای ارتباطی اینترنت در جهان، سرویس‌های تلویزیونی و خدمات تلفنی شناخته شده‌اند. تا چند دهه گذشته از فیبر نوری منحصراً برای اتصال شهرها و کشورها به یکدیگر استفاده می‌شد. اما اخیراً  فیبر نوری در خانه و مشاغل شخصی افراد نیز نفوذ کرده است.

سرویس اینترنت فیبر نوری سریع‌ترین و مطمئن‌ترین راه اتصال به اینترنت را ارائه می‏‌دهد و دارای سرعتی است که می‌تواند برای آپلود و بارگیری به حداکثر 1 گیگابیت در ثانیه برسد. این مقدار از سرعت کابل‌های معمولی یا DSL سریع‌تر است.

مزایای فیبر:

سرعت دانلود فوق‌العاده بالا، تأخیر پایین، خدمات قابل اعتماد

بهترین گزینه برای برنامه‌هایی با داده‌های فشرده مانند بازی‌ها یا پخش فیلم به صوررت آنلاین

معایب فیبر:

به نصب حرفه‌ای نیاز دارد.

ارائه‌دهندگان کمی دارد.

محدودیت در دسترسی

کابل

اینترنت کابلی هم از همان تکنولوژی که در کابل‌های تلویزیون‌ها استفاده شده است، استفاده می‌کند یعنی کابل کواکسیال. کابل‎‌های کواکسیال نه تنها می‌توانند هم اتصال تلویزیون و هم اتصال اینترنت را فراهم کنند، بلکه می‌توانند پهنای باند بسیار زیادی از خود عبور دهند. به طور کلی کابل سرعت بیشتری نسبت به هر نوع سرویس اینترنتی دیگر به جز فیبر نوری دارد و برخی برای فعالیت‌های پهنای باند مانند پخش ویدیو و موسیقی، بازی‌ها و یا دانلود و آپلود فایل‌های پرحجم بسیار مناسب است.

مزایای کابل:

پیوند اختصاصی و اتصال دائم

سریع‌‏تر و مطمئن‌‏تر از DSL، ماهواره یا اینترنت dial-up

برای برنامه‌های پرحجم مانند پخش فیلم و بازی‌های آنلاین مناسب است.

معایب کابل:

به دلیل پهنای باند مشترک، استفاده سنگین توسط دیگران ممکن است سرعت اتصال در ساعات اوج را مختل کند.

هزینه نصب و خدمات ماهانه می‌تواند گران باشد.

در هر مکانی در دسترس نیست.

ماهواره

سرویس اینترنت ماهواره‌ای دقیقاً همان چیزی است که به نظر می‌رسد: یک دیش در خانه شما یا اطراف آن وجود دارد و سیگنال‌ها را از مرکز ارائه دهنده خدمات از طریق ماهواره‌ای در مدار زمین، ارسال و دریافت می‌کند. بیشتر ارائه دهندگان اینترنت ماهواره‌ای، به تعداد انگشت شماری از ماهواره‌های بزرگ در مدار زمین واقع در 22000 مایل بالاتر از زمین متکی هستند.

مزایای ماهواره:

به طور گسترده در دسترس است، حتی از راه دور و در مناطق روستایی

ارائه‌دهندگان زیادی برای آن وجود دارد، به همین دلیل معمولاً قیمت‌گذاری برای آن رقابتی است (برای کاربران قیمت‌های مناسب و معقولی پیشنهاد می‌کنند)

معایب ماهواره:

نیاز به دیش ماهواره‌ای در خانه شما یا حداقل در اطراف و نزدیک آن دارد.

ممکن است گران باشد و یا نیاز به یک قرارداد خدمات چند ساله داشته باشد.

ممکن است دچار اختلال در برقراری شود.

DSL

از نظر فنی DSL، اینترنتی با پهنای باند زیاد محسوب می‎شود. اگرچه DSL ممکن است بسیار سریع‌تر از dial-up باشد، اما نسبت به اتصال از طریق کابل سرعت پایین‌تری دارد. سرعت این نوع از اتصال برای کارهای ساده و پایه‌ای مانند جستجو و مرور در اینترنت و حتی ارسال ایمیل کافی و مناسب است، اما سرعت آن برای عملیات سنگین‌تر مانند تماشای فیلم و ویدئو و یا بازی‌های آنلاین کافی به نظر نمی‌رسد.

مزایای DSL:

به طور گسترده در دسترس است.

ارائه دهندگان متعددی دارد.

نسبتاً ارزان است.

به جای اینکه با همسایگان به طور مشترک از آن استفاده کنید، پهنای باند اختصاصی خواهید داشت.

معایب DSL:

سرعت کمی به خصوص برای آپلود داده‌ها دارد.

سرعت و عملکرد آن، بستگی به نزدیکی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی شما به محلی که قرار دارید، دارد.

تغییرات آب و هوایی روی عملکرد آن تاثیرگذار است.

به این موضوع توجه داشته باشید که 2 نوع اتصال DSL وجود دارد:

متقارن و برابر، که سرعت یکسانی را برای دانلود و آپلود داده‌های شما ارائه می‌دهند. نوع دیگر نامتقارن است، که برای دانلود کردن فایل و داده، سرعت بالاتری را نسبت به آپلود کردن در اختیار شما قرار می‌دهد.

 LTE بی‎سیم ثابت

سرویس اینترنت ثابت LTE از همان برج‌های بی‌سیم که برای برقراری ارتباط تلفن همراه استفاده می‌شوند، برای انتقال استفاده می‌کنند. در مناطق روستایی که سرویس کابلی مطمئنی ندارند اما برج‌های سلولی در اطراف آن‎ها وجود دارد، سرویس LTE بی‌سیم، شما را ملزم به نصب آنتن جداگانه در خانه یا نزدیک آن می‌کند.

مزایای سرویس اینترنت LTE ثابت:

ارائه خدماتی با پهنای باند مناسب و معقول در مناطق روستایی و دور افتاده

نیازی به زیر ساخت سیمی یا کابل متصل به خانه ندارد.

معایب سرویس اینترنت LTE ثابت:

به نصب و راه اندازی آنتن حرفه‌ای نیاز دارد.

انسدادهای فیزیکی و جغرافیایی ممکن است سرعت را کاهش دهند.

ممکن است گران باشد و یا نیاز به یک قرارداد خدمات چند ساله داشته باشد.

غالباً تحت هزینه‌های اضافه قرار دارند.

زمان تأخیر نسبت به سرویس‌های سریع سیمی مانند کابل و فیبر بیشتر است.

LTE یکی از گران‌ترین انواع سرویس اینترنت باشد زیرا برای بارگیری حجم داده خود، هر ماه باید آن را شارژ کنید. اگر میزان استفاده شما فراتر از مرز مورد نظری که برای استفاه در نظر گرفته شده است رد شود، هزینه اضافی نیز با خود به همراه خواهد  داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا