تکنولوژی

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها هوای تازه‌ای در جامعه می‌دمند

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاری از فروش 90هزار میلیارد تومانی بیش از 4700 شرکت دانش‌بنیان را یکی از دستاوردهای این زیست‌بوم برای کشور دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها هرروز با محصول یا خدمت دانش‌بنیان جدید و خلاقانه‌ای که ارائه می‌کنند، هوای تازه‌ای در جامعه می‌دمند. همین خدمات باعث شده ایت کیفیت زندگی بهبود یابد و ضمن خلق ارزش افزوده، اشتغال نیروی انسانی جوان ممکن شود.

فرهنگستان علوم میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری بود؛ ستاری با بیان اینکه بیش از نیم میلیون متر مربع فضای نوآوری، با بیش از 349 مرکز رشد و نوآوری به کمک بخش خصوصی آمده است گفت و ادامه داد: با تلاش‌هایی که برای رونق زیست بوم کارآفرینی و نوآوری صورت گرفت، باز شدن فضای ایده‌پردازی و کار نوآورانه، جهشی قابل توجه داشت. بیش از 349 مرکز رشد و نوآوری به کمک بخش خصوصی ایجاد شده است، ضمن این‌که با جذب بیش از 1400 دانش‌آموخته برجسته از یکصد دانشگاه برتر دنیا، کسب و کارهای استارتاپی رونق گرفته‌اند.

ستاری همچنین از رونق گفتمان سرمایه‌گذاری خطرپذیر و توسعه ناحیه‌های نوآوری اشاره کرد و گفت: پهنه‌های نوآوری در ساختن آینده شهرها و حرکتشان به سوی خلاق و نوآور شدن، نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ بر همین اساس، حمایت از ایجاد ناحیه‌های نوآوری در شهرها را در اولویت قرار دادیم.

دانشگاه‌ها و نوآوری

وی با بیان این‌که نهال نوآوری و توسعه‌مندی از زمین دانشگاه‌ها بارور می‌شود، افزود: ناحیه نوآوری شریف، نمونه‌ای موفق و کارآمد از این ناحیه‌ها به شمار می‌رود که در حال حاضر، مجموعه‌ای موفق است از 500 شرکت و 3200 نیروی انسانی دانش‌آموخته و خلاق. همچنین 5پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دولتی، یک هاب نوآور، 5 مرکز نوآوری و 7 شتابدهنده و 5 برج فناوری در این ناحیه نوآوری مشغول فعالیت هستند یا به زودی ایجاد می‌شوند.

وی با بیان این‌که با رخ‌نمایی اقتصاد دانش‌بنیان، نگرش سنتی در حوزه تأمین مالی کسب و کارها جای خود را به  گفتمان تازه‌ای تحت عنوان سرمایه گذاری خطرپذیر داده است، اظهار کرد: تلاش کردیم گفتمان این نوع سرمایه گذاری را توسعه و در میان نهادها و افراد سرمایه‌گذار ترویج کنیم. سرمایه‌گذاری خطرپذیر اکنون از مرز 1000 میلیارد تومان فراتر رفته و همچنین بیش از 12500 میلیارد تومان تسهیلات از نظام بانکی، به زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری ارائه شده است.

ستاری با اشاره به ایجاد کارخانه‌های نوآوری در پایتخت و دیگر شهرها به مثابه الگوی جدیدی رونق کسب‌وکارهای نوآور یاد کرد و گفت: باید از الگوهای پیشین توسعه علمی، به سمت بازسازی بافت‌های فرسوده و تبدیل این اماکن، به کارخانه نوآوری و سپس به ایجاد پهنه های نوآوری کوچ کنیم. کارخانه نوآوری آزادی با ظرفیتی برای اشتغال 3500 نیروی انسانی خلاق، نمونه‌ای موفق از این الگو به‌شمار می‌رود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به افزایش تعداد پتنت‌های ثبت‌شده بین‌المللی گفت و ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تا 90 درصد از هزینه ثبت پتنت خارجی را حمایت می کند و اتفاق خوبی که در ثبت پتنت‌ها شاهد هستیم، حضور شرکت‌های بخش خصوصی و تسهیل این کار است.

وی همچنین ایجاد شبکه گسترده و یکپارچه‌ای از خدمات آزمایشگاهی به کمک شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی را گامی دیگر در رایتا توسعه علمی و فناوری عنوان کرد و گفت: ما مرزهارا در حوزه آزمایشگاهی شکسته ایم به‌طوری که بیش از 38 استاد دانشگاه، دانشجوی دکتری، عضو بنیاد ملی نخبگان و سرآمد علمی، بدون محدودیت از 12هزار تجهیز آزمایشگاهی ارائه شده بر بستر شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، با تخفیف و بدون محدودیت استفاده می کنند.

ستاری، استارتاپ ها را در تفکر اقتصاد دانش بنیان، تامین‌کننده نیروی انسانی  زیست‌بوم نوآوری و کارآفرینی قلمداد کرد و گفت: استارتاپ‌ها، زمینه ساز رونق کسب و کارهای دانش بنیان می شوند. بسیاری از کسب و کارهای استارتاپی، اکنون به دست نخبگان و المپیادی های این کشور اداره می شود و شکست در اندیشه جوانان خلاق و استارتاپی، فرصتی برای آموختن و شروعی دوباره است. باید انتخاب کنیم که اداره و توسعه کشور را به دست این افراد بسپاریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا