تکنولوژی

اندروید 14 در مقابل iOS 17: کدام سیستم‌عامل ارتقاء بزرگ‌تری دریافت کرد؟

به تازگی نسخه جدید سیستم عامل‌های گوگل و اپل عرضه و به‌روزرسانی شده‌اند؛ گوگل از اندروید 14 رونمایی و اپل این به‌روز‌رسانی را برای iOS 17 منتشر کرد. با هر به‌روزرسانی اصلاحات و ویژگی‌های جدید ارائه می‌شود، اما این ویژگی‌ها آنقدر چشمگیر نیستند که قابلیت خاص و بزرگی را به‌ گوشی‌های هوشمند اضافه کنند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، به‌هر حال طی سال‌های گذشته قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم‌عامل‌های مختلف آنقدر تغییر کرده‌اند و شباهت‌ها آنقدر زیاد و تفاوت‌ها کمتر شده تا در نتیجه، سخت‌تر و سخت‌تر می‌شود که تعیین کنیم کدام‌یک از پلتفرم‌های iOS یا Android پیشرفت چشمگیری داشته‌اند.

تنها راه مقایسه آخرین به‌روزرسانی‌های سیستم عامل‌های اندروید 14 و iOS 17، نگاهی به ویژگی‌های جدید ارایه شده توسط اپل و گوگل است. صرفاً بر اساس پیشرفت‌های نرم‌افزاری، نه لزوماً چیزی وابسته به دستیابی به یک گوشی پرچمدار جدید، کدام‌یک ویژگی‌های چشمگیرتری را اضافه کرده است.

اپل در iOS 17 چه چیزی اضافه کرده است

مسلما جالب‌ترین پیشرفت جدید در iOS 17 اضافه شدن Live Voicemail است. این قابلیت امکان ارسال پیام به‌شکل صوتی را برای کاربران دستگاه‌های اپل فراهم می‌کند تا زمانی‌که مثلا در یک جلسه هستید و تماسی دریافت می‌کنید با فشردن یک دکمه به تماس گیرنده پیامی با صدای خودتان ارسال کنید تا بداند که داخل جلسه هستید، سپس وی در پاسخ به شما می‌تواند موضوعی را که بابتش با شما تماس گرفته را به شکل صوتی ارسال و این پیام برای شما تایپ می‌شود و می‌توانید موضوع را روی نمایشگر گوشی‌تان بخوانید و در صورت مهم بودن پیام، یا با وی تماس بگیرید یا به‌همان شکل پاسخ دهید. فیس‌تایم در iOS 17 این امکان را فراهم کرده در صورتی که تماسی را جواب ندهید، فرد مقابل بتواند یک پیام ویدیویی یا صوتی برای‌تان ارسال کند. همچنین فیس‌تایم از افکت‌های مختلفی پشتیبانی می‌کند. مثلا می‌توانید هنگام کار با آن از افکت‌های قلب، بادکنک، آتش‌فشان، تابش لیزر و باران استفاده کنید. این افکت‌ها توسط حرکات دست فعال می‌شوند و می‌توانید آن‌ها را هنگام گفتگوهای تصویری خود در فیس‌تایم به‌کار ببرید. این افکت‌ها در برخی از برنامه‌های شخص ثالث هم قابل استفاده هستند.اپل در iOS 17 حالت StandBy را معرفی کرده است؛ حالتی جدید برای آیفون در هنگام شارژ شدن. هنگامی که آیفون خود را در حین شارژ به طرفین می‌چرخانید، وارد حالت StandBy می‌شود و نمایی تمام صفحه از اطلاعات مفید را نمایش می‌دهد که می‌توانید به سرعت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اما بزرگ‌ترین تغییر باقی‌مانده که ممکن است تجربه کلی کاربر را بیش از همه تغییر دهد این است که موتور تصحیح خودکار صفحه کلید اپل به‌طور کامل بازنگری شده است.

طبق بیانیه مطبوعاتی iOS 17 اپل، این موضوع به لطف به‌روزرسانی جامع با یک مدل زبان یادگیری ماشینی پیشرفته روی دستگاه برای پیش‌بینی کلمات است که هر بار تجربه و دقت را برای کاربران بهبود می‌بخشد، تا کلمات را به‌درستی تایپ کنند. به غیر از اضافه شدن برنامه جدید Journal که دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد، اینها تغییرات عمده هستند.

گوگل در اندروید 14 چه چیزی اضافه کرده است

در‌همین‌حال، اندروید 14 تغییرات زیادی را به ارمغان می‌آورد که مسلما در ظاهر کوچک‌تر هستند اما می‌توانند تجربه کاربر را تا حدی تغییر دهند. جالب‌ترین آنها ممکن است توانایی استفاده از دوربین جلوی تلفن خود به‌عنوان وب‌کم برای رایانه خود با وصل کردن آن از طریق USB باشد. از برخی جهات، مهم‌ترین مورد ممکن است این باشد که با شروع این به‌روزرسانی، اندروید اکنون کاربران را به تنظیم پین‌های شش رقمی تشویق و امنیت بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. با این حال، بیشتر تغییرات در بخش زیبایی و رابط کاربری است. برخی مانند افزودن تم‌های تک‌رنگ، مقیاس‌بندی فونت غیر‌خطی و تم‌های هوش مصنوعی مولد زیبایی هستند، در‌حالی‌که پشتیبانی از عکس‌های HDR به این نسخه اضافه شده است. اما اندروید 14 سفارشی‌سازی قفل صفحه از جمله میانبرهای سفارشی برنامه را نیز اضافه می‌کند که به شما امکان می‌دهد با باز کردن قفل گوشی خود سریع‌تر به قابلیتی که مدنظرتان است دسترسی پیدا کنید. سفارشی‌سازی صفحه قفل همچنین به شما امکان می‌دهد ویجت‌ها را اضافه کنید و می‌توانید به هوش مصنوعی اجازه دهید برخی از سفارشی‌سازی‌ها را انجام دهد، مانند اولویت‌بندی و بزرگ‌نمایی ویجت آب‌وهوا زمانی که پیش‌بینی بدتر می‌شود. در بخش حریم خصوصی داده‌ها، اندروید 14 نیز دو ترفند قابل توجه را اضافه می‌کند. یکی از آنها برنامه جدید Health Connect است که در منوی تنظیمات تعبیه شده و به شما امکان می‌دهد داده‌های سلامتی خود را به‌صورت ایمن ذخیره کنید و بتوانید با امنیت بالا آن‌ها را با سایر برنامه‌ها، مانند ردیاب‌های تناسب اندام، به اشتراک بگذارید.

این به‌روزرسانی همچنین شامل گزینه‌های اشتراک‌گذاری داده‌های بیشتری برای زمانی است که یک برنامه اجازه می‌خواهد و همچنین زمانی که یک برنامه داده‌های موقعیت مکانی شما را با اشخاص ثالث به اشتراک می‌گذارد به شما اطلاع می‌دهد. در نهایت، اندروید 14 «اعلان‌های فلش» را نیز اضافه می‌کند، این قابلیت را می‌دهد که وقتی نوتیفیکیشن‌های معلق دارید، گوشی شما چراغی روشن کند.

iOS یا Android کدامیک به‌روزرسانی بهتری ارایه کرده است

تصمیم‌گیری در مورد اینکه کدام سیستم عامل موبایل در آخرین به‌روزرسانی‌های اصلی خود ارتقاء بیشتری داشته باشد مشکل است؛ آیا شما با سیستمی که قابل توجه‌ترین تغییرات را در یک عکس داشته یا سیستمی که با گنجاندن ویژگی‌های موجود به محصول کلی بهتری دست یافته است، می‌روید. به این ترتیب، iOS 17 در اینجا برنده است. اگرچه سیستم‌عامل اپل تغییرات عمده زیادی ندارد، اما دو تغییر بزرگی ایجاد در این پلتفرم‌ها ایجاد شده است. پست صوتی زنده یک تغییر کامل از نظر نحوه نمایش تماس‌ها توسط کاربران آیفون و مسلماً تغییری عظیم در تجربه کاربری گوشی به طور کلی است. کاری که موقع برقراری تماس انجام می‌دهید شاید متفاوت باشد با زمانی که به تماس پاسخ دهید، اما تماس گیرنده درک می‌کند که شما در شرایط مناسبی برای پاسخگویی نیستید و از طریق این برنامه هم می‌تواند موضوع تماس را مطرح کند و کارش انجام شود، از سوی دیگر شما هم مجبور به پاسخگویی در هر شرایطی نیستید.

تصحیح خودکار قابلیت دیگری است که تغییر بزرگی در iOS 17 ایجاد کرده است. حتی اگر بخواهید استدلال کنید که این فقط آیفون را به جایی می‌برد که کاربران اندرویدی سال‌ها با GBoard تجربه کرده‌اند، باز هم تغییری بزرگ‌تر در تجربه کاربری نسبت به Android 14 ایجاد کرده است. با این حال هر دو به‌روزرسانی اندروید و آی‌او‌اس با تغییرات خوبی همراه شده‌اند، اما اپل این بار گام بزرگ‌تری برداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا