فناوری اطلاعات

CMS چیست و چرا ؟؟

سیستم مدیریت محتوا که به اختصار به آن CMS گفته می‌شود، مخفف عبارت Content Management System می‌باشد، CMS نرم افزاری است که این اجازه را به مدیر سایت می‌دهد که بتواند وب سایت خود را بر روی سرور راه‌اندازی, بروز رسانی و مدیریت کند. همچنین یک سیستم مدیریت محتوا تمام ابزارهای مورد نیاز برای مدیریت یک سایت را نیز در اختیار مدیر سایت قرار می‌دهد.

بطور کلیCMS از دو عنصر تشکیل شده است:

  1. برنامه کاربردی مدیریت محتوا (Control management applicant) که به اختصار CMS نامیده می شود
  2. برنامه کاربردی تحویل محتوا (Control delivery applicant) که به اختصار CAD نامیده می شود.

عنصر CMA امکان ایجاد محتوا، اعمال تغییرات و حذف بخش خاصی از محتوای وب سایت، را بدون نیاز به تخصص خاص و امکانات فنی در زمینه وب، برای طراحی وب سایت فراهم می آورد. در نتیجه میتوان گفت با استفاده از سیستم مدیریت محتوا برای ایحاد وب سایت ساده نیاز به آشنا به زبان های برنامه نویسی نبوده و حتی نیاز به آشنایی با زبان HTML (Hyper Text Markup Language) نیز نمی باشد.

عنصر CDA، این اطلاعات را کامپایل نموده و از آن ها جهت آپدیت وب سایت استفاده می نماید.

 

ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا :

ویژگی های سیستم های مدیریت محتوا بسیار وسیع بوده و اکثرا این سیستم ها شامل ویژگی های زیر می باشند :

  • انتشار مبتنی بر وب (web-based publishing)
  • مدیریت ساختار (format manager)
  • مدیریت بازنگری (revision control)
  • جستجو نمودن (search)
  • ایندکس نمودن (Index)
  • بازیابی اطلاعات (retrieval)

در ادامه توضیحات مختصری در مورد هر یک از ویژگی های فوق آورده شده است :

  • ویژگی انتشار مبتنی بر وب (web-based publishing):

ویژگی انتشار مبتنی بر وب، قالب ها و یا مجموعه ای از قالب هایی (Template) که توسط سازمان ارائه می شوند، را در اختیار کاربران این سازمان ها قرار می دهد. این قالب ها را می توان نمونه ای مشابه با ویزاردها (wizard) و یا ابزارهای مشابه جهت ایجاد محتوای سایت و یا اعمال تغییرات در نظر گرفت.

  • ویژگی مدیریت ساختار (formed management):

ویژگی مدیریت ساختار (formed management) امکان تبدیل مستندات الکترونیکی و اوراق اسکن شده را به فرمت های پر کاربرد نظیر HTML ویا PDF (portable document format) و… را فراهم می آورد.

  • ویژگی بازنگری و اصلاحات (control revision):

ویژگی بازنگری و اصلاحات (control revision)، امکان به روز رسانی محتوای سایت را به ورژن های جدیدتر و نیز تغییر محتوا به ورژن های قدیمی تر فراهم می کند، همچنین این ویژگی امکان ردیابی هرگونه تغییراتی را که کابران در فایل ها ایجاد می کند و نیز لاگ ها (Log) را فراهم می کند.

  • سایر ویژگی ها:

از ویژگی های کاربردی دیگر CMS ایندکس نمودن (index) و جستجو (search) و بازیابی اطلاعات (retrieval) می باشد. سیستم CMS امکان ایندکس نمودن تمامی اطلاعات یک سازمان را فراهم می آورد. در نتیجه کاربران / کارمندان سازمان می توانند با جستجو ی عبارات مورد نظر اطلاعات مربوطه را از سیستم مدیریت محتوا استخراج نمایند.

 

برخی امکانات یک CMS حرفه‌ای

  1. مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران و تایید اطلاعات
  2. چند زبانه بودن
  3. ایجاد نقشه سایت داینامیک
  4. امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی
  5. ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات کاربران
  6. بهینه سازی تصاویر آپلود شده
  7. ایجاد و بروز کردن متا تگ ها
  8. امکان جستجو در مطالب
  9. امنیت بیشتر
  10. گزارش آمار بازدید از صفحات
  11. امکان فرستادن اطلاعات به سایت توسط چند کاربر
  12. آرشیو بندی اتوماتیک اطلاعات بر اساس تاریخ و موضوع
  13. ایجاد امکان جستجو در اطلاعات قبلی
  14. ایجاد لینک دائم برای هر مطلب و متا تگ برای آن
  15. و بسیاری امکانات جانبی دیگر …

 

برخی تصور های غلط در مورد CMS ها:

  • بزرگترین تصور اشتباه عموم در مورد CMSها این است که تصور می نمایند استفاده از سیستم مدیریت محتوا بزرگترین عامل موفق وب سایت ها می باشد. در حالی که واقعیت این است که CMS جهت ساده تر کردن مدیریت و توضیع محتوا بکار می رود. موفقیت یک وب سایت، در گرو کیفیت مطالب، کیفیت سرویس ها، بازاریابی و فاکتور های بسیار دیگری می باشد.

 

  • تصور اشتباه دیگر عموم، آن است که با استفاده از CMS، نیازی به طراح وب سایت و یا شخص متخصص در زمینه وب نمی باشد. در این رابطه باید توجه نموده که CMSها برنامه های منبع باز (open source) بوده و امکان سفارشی سازی آن توسط طراحان برای رسیدن به اهداف سازمانها فراهم می باشد. بطور مثال، با توجه به اینکه با سیستم مدیریت محتوای دروپال (Drupal)، هر نوع وب سایتی را می توان راه اندازی نمود، راه اندازی و تنظیمات مربوطه نیاز به تخصص داشته و حتما می بایست توسط طراحان وب سایت با توجه به اهداف سازمان ها راه اندازی شود.

 

  • اشتباه رایج دیگر در این زمینه، ایجاد برند معتبر و به یاد ماندنی می باشد که باعث جذب هرچه بیشتر بازدیدکنندگان شود.متاسفانه اکثر طراحان وب در زمینه طراحی برند تجربه کافی نداشته و اکثر CMS ها بانوجه به متن باز (Open Source) بودن بطور پیش فرض این مورد را نداشته و حتما می بایست بصورت سفارشی شده توسط افراد خبره صورت گیرد

 

انواع CMS

به صورت کلی تعداد بسیار زیادی سیستم مدیریت محتوا یا همان CMS وجود دارد. اما از جمله محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • WordPress
  • Joomla
  • Open Cart
  • پرستاشاپ
  • دروپال
  • WHMCS

 

نتیجه گیری:

با توجه به مزیت های بی شمار، سادگی و رشد روز افزون استفاده از سیستم های منبع باز مدیریت محتوا، انتخاب بهترین و مناسبترین سیستم جهت توسعه روزافزون عرصه فعالیت شما در اینترنت و شبکه های داخلی از اهمیت ویژه ای برخورددار است.

با صرف زمان و منابع کافی و مناسب برای انتخاب بهترین سیستم مدیریت محتوا، شما مطمئن شوید که مناسبترین سیستم مدیریت محتوا را برگزیده اید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا