فناوری اطلاعات

رونمایی از سامانه احراز هویت مشتریان(امتا)

به گزارش البرز فاوا نیوز،  مرکز توسعه تجارت الکترونیک با در نظر گرفتن نیاز کسب‌و‌کار‌ها و تعامل برای پیشرفت پلتفرم‌ها، سامانه‌ای راه اندازی کرده تا به کمک کسب‌و‌کار‌هایی که نیاز به احراز هویت مشتریان دارند بیاید. نورالدینی، معاون پروژه امتا درباره امتا و تعامل با کسب‌و‌کار‌ها گفت: ما بدون در نظر گرفتن دولتی بودن و حواشی‌ها، این سامانه را راه اندازی کردیم تا به کسب‌و‌کار‌ها کمک کنیم.

سامانه امتا در حال حاضر با اطلاعات هویتی، کارت بانکی و شاهکار احراز هویت می‌کند. این سامانه در نظر دارد در ماه‌های آینده امضای الکترونیکی و بیومتریک را نیز به احراز هویت اضافه کند.

اجبار دادستانی برای احراز هویت به منزله استفاده از امتا نیست، بلکه بحث احراز هویت است که می‌تواند با روش‌های مختلف صورت پذیرد. امتا اجباری برای کسب‌و‌کار‌ها ایجاد نمی‌کند و هر کسب‌و‌کار و مشتری با در نظر گرفتن نیاز‌های خود می‌تواند از این سامانه استفاده کند.

استفاده از این سامانه به این صورت است که کسب‌و‌کارهایی که از امتا برای احراز هویت استفاده می‌کنند، مشتریان را به صفحه امتا هدایت می‌کنند و کاربران با پر کردن فیلد‌ها احراز هویت می‌شوند در انتها این کاربر است که اجازه می‌دهد اطلاعات مورد نیاز در اختیار کسب و کار قرار گیرد.

امتا از ویژگی‌هایی مانند دسترسی به وب‌سرویس‌های حاکمیتی، اختیاری بودن استفاده از سوی مشتری و کسب و کار، صیانت از حریم خصوصی، سرویس ارزش افزوده، پویا و توسعه‌ای و مبتنی بر نیاز مشتری و کسب‌و‌کار، دسترسی به ابزار‌های متنوع احراز هویت مبتنی بر ریسک‌پذیری مشتریان و درخواست کسب‌و‌کار‌ها برخوردار است.

بهنام امیری، سرپرست معاونت تسهیل تجارت درباره هزینه‌ای که کسب‌و‌کار‌ها قرار است برای استفاده از امتا بپردازند، گفت: هنوز به هزینه‌ گرفتن از کسب‌و‌‌کار‌ها فکر نکرده‌ایم، اما هر سیستم هزینه متفاوتی دارد که به ما مربوط نیست؛ مثلا احراز از ثبت احوال رایگان است و هزینه سوء‌پیشینه ۸ هزار تومان است. استفاده از امتا فعلا رایگان است. ممکن است برای زیر ۵۰۰ احراز هویت هزینه‌ای نگریم و سپس پله پله هزینه در نظر بگیریم تا کسب‌و‌کار‌ها بتوانند رشد کنند. اگر بخواهیم برای احراز هویت از کاربر هزینه بگیریم باید با سازمان نتظیم مقررات جلسه بگذاریم تا موارد بررسی شود.

امیری با اشاره به اینکه احراز هویت با امتا چقدر زمان می‌برد، گفت: احراز هویت در لحظه با وب‌سرویس‌های مختلف انجام می‌شود و سوءپیشنه ۲ روز طول می‌کشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا