تکنولوژی

ابرکامپیوتر جدید متا

از لحظه ای که فیس بوک خود را به فضای آنلاین متا تغییر داد نظرات بسیاری درباره این موضوع داده شد. طرح پشت این حرکت در حال حاضر شفاف نیست اما به نظر می رسد فیس بوک می خواهد نسخه ای سه بعدی و مجازی از اینترنت ایجاد کند.

در حال حاضر، فیس بوک به تازگی از مرز 3 میلیارد کاربر فعال ماهانه گذشت، و برای وصل کردن این همه کاربر به محیط واقعیت مجازی انرژِی زیادی نیاز است. این خبر که این شرکت در تلاش برای ساخت سریع ترین ابر کامپیوتر در جهان است به خوبی با کل ایده پیوند می دهد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از فون آرنا؛ طبق اخبار منتشر شده، متا فاز یک از پروژه جدید ابرکامپیوتر هوش مصنوعی خود را به پایان رسانده است؛ نام این ماشین AI Research SuperCluster (RSC) است و هنگامی که اواخر سال جاری به طور کامل به پایان رسید، متا معتقد است که سریع ترین ابرکامپیوتر این سیاره خواهد بود.

این ماشین RSC جدید قادر خواهد بود محاسبات نقطه شناور را با 5 exaflops (تقریبا 1،000،000،000 بار سریع تر از یک کامپیوتر بازی به طور منظم) انجام دهد. متا می خواهد از تمام این قدرت برای توسعه الگوریتم های هوش مصنوعی استفاده
کند که می توانند از تریلیون ها نمونه یاد بگیرند.

یکی دیگر از استفاده های بالقوه از این ابرکامپیوتر در آینده ساخت ابزارهای واقعیت افزوده بهتر است، چرا که  این ماشین قادر خواهد بود «به طور یکپارچه متن، تصاویر و ویدئو را با هم تجزیه و تحلیل کند.» به گفته متا، این یک ستون کلیدی در چشم انداز این شرکت برای پروژه متاوآی آن خواهد بود.

RSC همچنین برای پیدا کردن پیام های نفرت انگیز و محتوای مضر (به احتمال زیاد در فیس بوک و اینستاگرام)، و ریشه کن کردن آنها مورد استفاده قرار خواهد گرفت؛ به گزارش متا، هوش مصنوعی را می توان آموزش داد تا این کار را با کارایی زیادی انجام دهد.

ترجمه:مهتا حیدری

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا