موبایل

ظرفیت باتری سری آیفون ۱۳ لو رفت

با توجه به جدیدترین خبری که پیرامون گوشی‌های سری آیفون ۱۳ منتشر شده ظاهرا ظرفیت باتری پرچم‌دارهای مورد انتظار اپل بیشتر از قبل خواهد بود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ اپل در ماه سپتامبر امسال از گوشی‌های سری آیفون ۱۳ رونمایی خواهد کرد. پرچم‌دارهایی که تا به این لحظه خبرهای بسیار زیادی پیرامون آن‌ها منتشر شده که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به نمایشگر LTPO OLED با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی (برای مدل‌های پرو و پرو مکس)، تجهیز به لرزشگیر دوربین سنسور شیفت، ناچ کوچک‌تر و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در جدیدترین خبری هم که در رابطه با این محصولات منتشر شده، شاهد افشای جزئیات مربوط به باتری سری آیفون ۱۳ بودیم.

خبری که در این رابطه منتشر شده از سوی افشاگری تحت عنوان L0vetodream بوده که خب شاید تاکنون زیاد اسم آن را در بین افشاگران معروف نشنیده باشیم اما در واقع آنچه که این افشاگر منتشر کرده، تصویری از پست ویبوی معروف‌ترین افشاگر چینی یعنی DigitalChatStatioin بوده که اطلاعاتی را پیرامون ظرفیت باتری آیفون‌های آینده با کاربران به اشتراک گذاشت.

آیفون ۱۳

سری آیفون ۱۳ از باتری پرظرفیت‌تری بهره می‌برند

اینطور که به نظر می‌رسد، برای هر چهار مدل آیفونی که امسال عرضه می‌شوند، باتری بزرگ‌تری در نظر گرفته شده. از آیفون ۱۳ مینی ۵٫۴ اینچی شروع می‌کنیم که با باتری ۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعتی، کم‌ترین تغییر را به نسبت سایر مدل‌ها دارد چرا که باتری آیفون ۱۲ مینی ۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعتی است و عملکرد خیلی خوبی هم ندارد. همین موضوع هم باعث کاهش آمار فروش این محصول شده تا جایی که اکنون می‌بینیم این محصول کمترین محبوبیت را بین ۴ مدل آیفون دارد.

آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو که مثل سال گذشته از نمایشگرهایی مشابه با اندازه‌ی ۶٫۱ اینچ بهره می‌برند، به باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعتی مجهز خواهند شد که به نسبت باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعتی نسل کنونی، تغییر بسیار خوبی به حساب می‌آید. البته این دو گوشی معمولا از لحاظ طول عمر باتری مشکل خاصی نداشتند و همیشه در حد یک گوشی معمولی عمل می‌کردند.

اما اینطور که به نظر می‌رسد، بیشترین تغییر را از این حیث آیفون ۱۳ پرو مکس ۶٫۷ اینچی خواهد داشت که احتمالا ظرفیت باتری آن از ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعت در آیفون ۱۲ پرو مکس به ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعت می‌رسد. نه تنها این تغییر بسیار زیاد و محسوس است بلکه خود باتری هم در نگه‌داری شارژ احتمالا عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش خواهد گذاشت. با توجه به اینکه نمایشگر این گوشی ۱۲۰ هرتزی خواهد بود، وجود چنین باتری قدرتمندی واقعا نیاز بود که خب امیدواریم واقعا اینطور باشد.

طراحی داخلی جدید، عامل افزایش ظرفیت باتری سری آیفون ۱۳

اما اینطور که به نظر می‌رسد، آنچه که باعث شده اپل بتواند ظرفیت باتری گوشی‌های جدید خود را افزایش دهد، طراحی داخلی جدیدی است که برای آن‌ها در نظر گرفته. به گفته‌ی مینگ‌چی کو، اپل اسلات سیم‌کارت را اینبار با برد اصلی ادغام کرده و ضخامت ماژول‌های اپتیکال را هم کاهش داد.

آیفون ۱۳

از طرفی اواخر سال گذشته خبری منتشر شد مبنی براینکه سری آیفون ۱۳ به خاطر استفاده از فناوری soft board battery، از مدارهای منعطفی بهره خواهند برد که باعث می‌شود اپل بتواند فضای کافی برای قرار دادن سلول‌های باتری در اختیار داشته باشد. بدین ترتیب فضای کافی برای تعبیه‌ی باتری‌های بزرگ‌تر فراهم می‌شود که خب به نظر می‌رسد شرکت کوپرتینویی نیز از این فرصت به نحو احسن استفاده کرده. البته استفاده از باتری پرظرفیت‌تر یک نقطه ضعف نه‌چندان مهم دارد که آن هم سنگین‌تر شدن گوشی‌های جدید به نسبت مدل‌های سال گذشته است.

تاثیر چشمگیر نمایشگرهای LTPO و تراشه‌ی A15 در کاهش مصرف انرژی

اما آنچه که باعث می‌شود گوشی‌های سری آیفون ۱۳ در مصرف انرژی بسیار عملکرد خوبی داشته باشند لزوما افزایش ظرفیت باتری نیست. بلکه استفاده از قطعاتی است که در اتلاف انرژی کمترین سهم را دارند. یکی از این قطعات مثل همیشه تراشه‌ای است که اپل در گوشی‌هایش استفاده می‌کند که امسال قرار است A15 نامیده شود و اکنون هم وارد تولید انبوه شده.

اینطور که به نظر می‌رسد، این پردازنده کم‌مصرف‌تر از A14 موجود در سری آیفون ۱۲ خواهد بود. هرچند از لحاظ لیتوگرافی، هر دو تراشه وضعیت مشابهی دارند و مبتنی بر معماری ۵ نانومتری هستند. اما خب گفته می‌شود این تراشه‌ی جدید قرار است با فناوری بهبود یافته‌ای به نسبت آنچه که در ساخت A14 استفاده شده بود تولید شود.

آیفون ۱۳

از طرفی استفاده از پنل‌های LTPO برای مدل‌های پرو و پرو مکس هم می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف بهینه‌ی انرژی داشته باشد. معجزه‌ی این فناوری را در گلکسی S21 اولترا دیدیم که علی‌رغم بهره‌مندی از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتزی، تا چه اندازه در مصرف انرژی عملکرد بهینه‌ای داشت. مزیت این پنل به نسبت سایر پنل‌ها این است که رفرش‌ریت را بسته به نوع محتوای به نمایش درآمده تغییر می‌دهد تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

طبق گزارشات، در صورت استفاده از این پنل در مدل‌های پرو و پرو مکس از آیفون‌های جدید، احتمالا شاهد ۲۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به نسبت مدل‌های مشابه سال قبل خواهیم بود. البته چون آیفون‌ها به طور کلی از باتری‌های کم‌ظرفیت‌تری به نسبت رقبای اندرویدی استفاده می‌کنند، شاید بهره‌مندی از رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز باز هم آن‌ها را در مصرف انرژی با چالش روبرو کند. حال باید منتظر ماند و دید چه پیش خواهد آمد.

نمایشگرهای جدید اما توسط سامسونگ تولید خواهند شد که خب در زمینه‌ی تولید نمایشگرهایی با رفرش‌ریت بالا عملکرد کم‌نظیری دارد و نمونه‌ی این موضوع را هم می‌توان در محصولات خود شرکت دید. با این پنل‌ها، به احتمال زیاد قابلیت نمایشگر همیشه روشن هم بالاخره به آیفون‌ها اضافه خواهد شد که تاکنون کاربران آیفون از آن بی‌بهره بودند.

سایر اطلاعات مربوط به گوشی‌های سری آیفون ۱۳

اینطور که به نظر می‌رسد، افزایش ظرفیت باتری قرار نیست تنها تغییر مثبتی باشد که در آیفون ۱۳ و مدل‌های مختلف آن شاهد خواهیم بود. این گوشی‌ها احتمالا از لحاظ ظاهری نیز تغییراتی خواهند داشت که از جمله مهم‌ترین آن می‌توان به استفاده از ناچ کوچک‌تر و ماژول بزرگ‌تر دوربین (و این یعنی استفاده از سنسورهای بزرگ‌تر و باکیفیت‌تر) اشاره کرد. طراحی کلی بعید به نظر می‌رسد تغییر زیادی به نسبت قبل داشته باشد.

همچنین به نظر می‌رسد اپل قصد دارد حداقل یکی از گوشی‌های این سری که به احتمال بسیار فراوان آیفون ۱۳ پرو مکس است را به ۱ ترابایت حافظه‌ی داخلی مجهز کند که خب اولین بار است چنین چیزی را در یک گوشی آیفون شاهد هستیم. رنگ‌بندی جدید برنزی و مشکی مات و همچنین حسگر اثرانگشت درون نمایشگر از دیگر قابلیت‌هایی است که احتمالا در نماینده‌های مورد انتظار شرکت آمریکایی خواهیم دید.

اگر این خبرها و شایعات حقیقت داشته باشند، قطعا سری آیفون ۱۳ در جمع بهترین گوشی‌های سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ قرار گرفته و مثل همیشه عملکرد بی‌نظیری در فروش از خود به نمایش خواهند گذاشت، که البته به نظر می‌رسد باید حقیقت داشته باشند چون بالاخره اپل باید یک تغییر چشمگیر در گوشی‌هایش ایجاد می‌کرد تا کمی از یکنواختی بیرون بیاید. حال باید دید این تغییرات تا چه اندازه چشمگیر هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا