تکنولوژی

هواوی مصمم در تولید چیپست‌های پیشرفته

به گفته‌ی کاترین چن، نایب‌ رییس ارشد هواوی، این شرکت با وجود تحریم‌های گسترده‌ی آمریکا قصد ندارد توسعه‌ی چیپست‌های پیشرفته را کنار بگذارد. HiSilicon که یکی از زیرمجموعه‌های هواوی محسوب می‌شود، وظیفه‌ی طراحی تراشه‌ها را بر عهده دارد و طبق آمارهای منتشر شده در سال ۲۰۲۰، حدود ۷ هزار نفر در این بخش از هواوی مشغول کار هستند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ با توجه به تحریم‌های آمریکا، HiSilicon عملا کار چندانی نمی‌تواند انجام دهد اما از آنجایی که هواوی یک شرکت خصوصی محسوب می‌شود و چندان از طرف سهام‌داران تحت فشار قرار نمی‌گیرد، مدیران آن تصمیم گرفته‌اند این زیرمجموعه‌ی مهم را حفظ کنند.

در ماه می ۲۰۲۰ دولت آمریکا شرکت هواوی را در لیست سیاه وزارت بازرگانی قرار داد و به همین خاطر امکان همکاری با شرکت‌های آمریکایی و بهره‌گیری از محصولات این کشور را از دست داد. یکی از نتایج این تحریم هم از دست دادن شرکت تایوانی TSMC بود که مهم‌ترین تولیدکننده‌ی چیپست‌های پیشرفته در جهان محسوب می‌شود. علاوه بر این بسیاری از شرکت‌های مهم هم پذیرش سفارش‌های جدید از هواوی را متوقف کردند.

HiSilicon به‌عنوان بازوی تراشه‌ساز هواوی در سال ۲۰۰۴ تأسیس شد و از آن زمان مشغول ساخت انواع و اقسام چیپست‌ها برای گوشی‌ها و دیگر محصولات هواوی بوده است. باید خاطرنشان کنیم روی هم رفته یکی از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه‌ی چیپست‌های پیشرفته به حساب می‌آید.

طبق گزارش‌های منتشر شده، این بخش از هواوی‌ در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۱ حدود ۳۸۵ میلیون دلار درآمد کسب کرده است. این یعنی نسبت به سه‌ماهه‌ی بین آوریل تا ژوئن ۲۰۲۰ درآمد این بخش هواوی‌ با کاهش ۸۷ درصدی روبه‌رو شده است. با وجود اینکه بدون TSMC هواوی دیگر امکان تولید چیپست‌های پیشرفته‌ی خود را ندارد، اما خانم کاترین چن گفته که آن‌ها برنامه‌ای برای کاهش نیروهای این قسمت مهم ندارند و با وجود این تحریم‌ها به توسعه‌ی تراشه‌ها ادامه خواهند داد.

خانم چن خاطرنشان کرده که دیگر کشورها در حال آماده‌سازی صنایع نیمه رسانای خود هستند که این امر به HiSilicon کمک می‌کند تا شرکای جدید زنجیره تامین خود را که به تکنولوژی‌های آمریکایی اعتماد ندارند، به دست آورد. او گفته که انتظار می‌رود طی چند سال آینده این سناریو عملی شود.

با توجه به اینکه آمریکا و چین به مبارزه در زمینه‌ی تکنولوژی‌های پیشرفته ادامه خواهند داد، هواوی هم با تمرکز روزافزون بر روی فناوری‌های انحصاری می‌خواهد یک کشتی نوح مدرن داشته باشد که بتواند بر فراز سیلی از مشکلات شناور شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا