فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی باعث حذف قاچاق، رانت و فساد در کشور می‌شود

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: هوش مصنوعی موجب می‌شود ما بتوانیم قاچاق، رانت و فساد را حذف کنیم و بهره‌وری را در کشور بالا ببریم و رفاه را افزایش بدهیم.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از خانه ملت؛ لطف‌الله سیاهکلی ، تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور هماهنگی بین مراکز مختلفی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، را یک توجه جدی به موضوع AI یا همان هوش مصنوعی خواند و گفت: الان بیش از چند سال است که دنیا کشورهای پیشرفته بیشتر و دیگر کشورها کمتر وارد بهره‌گیری از هوش مصنوعی شده است. در کشور ما هم در حال حاضر از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم اما از آنجا که روز به روز به سمت بهره‌گیری جامع‌تر و کامل‌تر از این فناوری می‌رویم، نیازمند عزم جدی‌تر،همگراتر، دقیق‌تر، علمی‌تر و تخصصی‌تر به این موضوع هستیم؛ بنابراین تشکیل این شورا را کار خوبی می‌دانم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ضمن بیان اینکه تشکیل شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یعنی دولت برای این کار عزم دارد، افزود: مجلس هم از پیش با تشکیل فراکسیون هوش مصنوعی و حکمرانی داده‌ها عزم خود را نشان داده است و این دو با همدیگر همگرا هستند.

سیاهکلی با تاکید بر اینکه من معتقدم در هوش مصنوعی باید حرکتمان کاملاً جهشی باشد و نباید خطی حرکت کنیم، اضافه کرد: در این حوزه کاملاً باید نمایی حرکت کنیم؛ یعنی دو یا سه سال بعد به اندازه بیست تا سی سال جابه‌جا شده باشیم. اگر این کار را نکنیم جز کشورهای عقب‌مانده می‌مانیم؛ هزینه‌هایمان بالا می‌رود و کیفیت کارمان پایین می‌آید.

وی افزود: هوش مصنوعی موجب می‌شود ما بتوانیم قاچاق، رانت و فساد را حذف کنیم و بهره‌وری را در کشور بالا ببریم و رفاه را افزایش بدهیم. این‌ها اتفاقات مثبتی است که در فضای هوش مصنوعی می‌افتد؛ البته مضراتی هم دارد که از همین ابتدا باید از مضرات آن هم دوری کنیم. در واقع ممکن است سوءاستفاده‌ای از این فناوری هم بشود و باید رعایت کنیم اما فراموش نکنیم استفاده از هوش مصنوعی جز لاینفک زندگی امروز ما است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه این کارها باید نظام‌مند و قانون‌مند شود، گفت: وقتی یک هیأت یا تیمی مانند شورای ملی راهبری و مرکز ملی هوش مصنوعی تشکیل می‌شود، این تیم می‌تواند نقص‌هایی که در قانون داریم یا نیازهای قانونی جدید این حوزه را به مجلس ارائه دهد و مجلس هم بررسی و تصویب کند تا کار در چارچوب قانون حرکت بشود.

سیاهکلی در پایان گفت: هوش مصنوعی باید پیوست قانون و پیوست فرهنگی و رسانه‌ای داشته باشد؛ زیرا کار بسیار با اهمیت و ظریف است. یعنی اگر دقت لازم را نداشته باشیم ممکن است لطمات جبران‌ناپذیری بخوریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا