موبایل

نقد و بررسی مشخصات گوشی اوپو Find N

 در تاریخ ۱۵ دسامبر (۲۴ آذر) شرکت اوپو از اولین دستگاه تاشو کمپانی خود به نام اوپو Find N رونمایی کرد و به دلیل اینکه این گجت منعطف از مشخصات جذابی پشتیبانی می‌کند توانست توجه افراد بسیار زیادی را به خود جذب کند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، در حال حاضر اطلاعات بسیار زیادی در رابطه با زمان عرضه رسمی این دستگاه در دسترس نیست و افراد بر اساس شایعه‌های منتشر شده بر این باورند که اوپو در تاریخ ۲۳ دسامبر (۲ دی) به بازار جهانی عرضه خواهد شد. بر این اساس کاربران می‌توانند طی هفته‌های آینده با پرداخت مبلغی حدود ۱۲۰۰ دلار این گجت را خریداری کنند.

اگر از تعدادی از مشخصات گوشی‌های تاشو مثل گجت شرکت سامسونگ یعنی Galaxy Z Fold 3 اطلاع داشته باشید متوجه می‌شوید که قیمت ۱۲۰۰ دلاری برای گجت جدید اوپو بسیار مناسب است؛ زیرا سامسونگ گجت تاشو خود را با قیمت حدود ۱۸۰۰ دلار به بازار عرضه کرد.

سامسونگ به جزء نسخه‌های قدیمی دارای یک دستگاه تاشو ارزان قیمت به نام Galaxy Z Flip 3 است که کاربران با پرداخت هزار دلار می‌توانند این گجت منعطف را خریداری کنند، اما از نظر طراحی این گوشی هوشمند با دستگاه جدید اوپو بسیار متفاوت است و نمی‌توان آن دو را با یکدیگر مقایسه کرد.

این شرکت گوشی اوپو Find N را طوری طراحی کرده که وزن آن معادل ۲۷۵ گرم است. شاید در ابتدا به نظر برسد که این دستگاه یک گجت سنگین محسوب می‌شود، اما وزن ۲۷۵ گرمی برای یک گوشی تاشو که به یک تبلت کوچک تبدیل می‌شود بسیار مناسب است.

صفحه نمایش دوم این گجت که در حالت بسته بودن دستگاه می‌تواند توجه کاربران را به خود جلب کند و توسط یکی از مقاوم‌ترین شیشه‌های تولید شده محافظت می‌شود که Gorilla Glass Victus نام دارد. نکته جالب توجه این است که پنل پشتی این گوشی تاشو نیز توسط همین شیشه محافظت می‌شود و بر اساس این موضوع می‌توان گفت که کیفیت ساخت این گجت بسیار بالا است.

بررسی مشخصات اوپو Find N

جنس بدنه دستگاه جدید اوپو از آلومینیوم ساخته شده و ترکیب آلومینیوم و شیشه می‌تواند تقریبا حس یک گوشی گران قیمت را منتقل کند. در حال حاضر گوشی‌های دیگری در بازار وجود دارند که از کیفیت ساخت بالاتری پشتیبانی می‌کنند و برای مثال می‌توان به پرچمداران سامسونگ و اپل اشاره کرد.

پرچمداران کمپانی‌های مختلف از شیشه و استیل ضد زنگ (یا فلزهای با کیفیت‌تری) ساخته شده‌اند و ترکیب این فلز با شیشه می‌تواند حس گران قیمت و همچنین با کیفت بودن گجت را به کاربران منتقل کند. به علاوه در دست گرفتن گوشی هوشمند به مدت زمان طولانی باعث خستگی دست نخواهد شد.

از نظر طراحی می‌توان گفت که این گجت دارای کیفیت مناسبی بوده، اما انتظار می‌رفت که یک گجت ۱۲۰۰ دلاری از پنلی از جنس استیل ضد زنگ بهره ببرد. اگر بخواهیم این گجت تاشو را از نظر طراحی با دیگر دستگاه‌های موجود در بازار در یک رده قرار دهیم می‌توانیم گوشی آیفون 13 شرکت اپل را مثال بزنیم.

این گجت دارای قیمتی حدود ۸۰۰ دلار بوده و از پنل پشتی شیشه‌ای و بدنه‌ای از جنس آلومینیوم بهره می‌برد و از این نظر با دستگاه ۱۲۰۰ دلاری اوپو نیز برابری می‌کند. اما دستگاه آیفون 13 پرو شرکت اپل از کیفیت ساخت بالاتری برخوردار بوده و از استیل ضد زنگ برای ساخت بدنه این دستگاه استفاده شده است.

تمام دستگاه‌های تاشو موجود در بازار همگی دارای یک مشکل اساسی هستند و آن هم پلاستیکی بودن صفحه نمایش تاشو این دسته از گوشی‌های هوشمند است. این صفحه نمایش تاشو بوده و نمی‌توان به دلیل شکننده بودن از شیشه استفاده کرد؛ زیرا هنگام تا شدن شیشه محافظ می‌شکند.

بر اساس این موضوع کمپانی‌های تولید کننده گوشی هوشمند همگی از پلاستیک برای محافظت از نمایشگر استفاده می‌کنند که اگر کاربران با ناخن خود به این نمایشگرها فشاری وارد کنند، رد ناخن افراد روی صفحه باقی خواهد ماند. به همین دلیل پس از گذشت چند سال همچنان این دسته از گجت‌ها به دلیل آسیب پذیر بودن صفحه نمایش و گران قیمت بودن نتوانستند توجه کاربران بسیاری را به خود جلب کنند.

شرکت اوپو توانست مشکل گران قیمت بودن این دسته از گوشی‌های هوشمند را با عرضه اوپو Find N برطرف کند، اما همچنان نمایشگر این گجت آسیب پذیر است و در صورت برخورد صفحه نمایش به زمین امکان از کار افتادن نمایشگر تاشو به صورت کامل وجود دارد. علاوه بر این موضوع هنگام معرفی این دستگاه اطلاعاتی از گواهینامه IP این گجت منتشر نشد و در حال حاضر به این دلیل می‌توان گفت که گوشی جدید کمپانی اوپو در برابر نفوذ گرد و غبار و آب نیز مقاوم نیست.

با توجه به این موضوع نباید از این دستگاه در مکان‌هایی همانند ساحل به دلیل مرطوب بودن و همچنین وجود شن و ماسه استفاده کرد. به علاوه در صورت بارندگی باید از این گجت محافظت کرد که قطره‌ای آب به صورت ناگهانی وارد این گوشی تاشو نشود.

صفحه نمایش

این دستگاه از طراحی مشابه گلکسی زد فولد 3 شرکت سامسونگ بهره می‌برد و این موضوع بدان معنی است که این گجت هوشمند از دو صفحه نمایش پشتیبانی می‌کند. در ابتدا به بررسی نمایشگر اصلی این گجت یعنی صفحه نمایش تاشو می‌پردازیم.

صفحه نمایش منعطف این گجت دارای اندازه‌ای معادل ۷.۱ اینچ بوده که شرکت اوپو تصمیم گرفت از پنل Foldable LTPO AMOLED برای ساخت این نمایشگر استفاده کند. وجود پنل Foldable LTPO AMOLED بدان معنی است که دستگاه مورد نظر از فناوری‌های بسیاری بهره می‌برد که یکی از این تکنولوژی‌های بسیار جذاب نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی است.

صفحه نمایش‌های LTPO به پنل‌های کم مصرف شهرت دارند و دلیل این موضوع وجود نرخ تازه سازی تطبیقی است که باعث کاهش مصرف باتری می‌شود. نرخ تازه سازی تطبیقی بدان معنی است که پنل مورد نظر دستگاه در زمان‌های مورد نیاز مثل اجرای بازی، مشاهده فیلم و… در حالت ۱۲۰ هرتزی محتواهای مختلف را نمایش می‌دهد. همچنین اگر تنها در حال خواندن یک مطلب باشید دیگر نیازی به نرخ تازه سازی بالا نیست و صفحه نمایش به صورت خودکار از نرخ تازه سازی بسیار پایین استفاده می‌کند.

این تغییر در نرخ تازه سازی توجه کاربران زیادی را جلب کرده و می‌تواند باعث شود که افراد به مدت زمان بیشتری از گجت استفاده کنند؛ زیرا مصرف باتری توسط نمایشگر کاهش پیدا می‌کند. از دیگر فناوری‌های به کار رفته در این نمایشگر می‌توان به تکنولوژی +HDR10 اشاره کرد. نمایشگر اوپو Find N دارای حالت‌های مختلفی برای تنظیم نور صفحه نمایش بوده که در ابتدا نور صفحه نمایش به ۵۰۰ نیت و سپس به ۸۰۰ نیت می‌رسد.

استفاده از یک نمایشگر ۵۰۰ نیتی می‌تواند باعث آزار کاربران شود؛ زیرا در زیر نور مستقیم خورشید محتوای صفحه نمایش واضح نخواهد بود و نمی‌توان از دستگاه استفاده کرد. روشنایی ۸۰۰ نیتی این مشکل را برطرف کرده و کاربران راحت‌تر می‌توانند از این دستگاه در مکان‌هایی که نور زیادی وجود دارد استفاده کنند.

آخرین حالت صفحه نمایش دارای روشنایی ۱۰۰۰ نیتی است که تنها هنگام اجرای محتواهای خاص می‌توان از این میزان روشنایی استفاده کرد؛ برای مثال اگر در حال مشاهده فیلم بودید این قابلیت برای شما فعال خواهد شد. ناگفته نماند که دستگاه‌های دیگری در بازار وجود دارند که از روشنایی ۱۲۰۰ یا ۱۳۰۰ نیتی بهره می‌برند، اما به دلیل تاشو بودن این گجت این میزان روشنایی می‌تواند راضی کننده باشد.

صفحه نمایش ۷.۱ اینچی این دستگاه توانسته ۸۷.۳ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص بدهد و کاربران می‌توانند بدون وجود حاشیه‌های بسیار زیاد یا ناچ مزاحم در بالای صفحه از استفاده از این نمایشگر بزرگ لذت ببرند. لازم به ذکر است که وضوح تصویر این صفحه نمایش معادل ۱۹۲۰ در ۱۷۹۲ پیکسل است و به همین دلیل محتواهای نشان داده شده از کیفیت بالایی بهره می‌برند.

علاوه بر رزولوشن مناسب تراکم پیکسلی نیز بالا بوده و به همین دلیل رنگ‌ها و تصاویر در این نمایشگر از کیفیت بالایی بهره می‌برند. اوپو تصمیم گرفت که این صفحه نمایش را به تراکم پیکسلی ۳۷۰ پیکسل در هر اینچ مجهز کند و به همین دلیل توجه افراد علاقه‌مند به بازی و مشاهده فیلم به این گجت جلب شد.

دومین صفحه نمایش اوپو Find N که در حالت بسته بودن گجت می‌توان از آن استفاده کرد که از پنل AMOLED ساخته شده است. این پنل در بسیاری از گوشی‌های پرچمدار مورد استفاده قرار می‌گیرد و از تکنولوژی‌های مناسبی بهره می‌برد. متاسفانه در حال حاضر اطلاعاتی از فناوری‌های به کار رفته در این گجت وجود ندارد و به همین دلیل است که نمی‌توان چندان به بررسی این نمایشگر پرداخت.

این صفحه نمایش به دلیل اینکه منعطف نیست از محافظ شیشه‌ای استفاده می‌کند و همانطور که در بالا اشاره کردیم این محافظ شیشه‌ای متعلق به شرکت کورنینگ است که Gorilla Glass Victus نامیده می‌شود. اندازه صفحه نمایش این دستگاه معادل ۵.۴۹ اینچ است که می‌توان از نظر ابعاد این گوشی را با آیفون 13 مینی مقایسه کرد.

این موضوع بدان معنی است که اگر ضخامت زیاد گوشی اوپو Find N را در نظر نگیریم این دستگاه از نظر ابعاد با کوچک‌ترین عضو خانواده آیفون 13 برابر است و شرکت اپل تصمیم گرفت که iPhone 13 Mini را به یک نمایشگر ۵.۴ اینچی مجهز کند.

در رابطه با این موضوع می‌توان گفت که از این نظر این دستگاه توانست گوشی Galaxy Z Fold 3 را در بخش طراحی شکست دهد و دلیل این موضوع این است که بلندی این دستگاه بسیار کم‌تر از پرچمدار تاشو شرکت سامسونگ است. ناگفته نماند که ضخامت این دستگاه به دلیل تا شدن صفحه نمایش است و می‌تواند در بعضی از موارد کاربران را اذیت کند، اما نمی‌توان آن را به عنوان یک نقص در طراحی دانست.

اوپو وضوح تصویر ۱۹۷۲ در ۹۸۸ پیکسل را برای صفحه نمایش ۵.۴۹ اینچی این گجت در نظر گرفت که برای استفاده‌های روزمره مناسب است. یکی از نقاط ضعف این صفحه نمایش پشتیبانی نکردن از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی است و کاربران موقع استفاده از این گجت تنها از نرخ تازه سازی ۶۰ هرتزی بهره می‌برند. این موضوع را می‌توان به عنوان یکی از نقص‌های این نمایشگر دانست؛ زیرا در حال حاضر پشتیبانی از نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی به یک استاندارد در میان گوشی‌های پرچمدار تبدیل شده است.

در حال حاضر گوشی Galaxy Z Fold 3 نیز از دو نمایشگر بهره می‌برد و غول فناوری کره جنوبی یعنی سامسونگ تصمیم گرفت که هر دو صفحه نمایش (معمولی و تاشو) را به نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی مجهز کند. با انجام این کار سامسونگ یک قدم از دیگر رقیب‌های خود جلو افتاد و باید منتظر طراحی‌های جدید رقیبان این کمپانی در بازار گوشی‌های تاشو باشیم.

سخت افزار و نرم افزار

طی هفته گذشته تراشه جدید شرکت کوالکام با نام Snapdragon 8 Gen 1 معرفی و در اختیار تولید کنندگان گوشی‌های هوشمند قرار گرفت. با این وجود اوپو تصمیم گرفت که گوشی جدید خود را به تراشه قدیمی Snapdragon 888 مجهز کند.

با توجه به این موضوع اوپو Find N از قدرت سخت افزاری بسیار زیادی بهره می‌برد و در حال حاضر دارای رقبای کمی است، اما با عرضه گجت‌های جدید مجهز شده به تراشه Snapdragon 8 Gen 1 به راحتی توجه کاربران به سمت این دسته از گوشی‌های مجهز شده به پردازنده جدید کوالکام جلب خواهد شد.

این گوشی هوشمند به لطف وجود پردازنده Snapdragon 888 از شبکه ارتباطی 5G بهره می‌برد و کاربران می‌توانند از سرعت بالای اینترنت در این گجت لذت ببرند. این پردازنده یک تراشه ۵ نانومتری است که در مقابل چیپست ۴ نانومتری جدید شرکت کوالکام از قدرت سخت افزاری کم‌تری بهره می‌برد. بر اساس آزمایش‌هایی که در گذشته روی این پردازنده انجام شده می‌توان گفت که قدرت سخت افزاری این گجت بسیار بالا خواهد بود.

این موضوع بدان معنی است که افراد می‌توانند به راحتی سنگین‌ترین بازی‌ها و برنامه‌های موجود را اجرا کنند و روان بودن نرم افزارها در کنار نمایشگر بزرگ و فناوری نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی لذت ببرند. در این دستگاه یک تراشه دیگر به نام Adreno 660 وجود دارد که پردازش گرافیک بر عهده این تراشه است.

از این پردازنده گرافیکی قدرتمند در گوشی‌های دیگر مثل پرچمدار سامسونگ یعنی Galaxy S21 Ultra نیز پشتیبانی شده که افراد با استفاده از آن توانستند بازی‌های زیادی را با گرافیک جذابی تجربه کنند. گوشی اوپو Find N با دو گزینه برای انتخاب حافظه به بازار چین عرضه خواهد شد؛ اولین نسخه از حافظه داخلی ۲۵۶ گیگابایتی و رم ۸ گیگابایتی بهره می‌برد.

نسخه گران قیمت این گوشی هوشمند دارای ۵۱۲ گیگابایت حافظه داخلی است که از ۱۲ گیگابایت رم برای مدیریت این فضا بهره می‌برد. پیشنهاد می‌شود که علاقه‌مندان به اجرای بازی، تصویر برداری و… از این نسخه استفاده کنند؛ زیرا دارای فضای بیشتری برای ذخیره سازی اطلاعات است و همچنین رم ۱۲ گیگابایتی به افراد اجازه اجرای نرم افزارهای مختلف بیشتری را به صورت هم‌زمان می‌دهد.

همانطور که قابل حدس زدن است سیستم عامل این گوشی هوشمند اندروید بوده و گوشی اوپو Find N هنگام عرضه از جدیدترین نسخه این سیستم عامل پشتیبانی خواهد کرد. در کنار سیستم عامل اندروید رابط کاربری (پوسته) Color OS 12 در اختیار افراد قرار می‌گیرد که دارای ظاهری ساده و روان است. این احتمال وجود دارد که افراد علاقه بسیار زیادی به استفاده از این رابط کاربری نداشته باشند، اما ساده بودن آن و قابلیت‌های شخصی سازی بسیار زیاد می‌توانند باعث جذاب‌تر شدن این پوسته شوند.

دوربین

شرکت اوپو تصمیم گرفت که در پنل پشتی این گجت سه دوربین برای تصویر برداری در اختیار کاربران قرار دهد. دوبین اول از سنسور ۵۰ مگاپیکسلی بهره می‌برد که از این دوربین برای تصویر برداری در حالت واید استفاده می‌شود. دومین دوربین موجود در پنل پشتی این دستگاه دارای سنسور ۱۳ مگاپیکسلی بوده که با استفاده از آن می‌توان به صورت دو برابری تصویر را بزرگ کرد و افت کیفیتی رخ ندهد.

به این ترتیب این سنسور می‌تواند تصاویر را به صورت تله فوتو به ثبت برساند. سومین دوربین در پنل پشتی این گوشی هوشمند دارای کیفیت ۱۶ مگاپیکسلی است که از آن برای برای فیلم برداری در زاویه ۱۲۳ درجه‌ای یعنی اولترا واید (فوق عرض) استفاده می‌شود. این دوربین‌ها می‌توانند هنگام تصویر برداری از فناوری HDR نیز پشتیبانی کنند و به همین دلیل باید تصاویر به ثبت رسیده بتوانند توجه کاربران را به خود جلب کنند.

همانطور که در بالا اشاره کردیم این دستگاه در تاریخ ۲۳ دسامبر (۲ دی) به بازار عرضه خواهد شد و تا زمان عرضه نمی‌توان چندان عملکرد دوربین را مورد بررسی قرار داد. این دوربین‌ها می‌توانند با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کنند و همچنین امکان فیلم برداری در حالت اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۲۴۰ فریم بر ثانیه وجود دارد.

کاربران قادر هستند هنگام باز بودن صفحه نمایش تاشو از پنل پشتی دستگاه برای تصویر برداری در حالت سلفی استفاده کنند. بر این اساس پنل پشتی در کنار پنل ۵.۴۹ اینچی قرار گرفته و با مشاهده تصویر در این صفحه نمایش امکان تصویر برداری در حالت سلفی توسط این سه دوربین برای کاربران وجود دارد.

نکته جالب توجه این است که اوپو Find N از دو دوربین سلفی نیز پشتیبانی می‌کند. دوربین اول در بالای صفحه نمایش ۵.۴۹ اینچی قرار گرفته که دارای کیفیت ۳۲ مگاپیکسلی است و می‌تواند تصاویر را در حالت واید به ثبت برساند.

در گوشه بالا سمت راست نمایشگر این گجت یک دوربین ۳۲ مگاپیکسلی دیگر برای تصویر برداری وجود دارد و به همین دلیل می‌توان این دوربین‌های سلفی را یک اضافه کاری از سوی کمپانی اوپو دانست. در حال حاضر ۵ دوربین وجود دارد که با استفاده از ترفندهای مختلف می‌توان از آن‌ها برای تصویر برداری در حالت سلفی استفاده کرد و این تعداد دوربین بسیار زیاد است.

دو دوربین سلفی ۳۲ مگاپیکسلی قادر هستند با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم براری کنند. این در حالی است که با قرار دادن دو پنل جلویی و پشتی در کنار هم این امکان وجود دارد با دوربین ۵۰ مگاپیکسلی با کیفیت 4K و نرخ فریم ۶۰ فریم بر ثانیه فیلم برداری کرد. به علاوه امکان فیلم برداری در حالت اسلوموشن با کیفیت ۱۰۸۰ پیکسل و نرخ فریم ۲۴۰ فریم بر ثانیه وجود دارد. با توجه به این موضوع دو سنسور ۳۲ مگاپیکسلی کاملا اضافی هستند و اوپو می‌توانست با حذف این دو سنسور قیمت گجت را کاهش دهد و همچنین ظاهر صفحه نمایش را جذاب‌تر کند.

باتری و شارژر

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت سازنده اوپو Find N این گجت به یک باتری با ظرفیت ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت مجهز شده است. سامسونگ آخرین گوشی تاشو عرضه شده را با باتری با ظرفیت ۴۴۰۰ میلی آمپر ساعت به بازار عرضه کرد. بر اساس این موضوع می‌توان گفت که دوام باتری در این گجت بیشتر از گلکسی زد فولد 3 است و احتمال شکست خوردن این پرچمدار در مقایسه با گوشی جدید اوپو وجود دارد.

اما بهتر است تا زمان عرضه رسمی این گجت صبر کنیم و نتایج منتشر شده را مورد بررسی قرار دهیم. همانطور که در بالا اشاره کردیم هر دو صفحه نمایش پرچمدار تاشو شرکت سامسونگ از فناوری نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتزی بهره می‌برند و این موضوع می‌تواند باعث افزایش مصرف باتری گجت شود. در مقابل، تنها یکی از نمایشگرهای موجود در گوشی اوپو Find N از چنین تکنولوژی پشتیبانی می‌کند و بر اساس این موضوع باید دوام باتری در این گجت بیشتر باشد.

در بخش طراحی به این موضوع اشاره کردیم که پنل پشتی این دستگاه از جنس شیشه بوده و به همین دلیل این گجت می‌تواند از فناوری شارژ بی‌سیم و شارژ بی‌سیم معکوس استفاده کند. کاربران با استفاده شارژهای بی‌سیم قادر هستند باتری این گجت را با توان ۱۵ وات شارژ کنند و در صورت نیاز به شارژ باتری گجت یا گوشی هوشمند دیگری به صورت بی‌سیم این امکان وجود دارد که دستگاه مورد نظر را با توان ۱۰ وات و با استفاده از این پرچمدار تاشو جدید شارژ کرد.

اگر این کمپانی راه شرکت سامسونگ و اپل را ادامه ندهد و شارژر را از جعبه دستگاه‌های خود حذف نکند به همراه این گجت یک آداپتور ۳۳ واتی نیز در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت که می‌تواند در مدت زمان ۳۰ دقیقه حدود ۵۵ درصد از ظرفیت کل باتری را شارژ کند. همچنین اگر به این آداپتور ۷۰ دقیقه زمان دهید قادر است باتری گجت را به صورت کامل شارژ کند.

در این مطلب به بررسی تمام اطلاعات منتشر شده توسط اوپو در رابطه با گوشی تاشو جدید این کمپانی پرداختیم، اما به دلیل اینکه این گجت عرضه رسمی نشده است نمی‌توان عملکرد آن را در بخش‌های دیگر مورد بررسی قرار داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا