فناوری اطلاعات

کاهش 125 میلیارد دلاری ارزش تسلا در پی تصاحب توییتر

به نظر می‌آید سهام‌داران تسلا واکنش مثبتی به خرید توییتر توسط ایلان ماسک نداشته و ارزش این شرکت خودروسازی به فاصله یک روز پس از اعلام تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک چیزی حدود 125 میلیارد دلار کاهش یافته است.

یک روز پس از اینکه توییتر اعلام کرد پیشنهاد خرید 44 میلیارد دلاری ماسک را پذیرفته است، سهام تسلا 12.2 درصد کاهش یافت و بیش از 125 میلیارد دلار از ارزش شرکت سازنده خودروهای برقی از بین رفت.

البته کاهش رشد اقتصاد جهانی و تورم می‌تواند منجر به فروش سهام تسلا توسط سهام‌داران شود. اما به نظر می‌آید این تمام ماجرا نبوده و دلیل اصلی ریزش ارزش تسلا با خبر خرید توییتر توسط ایلان ماسک مرتبط باشد.

ظاهراً ایلان ماسک قرار است  21 میلیارد دلار از هزینه خرید تسلا را از جیب خودش بدهد ولی معلوم نیست که این هزینه از چه طریقی تامین خواهد شد و همین امر نگرانی سهمام‌دارن تسلا را در پی داشته که آیا ماسک می‌خواهد سهام خود در این شرکت را بفروشد.

علاوه بر این توییتر هم به چالش جدیدی برای ماسک تبدیل شده و احتمالاً مدیرعامل تسلا وقت کمتری برای حل و فصل مشکلات شرکت خودروساز خود بگذارد. همچنین این احتمال وجود دارد که تسلا دوباره شرایط مالی نامناسبی را تجربه کرده و با برآورده نکردن انتظارات سهام‌داران، با کاهش بیشتر ارزش سهامش روبه‌رو شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر تسلا، شرکت‌های اسپیس ایکس، Neuralink و The Boring Company از دیگر مشغله‌های ایلان ماسک به شمار می‌روند و حالا توییتر هم بدان اضافه شده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده ایلان ماسک با 257 میلیارد دلار سرمایه، ثروتمندترین فرد در جهان به شمار می‌رود اما چیزی حدود دو سوم ثروت او در سهام شرکت تسلا قرار دارد.

اگر ماسک قصد فروش سهام خود در تسلا را داشته باشد می‌تواند باعث کاهش ارزش این شرکت خودروسازی شده و جایگاه خود را به عنوان ثروتمندترین فرد جهان از دست بدهد.

این موضوع در آخرین گزارش سالانه این شرکت که در ماه فوریه در کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا منتشر شده به وضوح قابل مشاهده است. همچنین ممکن است ماسک با فروش میلیاردها دلار از سهام تسلا با صورت حساب مالیاتی سنگینی مواجه شود.

تسلا با وجود افزایش قیمت محصولات خود و مواجه با چالش‌هایی در زنجیره تامین توانسته به رکوردهای درآمدی جدیدی در سه ماهه اول سال 2022 دست پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا