تکنولوژی

نقد و بررسی ساعت هوشمند GT3 هواوی

ساعت هوشمند GT3 شرکت هواوی یک ساعت هوشمند تناسب اندام با طراحی ظاهری فوق‌العاده است که به لطف پردازنده جدید، از قابلیت عملکرد سریع بهره می‌برد. این دستگاه دارای مجموعه‌ای چشمگیر از ابزارهای کنترل و ردیابی فاکتورهای سلامتی نیز هست.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، این ساعت هواوی در دو نسخه به ۴۲ و ۴۶ میلی‌متری به بازار عرضه شده است؛ ساعتی که هواوی در اختیار رسانه سرگرمی قرار داد، نسخه ۴۲ میلی‌متری است، در صورتی که نسخه بزرگ‌تر ساعت بااندازه ۴۶ میلی‌متری، عمر باتری قابل توجهی به شما ارائه می‌دهد.

البته ویژگی طول عمر باتری طولانی‌مدت ارائه دیگر قابلیت‌‌ها را قربانی نکرده است و مجموعه حسگرهای بیومتریک موجود در ساعت، ضربان قلب، سطح اکسیژن موجود در خون، دمای پوست، میزان استرس و خواب را ردیابی می‌کنند. شرکت هواوی این بار مانیتور نوری نمایشگر ضربان قلب ساعت را ارتقا داده که به جرات می‌توان گفت نتایج تغییرات چشمگیر بوده است. تغییراتی که در این مجموعه از ساعت‌های هوشمند شرکت هواوی ایجاد شده خیلی زود در طول جلسات ورزشی با شدت بالا تشخیص داده می‌شوند. میزان دقت عملکرد و سنجش ساعت هوشمند GT3 با دقت ساعت‌های اختصاصی دویدن قابل مقایسه است.

نقاط قوت

  • طراحی نوآورانه و زیبا
  • طول عمر باتری تا ۱۴ روز
  • دارای سنسورهای بیومتریک دقیق
  • عملکرد دقیق و سریع

نقاط ضعف

  • اپلیکیشن‌های اندرویدی باید از طریق Huawei AppGallery روی ساعت نصب شوند
  • از قابلیت پرداخت بدون تماس پشتیبانی نمی‌کند

ساعت هوشمند GT3 از پنج سیستم جهت‌یابی ماهواره‌ای پشتیبانی می‌کند، تا در مناطقی که راستای دید کاربر محدود است، ردیابی دقیق‌تر مکان را ارائه کند. در بررسی‌های صورت گرفته، هنگام ترسیم مسیر از پیش اندازه‌گیری‌شده، اگرچه عملکرد ساعت GT3 به اندازه GPS ساعت هوشمند Garmin دقیق نبود، اما همچنان برای دویدن تفریحی کافی به‌نظر می‌رسید.

ساعت GT3 بیش از ۱۰۰ نوع ورزش را (هم در فضای داخلی و هم در فضای باز) پشتیبانی می‌کند، اما به‌طور کلی عملکرد ساعت هنگام دویدن نسبت به سایر ابزارهای مشابه متفاوت و چشمگیر است. همچنین، ابزار «AI trainer» به کاربر اجازه می‌دهد تا هدف و ددلاین مورد نظرش را معین کند. سپس، به‌طور خودکار برنامه تمرینی‌ای ایجاد خواهد کرد که با عملکرد کاربر سازگار خواهد شد. ابزار مربی هوش مصنوعی به‌خوبی پیاده‌سازی شده و استفاده از آن، به‌ویژه برای دوندگان جدیدی که می‌خواهند به اولین اهداف خود دست یابند، مناسب و آسان است.

به‌علاوه، میکروفون on-board ساعت برای دوندگان قابلیت مناسبی‌ است؛ چرا که به کاربر امکان می‌دهد از طریق بلوتوث بدون نیاز به تلفن همراه تماس برقرار کرده یا تماس‌ها را پاسخ دهد. در ساعت هوشمند GT3 از سیمکارت الکترونیکی یا eSIM استفاده نشده است و به همین دلیل نمی‌توانید بدون گوشی از ویژگی برقراری تماس استفاده کنید، اما استفاده از این ویژگی ساده و در مواقع اضطراری مفید است. هرچند که پشتیبانی از پرداخت‌های بدون تماس (contactless payments) برای چنین ساعت‌هایی با کاربرد عمومی مناسب است، اما متاسفانه در ساعت هوشمند GT3 این قابلیت ارائه نشده است و کمبود آن احساس می‌شود.

اپلیکیشن Huawei Health هم برای اندروید و هم برای iOS در دسترس است، اما برای دریافت آخرین نسخه اندروید این برنامه، باید آن را از طریق AppGallery هواوی به جای دانلود مستقیم از گوگل پلی دانلود کنید. البته چنین ایرادی بسیار جزئی‌ست، اما بهتر است که در نسخه‌های بعدی این اشکال برطرف شود.
به‌طور کلی، ساعت هوشمند GT3 گجتی عالی و مجموعه‌ای از بهترین قابلیت‌هاست که از مدل‌های قبلی ساعت‌های هوشمند شرکت هوآوی جمع‌آوری شده و آن‌ها را در قالب طراحی بدنه شیک و زیبا به کاربران ارائه می‌دهد. اگر به دنبال یک ساعت هوشمند همه‌کاره هستید، ساعت GT3، به‌خصوص با توجه به قیمت معقول آن می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی برای خرید باشد.

عرضه ساعت هوشمند GT3 و حدود قیمت

ساعت هوشمند GT3 هواوی ماه نوامبر ۲۰۲۱ برای اولین بار روانه بازار شد. قیمت‌ها از ۲۰۹.۹۹ پوند برای نسخه ۴۲ میلی‌متری با بند سیلیکونی، تا ۲۹۹.۹۹ پوند (بین ۵ تا ۶ میلیون تومان) برای نسخه ۴۶ میلی‌متری با دستبند فولادی ضد زنگ متغیر است.
نسبت به قیمت ساعت هوشمند GT2، که از ۱۷۹ پوند برای مدل ۴۲ میلی‌متری قیمت‌گذاری شده بود، قیمت ساعت GT3 کمی بیش‌تر است، اما در نوع خود، هنوز هم یکی از مقرون به صرفه‌ترین ساعت‌های هوشمند موجود در بازار به‌حساب می‌آید.

طراحی ظاهری

ساعت GT3 از صفحه نمایش لمسی AMOLED نوری بهره می‌برد و در بدنه فولادی ضد زنگ پلاستیکی و سبک‌وزن قرار گرفته است. بدنه ساعت با شیشه نشکن پوشیده شده است. همچنین، لبه منحنی‌شکل شیشه ساعت خطای دید ایجاد می‌کند و باعث می‌شود صفحه نمایش وسیع‌تر به‌نظر برسد. ساعت هوشمند GT3 با بندهای متنوعی از جمله سیلیکونی، فلزی و چرمی با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد.

ساعت هوشمند هواوی دارای یک تاج دیجیتالی است که کاربر با فشردن آن به گزینه منوی فعلی دست پیدا می‌کند و برای تعویض یا انتخاب گزینه‌ها می‌تواند تاج دیجیتالی را بچرخاند. با زدن دکمه تکی زیر تاج، می‌توان به منوی قبلی بازگشت.

ساعت مچی هوشمند GT3 در دو اندازه ۴۲ و ۴۶ میلی‌متری عرضه می‌شود. نسخه بزرگ‌تر دارای صفحه نمایش ۱.۴۳ اینچی، قابی به ضخامت ۱۱ میلی‌متر و وزن آن بدون بند تقریباً ۴۲.۶ گرم است. مدل کوچک‌تر دارای صفحه نمایش ۱.۳ اینچی، ضخامت ۱۰.۲میلی‌متر و وزن آن بدون بند حدود ۳۵ گرم است.
چنین مشخصاتی برای یک ساعت هوشمند در این اندازه بسیار سبک است. برای مقایسه، ساعت Apple Watch 7 در نسخه‌های ۴۱ و ۴۵ میلی‌متری عرضه می‌شود که هر دو نسخه ضخامت ۱۰.۷ میلی‌متری دارند. وزن نسخه کوچک‌تر با بدنه فولادی ضد زنگ ۴۲.۳ گرم است، در حالی که مدل بزرگ‌تر ۵۱.۵ گرم وزن دارد.

ساعت GT3 با شارژر القایی بی‌سیم عرضه شده است که به‌صورت مغناطیسی متصل می‌شود. در صورتی که در حال حرکت هستید، می‌توانید از تلفن همراهتان برای شارژ کردن ساعت استفاده کنید.

امکانات و ویژگی‌های ساعت هوشمند GT3

هواوی GT3 ساعتی هوشمند و اسپرت با قابلیت‌های شگفت‌انگیز کنترل و ردیابی تناسب اندام است. این گجت ردیابی موقعیت مکانی را از طریق GPS، و سیستم‌های ماهواره‌ای Beidou، GLONASS، Galileo و QZSS ارائه می‌دهد، که به تعیین دقیق مکان کاربر، حتی در مناطقی که خط دید محدود است، مانند مناطق پر از ساختمان و مناطق دورافتاده کمک می‌کند.

علاوه بر سنسور سنجش سطح اکسیژن خون، کنترل‌کننده پیشرفته ضربان قلب نیز در ساعت هوشمند GT3 تعبیه شده است. می‌توانید در هر زمان از روز ضربان قلب را بررسی کنید، یا انتخاب کنید که سنسور در تمام روز فعال باشد. البته فعال کردن مداوم سنسور تأثیر قابل‌توجهی بر عمر باتری خواهد داشت. اگر مدل ۴۲ میلی‌متری ساعت هوشمند GT3 را با ظرفیت باتری کم‌تر خریداری کرده اید، بهتر است که سنسور کنترل ضربان قلب را غیرفعال نگه دارید.

همچنین، سنسور ردیابی استرس و کنترل دمای پوست و حس‌گر سنجش میزان سطح اکسیژن خون می‌توانند به‌طور مداوم استفاده شود. البته استفاده لحظه‌ای از این قابلیت‌ها به افزایش عمر باتری کمک می‌کند. چنین قابلیتی حتی در Apple Watch 7 نیز وجود ندارد و به نظر نمی‌رسد که اپل قصد داشته باشد، قابلیت کنترل لحظه‌ای را در Apple Watch 8 نیز ارائه دهد. بنابراین، وجود سنسورهای کنترل علائم حیاتی در ساعت GT3 قابلیت‌های رضایت‌بخشی به‌نظر می‌رسند.

مشابه ساعت هوشمند Garmin Venu 2 Plus که اخیراً منتشر شده ، ساعت GT3‌ دارای میکروفونی است که قابلیت دریافت از طریق ساعت مچی را به کاربر ارائه می‌کند. با این حال، برخلاف ساعت گارمین، ساعت GT3 علاوه بر پاسخ‌گویی به تماس‌ها به شما امکان می‌دهد به شماره‌های دفترچه تلفن گوشی هوشمندتان دسترسی داشته باشید و علاوه بر پاسخ‌گویی به تماس‌های دریافتی، تماس خروجی برقرار کنید. ساعت GT3 از سیم‌کارت الکترونیکی بهره نمی‌برد. بنابراین، نمی‌توانید بدون استفاده از تلفن همراه در محدوده بلوتوث، تماس بگیرید، اما پشتیبانی از برقراری و دریافت تماس قابلیتی فوق‌العاده برای راحتی و ایمنی در زمان‌هایی‌ست که به تنهایی در خارج از منزل ورزش می‌کنید.

گجت GT3 از پخش و ذخیره موسیقی در ساعت هوشمند پشتیبانی می‌کند (فرمت‌های پشتیبانی شده شامل MP3، AAC، WAV، FLAC، M4A و OPUS هستند). همچنین، می‌توانید از ساعت هوشمند هواوی به‌عنوان کنترل ریموت برای کنترل پخش موسیقی در تلفن استفاده کنید.

عملکرد و عمر باتری

بزرگ‌ترین تفاوتی که بین دو نسخه ساعت وجود دارد، عمر باتری است؛ نسخه ۴۶ میلی متری با یک بار شارژ تا ۱۴ روز دوام می آورد، در حالی که مدل ۴۲ میلی‌متری پس از ۷ روز به شارژ مجدد نیاز خواهد داشت.

بررسی‌های صورت‌گرفته روی مدل ۴۲ میلی‌متری نشان می‌دهد که در صورت غیرفعال بودن مداوم سنسور سنجش سطح اکسیژن، پس از پیگیری یک دوره تمرین متوسط در روز، باتری ساعت پس از ۶ روز نیاز به شارژ مجدد دارد. نتیجه به‌دست آمده برای ساعت هوشمند دارای سنسور با صفحه نمایش AMOLED نسبتا قابل قبول است. در صورت مقایسه و با در نظر گرفتن تمام فاکتورهای مشابه، مچ‌بند Fitbit Charge 5 که اندازه کوچک‌تر و ویژگی‌های کم‌تری دارد، در استفاده روزمره همین مقدار انرژی مصرف می‌کند.

کنترل و ردیابی تناسب اندام

ساعت هوشمند GT3 بیش از ۱۰۰ حالت ردیابی تمرین دارد، اما با وجود ابزارهایی که تمام قابلیت‌ها را پوشش می‌دهند، بهترین عملکرد را هنگام تمرینات دویدن ارائه خواهد داد.

تعیین موقعیت مکانی در مسیر از پیش اندازه‌گیری‌شده‌ای که طی بررسی‌ها انجام شد، از لحاظ منطقی دقیق بود و مسیر را تا حدود ۳۰۰ متر ترسیم کرد. ساعت‌های گارمین با قیمت مشابه مسیر را با دقت بیشتری ترسیم می‌کنند، اما عملکرد ساعت GT3 برای دویدن تفریحی کاملاً قابل قبول است.

پس از هر تمرین، تخمینی از مدت زمان لازم برای ریکاوری و آماده شدن برای جلسه بعدی توسط ساعت به کاربر ارائه می‌شود. در حال حاضر، این قابلیت به‌طور فزاینده‌ای در ساعت‌های موجود در بازار ارائه می‌شود و برای افراد نسبتاً تازه کار که می‌خواهند مطمئن شود میزان تمرین‌شان زیاد یا کم نیست، واقعا کاربرد دارد.
یکی از ویژگی‌های پرکاربرد ساعت « AI running coach» است که به کاربر امکان می‌دهد هدفی را در برنامه Huawei Health تعیین کند و برنامه تمرینی مناسبی بر اساس قد، وزن، سن، حجم تمرینات فعلی و مناسب‌ترین زمان‌های شخصی به دست آورد.

ساعت هوشمند GT3 دارای سنسور ضربان قلب اپتیکال جدید و بهبودیافته است که به‌سرعت به تغییرات شدت در جلسات تمرینی سخت واکنش نشان می‌دهد. در مقایسه با اندازه‌گیری‌های یک مانیتور ضربان قلب نتایج محاسبه شده توسط سنسور موجود در ساعت در حدود 5bpm (میزان ضربان اندازه‌گیری شده در هر دقیقه) خطا داشت.

اپلیکیشن همراه

ساعت GT3 مانند سایر ردیاب‌های تناسب اندام، ساعت‌ها و ترازوهای هوشمند این شرکت از همان برنامه Huawei Health استفاده می‌کند. گجت GT3 در هر دو پلتفرم iOS و Android قابل استفاده است، اما در دستگاه‌های اندرویدی برنامه Huawei Health باید از Huawei AppGallery دانلود و نصب شود.

استفاده از برنامه Huawei Health ساده است و تمام آمارهای اخیر شما را در صفحه‌ای واضح ارائه می‌کند که می‌توانید در یک نگاه آن را مشاهده کنید. کلیک روی هر کدام از آمارهای موجود در صفحه به شما امکان می‌دهد تا اطلاعات دقیق‌تری را بررسی کنید. خوشبختانه می‌توان گفت که همه ابزارهای خود هواوی از جمله ابزار مربی هوش مصنوعی به‌صورت رایگان در ساعت GT3 در دسترس هستند. بنابراین تنها با پرداخت قیمت ساعت از تجربه کامل تمام امکانات GT3 برخوردار خواهید شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا