تکنولوژی

اولین شبکه تجاری امن و ضد هک کوانتومی آزمایش شد

دو شرکت بریتیش تله کام و توشیبا از راه اندازی آزمایشی اولین شبکه امن کوانتومی جهان خبر داده اند که با رمزگذاری داده‌ها جلوی آسیب‌های امنیتی را می‌گیرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از مهر، شبکه‌های رایانه‌ای کوانتومی در صورت همه گیر شدن از فناوری پیشرفته‌ای برای رمزگذاری اطلاعات و مقابله با هکرها و انواع خلافکاران سایبری برخوردار خواهند بود.

از این شبکه برای برقراری ارتباط بین دو نقطه در لندن استفاده شد و آزمایش‌های انجام شده در این زمینه موفقیت‌آمیز بوده است.

رایانه‌های کوانتومی امروزه هنوز غیرقابل اعتماد و پرهزینه هستند، اما این فناوری که توسط شرکت‌هایی مانند گوگل، آی‌بی‌ام و مایکروسافت در حال توسعه است، این امکان را فراهم می‌کند تا داده‌ها میلیون‌ها بار سریع‌تر از ابررایانه‌ها پردازش و منتشر شوند.

در جریان محاسبات کوانتومی به جای ذخیره اطلاعات در قالب بیت‌ها – صفر و یک – از ویژگی ذرات زیر اتمی استفاده می‌شود که می‌توانند به طور همزمان حالت‌های مختلف داشته باشند. سپس می‌توان این حالت‌ها را “درهم” کرد. نتیجه این تحول افزایش تصاعدی قدرت محاسباتی رایانه‌های کوناتومی است.

هاوارد واتسون، مدیر ارشد فناوری BT، گفت که فناوری کوانتومی می‌تواند به طور بالقوه برای شکستن کلیدهای رمزگذاری فعلی در حین انتقال داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

او افزود: در روش مورد استفاده در شبکه‌های کوانتومی موسوم به توزیع کلید کوانتومی (QKD)، از فناوری فوتونیک برای انتقال کلید رمزگذاری در شبکه‌های فیبر نوری استفاده می‌شود. اگر QKD در حین انتقال داده هک شود، وضعیت آن تغییر می‌کند و بنابراین حمله هکری به صورت آنی شناسایی می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا