تکنولوژی

بلوتوث، فناوری محبوب اما عذاب‌آور!

با گذشت دو دهه از زمانی که بلوتوث برای نخستین بار در محصولات الکترونیکی قابل دسترس شد، به حدی رایج شده است که یک نسل از مصرف کنندگان ممکن است نتوانند زمان بدون این فناوری را به خاطر بیاورند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، موسسه تحقیقاتی ABI Research برآورد می کند پنج میلیارد دستگاه مجهز به بلوتوث امسال به مصرف کنندگان عرضه خواهند شد و این آمار تا سال ۲۰۲۶ به هفت میلیارد دستگاه افزایش پیدا می کند. بلوتوث اکنون در همه دستگاهها از تلفنهای هوشمند گرفته تا یخچالها و لامپهای برق بکار گرفته شده و به شمار رو به رشدی از محصولات امکان می دهد به صورت بی‌سیم با یکدیگر ارتباط داشته باشند.

این فناوری با وجود فراگیر بودن، همچنان موارد آزاردهنده‌ای مانند تلاش برای تنظیم یک دستگاه جدید برای اتصال به دستگاه دیگر، سوئیچ هدفونها بین دستگاه‌ها یا خارج از دسترس بودن برای اتصال را دارد.

کریس هریسون، استاد تعامل انسان-رایانه در دانشگاه کارنگی مِلون می‌گوید: من با بلوتوث رابطه عشق و نفرت دارم زیرا وقتی کار می کند، فوق العاده است و وقتی کار نمی‌کند، می‌خواهید موهای سرتان را بکنید. قرار بود بلوتوث بی سیم باشد و به راحتی استفاده شود اما تاکنون که چنین نبوده است.

دلایل این امر به ریشه این فناوری نسبتا ارزان برمی گردد.

ظهور بلوتوث

گفته می شود بلوتوث از نام هارالد بلوتوث (دندان آبی) گورمسون، پادشاه اسکاندیناوی قرن نهم وام گرفته شده که برای متحد کردن دانمارک و نروژ در سال ۹۵۸ میلادی و همچنین رنگ دندانش، معروف بوده است. برنامه نویسان در زمان ساخت این فناوری، بلوتوث را به عنوان یک نام کد برای فناوری بی سیم خود که دستگاههای نزدیک را به یکدیگر متصل می کرد، انتخاب کردند.

به گفته هریسون، این فناوری از این جهت که در دامنه کاملا کوچکی کار می‌کند، با وای فای کاملا فرق می کند. این روند از گذشته تا به امروز تغییری نکرده و بلوتوث از گزینه هایی است که بسیاری از مصرف کنندگان عادت کرده اند در تلفنهای هوشمند و بلندگوهای قابل حمل که می توانند تنها در فاصله های اندک وصل شوند، داشته باشند.

برخلاف طول موجهای خصوصی شده که توسط شرکتهای مخابراتی کنترل می شوند، سیگنالهای بلوتوث در دامنه امواج بدون مجوز منتقل می شود که برای استفاده همه آزاد است. این ویژگی ممکن است توسعه و بکارگیری آن را راحت کرده باشد اما بدون هزینه نبوده است.

بلوتوث در استفاده از طیف امواج بدون مجوز، باید با شماری از محصولات دیگر مانند دستگاههای مونیتور کودک و کنترل از راه دور تلویزیون رقابت کند. این وضعیت ممکن است در کارآیی بلوتوث شما تداخل ایجاد کند.

هریسون به دلایل دیگری که چرا بلوتوث می تواند به شکل غیرمعمولی آزاردهنده باشد، از جمله مسائل امنیت سایبری که در هنگام انتقال بی سیم اطلاعات پیش می آید، اشاره می کند.

بعلاوه، سازمانهای دولتی متعدد آمریکا درباره ریسک استفاده از بلوتوث و آسیب پذیر شدن دستگاهها در برابر ریسکهای امنیت سایبری، هشدار داده اند. کمیسیون ارتباطات فدرال هشدار داده که مانند اتصالات وای فای، اگر کاربران مراقب نباشند، بلوتوث هم می تواند اطلاعات آنها را در معرض خطر قرار دهد.

گفته می شود حداقل یک مقام دولتی برجسته نسبت به بلوتوث بدبین است. کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در ویدیویی که برای تبریک پیروزی جو بایدن، در انتخابات ریاست جمهوری گرفته شده است یک هدفون سیمی را در دستش نگه داشته باشد. طبق گزارش پولیتیکو، هریس مدتها حس می‌کرد هدفونهای بلوتوثی، ریسک امنیتی هستند.

بر اساس گزارش سی ان ان، اما شرکتها و مصرف کنندگان همچنان از بلوتوث استفاده می‌کنند. شاید اپل برجسته‌ترین شرکت در میان آنها باشد که پورتهای هدفون سنتی را رها کرد و ایرباد بی‌سیم بلوتوثی محبوب خود یعنی ایرپاد را معرفی کرد. شرکتهای دیگر از آن زمان، محصولات مشابهی را عرضه کرده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا