فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در مدیریت مالی عمل کند

داود طهماسبی، رئیس کمیسیون مالی و مالیاتی سازمان نصر البرزرئیس کمیسیون مالی و مالیاتی سازمان نصر البرز گفت: فناوری اطلاعات می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در مدیریت مالی عمل کرده و ابزارهای موثرو کارامد برای همه وجوه مدیریت دانش شامل تسخیر، اشتراک و کاربرد دانش را تامین کند. توانایی فناوری اطلاعات در مدیریت مالی، نمایه، تلفیق، بایگانی و انتقال اطلاعات می تواند تحولی در گردآوری، سازماندهی، رده بندی و اشاعه اطلاعات ایجاد کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از سازمان نظام صنفی رایانه ای استان البرز؛ آنچه امروز ما در ایران شاهد آن هستیم، این است که به‌ دلیل ضعف بستر و نبود شرایط مناسب جهت تحقیق، توسعه و آموزش، متخصصان ما عموماً کشورهای دیگر را برای پژوهش و فعالیت در این حوزه انتخاب می‌کنند.

این انتخابی است که در دل اجبارهای ناشی از شرایط، پیش ‌آمده و بدون شک با نپرداختن به آن در آینده نزدیک با بحران فناوری روبه‌رو خواهیم بود. برای توسعه‌ زیرساخت‌های فناورانه، ما بایستی شرایط مناسبی برای ماندن، پرورش و حتی بازگرداندن متخصصان‌‌مان فراهم کنیم؛ چراکه روزبه‌روز از تعداد نخبگان علاقه‌مند به فعالیت در ایران کاسته می‌شود. باید بپذیریم سرمایه‌گذاری مالی، پژوهشی و زیرساخت‌های قانونی جهت توسعه فناوری در ایران، آن‌طور که باید مورد توجه قرار نگرفته و عقب‌ماندگی ناشی از این عدم توجه را می‌توانیم به‌وضوح در صنعت مالی کشورمان ببینیم.

در سال‌های اخیر صحبت‌هایی درباره ورود فناوری بلاکچین به صنعت مالی در ایران شده که در صورت سرمایه‌گذاری روی آن، یقین دارم این فناوری تحولات بزرگی را برای اقتصاد دیجیتال ما رقم خواهد زد. همان‌طور که بارها گفته‌ایم، بلاکچین و توکن‌های بهادار می‌توانند در شکل‌گیری سیستم مالی مدرن ما بسیار تأثیرگذار باشند و امیدوارم قبل از آنکه دیر شود، از این فرصت نهایت استفاده را ببریم.

فناوری اطلاعات می تواند به عنوان ابزاری قدرتمند در مدیریت مالی عمل کرده و ابزارهای موثرو کارامد برای همه وجوه مدیریت دانش شامل تسخیر، اشتراک و کاربرد دانش را تامین کند. توانایی فناوری اطلاعات در مدیریت مالی، نمایه، تلفیق، بایگانی و انتقال اطلاعات می تواند تحولی در گردآوری، سازماندهی، رده بندی و اشاعه اطلاعات ایجاد کند.

یکی از فرآیندها در چارچوب ITIL، برای سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات فناوری اطلاعات، مدیریت مالی است. اجرای درست این فرآیند می‌تواند متضمن دستیابی به سودآوری و بقای سازمان باشد. به بیان ساده، مدیریت مالی با طرح‌ریزی بودجه مالی برای تک تک خدمات و تأمین منابع مورد نیاز آنها، گزارش‌گیری، تطابق خدمات قابل ارائه با اهداف مالی سازمان، صدور صورتحساب و … موفقیت سازمان در ارائه و تداوم خدمات و سودآوری را تضمین می‌کند.

در چارچوب جدید به روش های ITIL 4 ، مدیریت مالی متمرکز در حال حاضر “مدیریت مالی خدمات” نامیده شده و هدف آن را اینطور می توان بیان نمود :

“حمایت از استراتژی ها و برنامه های سازمان برای مدیریت خدمات با اطمینان از استفاده مؤثر از منابع مالی و سرمایه گذاری های سازمان.”

با این حال، بخش های فناوری اطلاعات غالبا به اندازه کافی در زمینه افزایش توانایی های مدیریت مالی IT سرمایه گذاری نمی کنند.

به عنوان بخشی از اصول مدیریت ITSM و به منظور مدیریت بخش فناوری اطلاعات به عنوان یک کسب و کار سود آورد، وجود مدیریت مالی IT یا طبق آموزش های ITIL مدیریت مالی خدمات، الزامی است.

با این حال، بررسی ها نشان از آنست که مدیریت مالی IT یکی از قابلیت های ITSM است که توجه کافی به آن نشده و به طور غالب استفاده ای فراتر از بودجه بندی و حسابداری از آن صورت نمی گیرد.

در مورد دلیل این امر، احتمالات مختلفی وجود دارد: کسب و کارها احساس می کنند نیازی به صرف هزینه برای مدیریت مالی فناوری اطلاعات ندارند و انجام این کار را هدر دادن زمان و بودجه می دانند یا مدیریت مالی را جزو نقش های بخش IT نمی دانند و یا با مفاهیم مالی و امکان هدر رفتن پتانسیل موجود در این زمینه آشنا نیستند.

بنابراین، با توجه به‎ افزایش چشمگیر هزینه‌های فناوری اطلاعات در همه سازمان‌های ارائه‌دهنده خدمات، به نظر می‌رسد بهترین زمان برای پیاده‌سازی فرآیند مدیریت مالی به روش های جدید در سازمان‌ها همین حالاست!

در عصر کنونی، برای سازمان‌های خدمات‌محور، دیگر خدمات باکیفیت صرفاً به معنای ارائه‌ خیلی خوب خدمات فناوری اطلاعات به مشتریان نیست، بلکه به معنای به کارگیری بهینه روش‌هایی است که کمک کند، در مدل کلی کسب‌وکارشان، امور مالی را مدیریت کنند و بهبود بخشند. این موضوع به ویژه برای آن دسته از سازمان‌های فناور محور که هزینه‌های فناوری‌شان بالاست، بسیار حیاتی است.

بدیهی است که اگر سازمان‌ها نتوانند با تغییرات فناوری روز همسو و همگام بشوند و با شتابِ عصر فناوری اطلاعات حرکت کنند، به اصطلاح از قافله عقب می‌مانند و به مرور جای خود را به سازمان‌هایی می‌دهند که به درستی درک کرده‌اند که در دنیای رقابتی امروز، نوآوری و استفاده از فناوری اطلاعات نه فقط در بانک‌ها، بلکه در هر سازمانی که بخواهد در زمینه خدمات، پیشرو و سودآور باشد، حرف اول را خواهند زد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا