تکنولوژی

رشد استارتاپ‌های سودآور علوم انسانی

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ سید محمد حسین سجادی نیری دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز، در جلسه طرح و برنامه خانه‌های خلاق با حضور معاون وزیر میراث فرهنگی، اظهار کرد که در سال جاری شاهد رشد استارتاپ‌های‌ سودآور حوزه علوم انسانی و فرهنگ بوده ایم و با تغیر نگرش سیاستگذاران دانشگاهی در کشور، این روند سرعت خواهد یافت.

سجادی نیری با اشاره به  اقدامات انجام گرفته در حوزه نوآوری علوم انسانی، گفت: تا کنون دو مرکز نوآوری در حوزه علوم انسانی راه اندازی شده است و خوشبختانه در عمل دیده شد که چه استارتاپ‌های خوبی در این دو مرکز،رشدکرد.به ویژه مرکز مستقر در دانشگاه علامه طباطبایی توانست عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش بگذارد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز در ادامه گفت:این مسئله خود نشان دهنده این موضوع است که چه پتانسیل بالایی در این زمینه وجود دارد و می توان بر روی علوم انسانی بسیار بیش از اینها کار کرد. همچنین امیدهای زیادی وجود دارد که مرکز نوآوری مستقر در دانشگاه امام صادق (ع) بتواند مفاهیمی مانند صنایع خلاق و فرهنگی و فناوری های نرم را هر چه بیشتر نهادینه سازد.

وی افزود: با توجه به نقشی که این دانشگاه در تامین کادر مدیریتی در کشور ایفا می کند، این نقش آفرینی می تواند دو چندان نیز باشد.خوشبختانه،  مدیریت جدید دانشگاه امام صادق(ع)، دکتر حسینعلی سعدی به موضوع زیست بوم های نوآورانه، بسیار توجه دارند. به همین خاطر امیداور هستیم که با کمک این بزرگواران،  قدم‌های مثبتی در زمینه علوم انسانی و صنایع خلاق و فرهنگی بر داریم.

نیری با اشاره به ظرفیت های در دسترس اضافه کرد: یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت، این موضوع است که یک ظرفیت بالفعل حوزه  علوم انسانی:  منابع انسانی و فارغ‌التحصیلان حوزه علوم انسانی است که هم‎اکنون نیز در شرکت‌های دانش بنیان مشغول فعالیت هستند.

“در حال حاضر، قریب 4500 شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که میزان فروش آنها بر اساس آمارهای اعلامی از 90 هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است.”

وی با اشاره به این آمار افزود: واقعیت این است که همه نیروی انسانی این شرکت‌ها فارغ التحصیل رشته‌های تجربی یا ریاضی نیستند، بخش قابل توجهی از این نیروها به ویژه در حوزه های مانند مارکتینگ، مدیریت منابع انسانی (HR) ، مالی و حسابداری، همه فارغ التحصیل علوم انسانی هستند.شاید بیش از 30 تا 40 درصد از فعالین شرکت‌های دانش بنیان، فارغ التحصیل رشته های علوم انسانی و فرهنگ و هنر هستند.

سجادی نیری  با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای تفهیم مفاهیم بنیادین گفت: برخی به اشتباه فکر می کنند که نیروی انسانی شاغل به کار در شرکت های « های تک » و دارای فناوری بالا، همه یا پزشک هستند یا مهندس و فارغ التحصیل رشته‌های  فنی، در حالی که اینگونه نیست.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت ساز گفت: بسیاری اوقات نیروی انسان خلاق و نوآور رشته های انسان، فرهنگی و هنر، از جمله نیروهای بسیار موثر شرکت‌های دانش بنیان هستند که به نوعی زیر سایه رشته‌های فنی پنهان مانده اند. اگر بتوانیم، سیاست گذاران مختلف در دستگاههای زیربط را متوجه این ظرفیت قابل توجه کنیم، می توان امیدوار بود که تغییر نگاه  جدی در این حوزه به وجود آید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا