موبایل

رشد 42 درصدی واردات گوشی در 9 ماهه سال 1400

چندی پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه گوشی‌هایی با قیمت 3 تا 4 میلیون تومان بیشتر از 70 درصد سهم بازار گوشی هوشمند را در اختیار دارند و حال بر اساس اعلام معاون فنی دفتر آمار گمرک، در 9 ماهه منتهی به آذر 1400 گوشی هوشمند در صدر کالاهای وارداتی قرار گرفته است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از بازار؛  آرزو غنیون معاون فنی دفتر آمار گمرکدر این باره گفت که در این 9 ماه حدود 13 میلیون و ۶۱ هزار دستگاه گوشی تلفن همراه به ارزش ۲ میلیارد و ۹۴۲ میلیون دلار به کشور وارد شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال، حدود 42 درصد از نظر تعداد و حدود 117 درصد از نظر ارزشی رشد داشته است. باید به این نکته اشاره کنیم که این رشد 42 درصدی، 3 میلیون و 896 هزار دستگاه بیشتر را شامل می‌شود.

وی در ادامه به وجود گوشی‌های هوشمند در بین 10 کالای وارداتی به لحاظ ارزشی پرداخت و افزود که این محصول با حدود دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، 8 درصد از ارزش کل واردات کشور در 9 ماهه سال جاری را به خود اختصاص داده است.

غنیون سپس افزود: «بر اساس اطلاعات موجود و مقدماتی تجارت خارجی کشور، طی 9 ماهه منتهی به آذر ماه سال ۱۴۰۰، میزان واردات قطعی کشور بالغ بر 30.1 میلیون تن و به ارزش 36.9 میلیارد دلار بوده است. این میزان واردات مشتمل بر چهار هزار و 630 قلم کالای وارداتی (تحت کدتعرفه 8 رقمی) است که از 115 کشور طرف معامله تجاری ایران وارد کشور شده است.»

معاون فنی دفتر آمار گمرک سپس تعداد کل واردات گوشی به کشور را حدود 13 میلیون و 61 هزار دستگاه اعلام و از مهم‌ترین دلایل افزایش 42 درصدی واردات این کالای مصرفی به کشور را نیاز روزافزون دانش‌آموزان و دانشجویان به سبب آموزش مجازی دانست.

او در مورد قیمت تلفن همراه وارداتی به کشور گفت: «متوسط قیمت واحد هر دستگاه گوشی تلفن همراه وارداتی در مدت زمان مورد بررسی حدود، 225 دلار بوده است که نسبت به متوسط ارزش وارداتی هر دستگاه گوشی تلفن همراه در 9 ماهه سال 1399، که 148 دلار بوده است، حدود 77 دلار بیشتر است. این رقم متضمن افزایش ۵۲ درصدی شاخص متوسط ارزش وارداتی این کالاست.»

بر اساس آمار اعلام شده، کشورهای امارات متحده عربی، چین، سنگاپور و ویتنام بیشترین فروشندگان گوشی هوشمند به ایران و با برندهای سامسونگ، شیائومی، هواوی و نوکیا هستند.

او همچنین به تصمیم مجلس در خصوص گوشی‌هایی با قیمت بالای 600 دلار پرداخت و گفت: «مطابق با اخبار مربوط به ماخذ تعرفه گوشی تلفن همراه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه 1400، حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه وارداتی به شیوه تجاری با ارزش بالای 600 دلار را از 8 درصد به 12 درصد افزایش دادند که به عبارت دیگر سود بازرگانی واردات گوشی‌های موبایل با ارزش بالای 600 دلار به شیوه تجاری از یک به هشت درصد افزایش یافته است.»

بر اساس ادعای غنیون، این تصمیم مجلس باعث شده تا واردکنندگان به واردات گوشی‌هایی زیر این سقف قیمتی رو بیاورند و از این رو، تنها حدود 5 درصد از تعداد کل واردات گوشی به کشور به دستگاه‌های بالای 600 دلار اختصاص یافته‌ است. این گوشی‌ها همچنین از نظر ارزشی، سهم 27 درصدی در این زمینه دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا