فناوری اطلاعات

تحولات پیش روی خانه‌های هوشمند در سال جدید

گسترش سریع فناوری و اینترنت، به پیشرفت روزافزون فناوری هوشمند خانگی کمک می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این پیشرفت در سال جاری بیشتر شود.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از ایسنا، خانه‌های هوشمند، چهره خانگی اینترنت اشیا را به نمایش می‌گذارند. تعداد کاربران ابزار قابل اتصال به اینترنت در سال‌های اخیر، بسیار بیش از قبل شده و این ابزار، خانه را به مکانی برای زندگی راحت‌تر، مقرون به صرفه‌تر، سرگرم‌کننده‌تر و ایمن‌تر تبدیل کرده است.

به نظر می‌رسد که تمایل به استفاده از چنین محصولاتی، تا دهه آینده نیز ادامه خواهد یافت. پژوهش‌ها تخمین می‌زنند که ارزش بازار ابزار هوشمند خانگی، از ۵۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ به ۱۷۴ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۵ خواهد رسید. به عبارت دیگر، کاربرد ابزار هوشمند خانگی در حال حاضر فقط بخشی از کاربردهای آن در آینده است.

با تحولی که فناوری در زندگی ما ایجاد می‌کند و موجب پیشرفت سریع‌تر و قوی‌تر آن می‌شود، باید منتظر باشیم تا هوش مصنوعی و ابزار خودکار خانگی، با روش‌های جدیدی به کاربران خود کمک کنند.

در ادامه، تحولاتی را بررسی خواهیم کرد که احتمالا  در سال جدید میلادی به وقوع خواهند پیوست.

افزایش استاندارد

یکی از مشکلات هماهنگی در یک خانه هوشمند، بدون شک دامنه رقابت طیفی از سیستم‌های عامل و استانداردها است. سازندگان ابزار هوشمند خانگی باید مطمئن باشند که محصولات و خدمات آنها، بر اساس پلتفرم‌های ارائه شده توسطه آمازون، گوگل، سامسونگ و اپل کار می‌کنند تا به گسترده‌ترین پایگاه مشتری برسند.

مصرف‌کنندگان نیز با خطر گره خوردن خود به یک شبکه خاص روبه رو می‌شوند که اغلب در صورت در دسترس نبودن یک ابزار خاص، می‌تواند گزینه‌های موجود را محدود کند. همچنین این موضوع نیز آزاردهنده است که کاربر مجبور باشد از اپلیکیشن‌های جداگانه‌ای برای تنظیم و کنترل همه ابزار متفاوت در خانه هوشمند خود استفاده کند.

تکیه کردن به ترکیبی از راه‌حل‌های متفاوت می‌تواند آسیب‌های امنیتی بسیاری را به همرا داشته باشد؛ در نتیجه دیدن تلاش شرکت‌های بزرگی مانند اپل، گوگل و آمازون برای ابداع استانداردهایی که خانه‌های هوشمند را به مکانی راحت و ایمن تبدیل می‌کنند، بسیار امیدوارکننده است.

حرکت‌هایی از این دست، موجب می‌شوند که ابداع و ارائه راه‌حل‌هایی برای کار کردن با بسیاری از سیستم‌های خانگی در دهه آینده، متداول‌تر شود.

خانه‌های هوشمند و یادگیری ماشینی

هنگامی که صحبت از فناوری خانگی به میان می‌آید، از اصطلاح “هوشمند” سوءاستفاده می‌شود. در خانه هوشمند، نورها می‌توانند با کمک تلفن همراه برنامه‌ریزی شوند، پنجره‌ها به صورت خودکار عمل می‌کنند و زنگ در ویدئویی نیز خانه‌ای راحت‌تر و ایمن‌تر را ارائه می‌دهد اما ابزار خانگی به صورت خودکار هوشمند نمی‌شوند؛ بلکه باید آنها را برای داشتن عملکرد هوشمند، به اینترنت متصل کرد. شاید بهتر باشد که برای چنین فناوری‌هایی، از اصطلاح “خانه متصل به اینترنت” استفاده کنیم.

به نظر می‌رسد که این شرایط نیز قرار است در دهه آینده تغییر کند زیرا ابزار خانگی، بیشتر از پیش از یادگیری ماشینی، بینش رایانه‌ای، پردازش زبان طبیعی و فناوری‌های دیگری که قابلیت تفکر، تصمیم‌گیری و یادگیری دارند، استفاده خواهند کرد.

در حال حاضر نیز برخی از ابزار مانند سیستم ترموستات هوشمند شرکت‌های “نست”(Nest) و “هانی‌ول”(Honeywell)، از یادگیری ماشینی برای تطبیق خود با ساکنان خانه استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۲۰ می‌توانیم تعداد بیشتری از فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را ببینیم که به یکی از ویژگی‌های سیستم امنیتی خانه تبدیل می‌شوند. برای نمونه، در سال جاری شاهد حضور یخچال‌های بیشتری خواهیم بود که از بینش رایانه‌ای برای دیدن آنچه درون آنها قرار دارد و از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی آنچه مورد نیاز کاربر است، استفاده می‌کنند.

ربات‌ها در خانه

به کار بردن ربات‌ها در خانه، با جاروبرقی‌های رباتیک و ماشین‌های رباتیک چمن‌زنی آغاز شد اما با پیشرفت هوش مصنوعی می‌توانیم منتظر باشیم که این گونه ربات‌ها، هوشمندتر شوند و قابلیت کمک به ما را در کارهای بسیاری به دست آورند.

ربات‌های خانگی در حال حاضر می‌توانند از عهده وظایف گوناگونی از قبیل تمیز کردن خانه گرفته تا مراقبت از سلامتی کاربر برآیند. این ربات‌ها، ما را به آینده‌ای امیدوار می‌کنند که در آن، وظایف تنها توسط ماشین‌ها انجام می‌شوند و نیازی نیست که انسان‌ها، زمان ارزشمند خود را برای انجام دادن کارهای روزانه تلف کنند. ربات‌های خانگی برای افراد مسن و ناتوان، نقش یک جفت چشم اضافی را بر عهده دارند و از افتادن آنها کمک می‌کنند و یا آنها را در داشتن تحرک یاری می‌دهند.

طی سال ۲۰۲۰، شاهد حضور ربات‌های خودکاری خواهیم بود که بدون شک عادی‌تر، کارآمدتر و ارزان‌تر هستند و می‌توانند با کارآمدترین و پرفروش‌ترین ربات‌ها رقابت کنند.

سلامت هوشمند خانگی

تجهیزات هوشمند خانگی که برای مراقبت از سلامت ساخته شده‌اند، می‌توانند فشار و استرس ناشی از مراجعه به پزشک یا بیمارستان را کاهش دهند و میزان امید به زندگی را نیز در میان افراد سالخورده بالا ببرند.

برخی از این تجهیزات، اقدامات پیشگیرانه‌ای ارائه می‌دهند تا میزان ابتلا به بیماری را تا حد امکان کم کنند. برای مثال، ابزار پوشیدنی با بررسی سطح فعالیت، کیفیت خواب و تغذیه کاربر، به او کمک می‌کنند تا سبک سالم‌تری را برای زندگی پیش بگیرد. ابزارهای دیگر مبتنی بر هوش مصنوعی نیز امکان کنترل از راه دور بیماران به خصوص بیماران سالخورده را برای کسانی که مراقب آنها هستند، فراهم می‌کنند.

یکی از این محصولات، ساعت هوشمند اپل است که با بررسی نوار قلب، الگوها و یا نامنظم بودن ضربان قلب را که ممکن است نشانه بیماری باشند، ارزیابی می‌کند. به کار بردن این نوع از فناوری، در سال جاری و پس از آن متداول‌تر خواهد شد و نیاز به ملاقات با بیمار را کاهش خواهد داد.

داده‌های گردآوری شده با ابزارهای هوشمند خانگی، کارآیی بسیاری در حوزه پزشکی پیدا خواهند کرد و می‌توانند فشارهای ناشی از مراجعه به بیمارستان و مراکز پزشکی را کاهش دهند.

اینترنت پرسرعت‌تر و خانه‌های هوشمندتر

با حرکت جهان به سوی نسل پنجم اینترنت و تقویت وای‌فای و رسیدن به فناوری‌هایی مانند “وای‌فای۶”، اتصال ابزار هوشمند خانگی، با سرعت بالاتر و اینترنت قوی‌تر صورت خواهد گرفت؛ در نتیجه امکان دسترسی بهتر به داده‌ها و پردازش منابع در فضای ابری رایانه‌ها فراهم خواهد شد.

نسل پنجم اینترنت می‌تواند خدمات مربوط به اینترنت اشیا از جمله فناوری خانه هوشمند را متحول کند و به این گونه ابزار امکان دهد تا بدون نیاز به سیم و کابل و با مصرف کمترین میزان انرژی کار کنند. همچنین با وجود نسل پنجم اینترنت، امکان اتصال همزمان چندین ابزار فراهم می‌شود و این موضوع می‌تواند یک عامل اصلی برای گسترش ابزارها و تولید داده‌ها باشد.

وای‌فای۶ نیز مزایای بسیاری نسبت به استانداردهای پیشین دارد و می‌تواند درخواست‌های اتصال به شبکه را مدیریت کند. اینترنت پرسرعت‌تر لزوما به معنای انتقال سریع‌تر داده‌ها میان ابزار یا فضای ابری نیست؛ بلکه مفاهیمی از جمله کاربردهای پیچیده‌تر را نیز به همراه دارد. ابزارهایی مانند ترموستات هوشمند و سیستم‌های امنیت خودکار با وجود وای‌فای۶ می‌توانند اطلاعات متنوع‌تر و به روزرسانی شده را انتقال دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا