فناوری اطلاعات

برگزاری بوت کمپ IOT/5G با هدف توانمندسازی استارت‌آپ‌ها

طراح و دایرکتور بوت کمپ استارت‌آپی IOT/5G، با اشاره به برگزاری یک دوره ۲۰ هفته‌ای با هدف استعدادیابی، تیم‌سازی و توانمندسازی تیمی حول مسائل مختلف و با استفاده از راهکارهای فناورانه، گفت: دانشجویان مستعد و توانمند برای حضور در این دوره می‌توانند تا تاریخ ۱۵ آبان ۱۴۰۰، برای کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت‌نام به سایت بوت کمپ مراجعه کنند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، مهدی معظمی با بیان اینکه هاب شیراز یکی از شرکت‌هایی‌ است که در اکوسیستم کارآفرینی و نوآوری کشور فعالیت می‌کند، افزود: ماموریت این شرکت، کمک به استارت‌آپ‌هاست برای اینکه بتوانند در مرحله پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی توسعه پیدا کنند. در زمان شکل‌گیری یک استارت‌آپ فناورانه، یک مساله وجود دارد که باید حل شود. از سوی دیگر، شما به یک راهکار و زیرساخت فناورانه نیاز دارید تا مشکل را حل کنید. مهم تر از این دو، ضرورت نیاز به تیمی منسجم است که تا به روشی نوآورانه به خلق ارزش بپردازد.

وی ادامه داد: هاب شیراز در پنج حوزه استارت‌آپی متمرکز است، سلامت هوشمند، آموزش مجازی،  شهر هوشمند، تجارت الکترونیک، رسانه و بازی. مسائل مختلف این حوزه‌ها با راهکارهای استارت‌آپی قابل تشخیص است. از طرف دیگر در هاب شیراز به عنوان شرکتی ترکیبی از دانشگاه و صنعت، می‌توانیم با استفاده از از راهکارهای نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های موبایل  مانندLTE ،IOT و 5G برای حل مساله استفاده کنیم. چالش اصلی این است که چه کسی(تیمی) با چه توانمندی این کارها را انجام دهد. پاسخ به این سوال، ضرورت توجه به جایگاه ویژه تیم‌سازی و توانمندسازی استارت‌آپی را نشان می‌دهد. وجود یک تیم منسجم راس مثلث و رمز موفقیت یک استارت‌آپ در کنار تبیین دقیق مسئله کسب‌وکار و نیز ارائه راهکار فناورانه است.

این کارشناس فناوری اطلاعات با اشاره به دوره بوتکمپ استارت‌آپی برای جذب مخاطبان توضیح داد: برنامه ما یک برنامه ۲۰ هفته‌ای و هدف اصلی ما استعدادیابی، تیم‌سازی و توانمندسازی تیمی حول مسائل مختلف و با استفاده از راهکارهای فناورانه است. بخش اول تجربه مشتری معرفی دوره، تبیین ضرورت و اهداف آن با هدف جذب مخاطب مستعد و علاقمند به فعالیت‌های استارت‌آپی است. بین ۷۰ الی ۸۰ درصد مخاطبان هدف ما  ‌دانشجویان رشته هایی از جمله کامپیوتر، برق و مخابرات، کنترل، الکترونیک، مکانیک، آی‌تی، مدیریت، صنایع، کارآفرینی، ام‌بی‌ای، بازی و رسانه، مدیریت شهری، پزشکی، تجارت الکترونیک، پزشکی و پیراپزشکی هستند.

معظمی خاطرنشان کرد: بنا داریم در این دوره، در کنار دانشجویان، افراد دارای تجربه در حوزه‌های فوق  هم حضور داشته باشند. هدف ما انجام یک کار ریشه‌ای جهت توانمندسازی تیمی شرکت‌کنندگان با در کنار هم قرار دادن تجارب کاری و دانش روز است. بنابراین اگر کسی در حوزه خاصی فعالیت داشته و برای خودش صاحب ایده است، می‌تواند در این دوره شرکت کند، اما هدف اصلی ما دانشجویان رشته‌های مختلف هستند که می‌خواهند وارد فضای کسب‌وکار استارت‌آپی شوند، اما نیاز دارند بیاموزند چطور تیم تشکیل دهند، مدل کسب‌وکار تهیه کنند، به ایجاد محصول، بازاریابی، فروش و خلق تجربه مشتری بپردازند و مراحل رشد کسب و کار خود را بیابند.

وی در پاسخ به اینکه مسائل این حوزه‌ها چطور شناسایی می‌شوند، بیان کرد: مدل مد نظر ما مدل نوآوری باز است. یک سری از مسائل را خود شرکت‌کنندگان می‌آورند. مثلا شخص توانمند یا سازمانی که کار استارت‌آپی انجام داده و ایده دارد، اما تیم یا سرمایه ندارد، در دوره شرکت می‌کند و ما برای تیم‌سازی به او کمک و تیمش را توانمند می‌کنیم. در انتهای دوره اگر این ایده به یک محصول رسید،‌ ما  محصول را وارد فاز پیش شتاب‌دهی شرکت هاب شیراز به نام لبخند سه کرده و محصول اولیه را ارزیابی می‌کنیم و اگر مورد تایید قرار گرفت، با سرمایه‌گذاری روی آن استارت‌آپ مسیر رشد آن را فراهم می‌کنیم.

طراح و دایرکتور بوت کمپ استارت‌آپیIOT/5G، ادامه داد: در یک بخش دیگر، ما یک سری پنل‌های تخصصی برگزار می‌کنیم که در این پنل‌ها افراد متخصص حوزه‌ها درباره مسائل مختلفی که فکر می‌کنند دارای راه‌های استارت‌آپی است صحبت و طرح موضوع می‌کنند. شرکت‌کنندگان دوره، ۹ هفته در کارگاه‌های فشرده آموزشی مساله‌محور شرکت خواهند کرد و بین پنج الی شش هفته به  انجام پروژه خواهند پرداخت.

معظمی ادامه داد: در این ۹ هفته آنها باید خودشان مساله را پیدا کنند و ما هم برای پیدا کردن مساله، در این بخش همراهشان هستیم. با توجه به شرایط بهداشتی موجود و حضور شرکت‌کنندگان از استان‌های مختلف، این دوره به‌صورت آنلاین برگزار خواهد شد. با این حال، برخی فعالیت‌ها متناسب با شرایط و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی با ذکر یک مثال، توضیح داد: برای مثال یک تیم با توجه به تخصصی که دارد و بازار وسیع حوزه سلامت، تصمیم‌ می‌گیرد که در حوزه سلامت و روی افراد سالمندی کار کند که نیاز به مراقبت مستمر دارند. این یک ایده اولیه است که اگر پس از طی کردن ۹ هفته تیم‌سازی و توانمندسازی منجر به یک پروپوزال شده و در پنل ارزیابی تصویب شود، وارد گام انجام پروژه می‌شود. در این بخش یک منتور با تخصص در حوزه سلامت که حتی ممکن است دارای تجربه موفق راه‌اندازی استارت‌آپ سلامت باشد، در کنار تیم خواهد بود تا تجربیات خود را در اختیار تیم بگذارد.

این کارشناس فناوری ادامه داد: همچنین هر تیم را یک مربی با هدف تسهیل‌گری همراهی خواهد کرد. از نوآوری‌های دیگر این بوتکمپ پیاده سازی ایده کافه‌کتاب استارت‌آپی با هدف تسهیم دانش مورد نیاز کسب‌شده توسط شرکت‌کنندگان با یکدیگر است. پیش‌بینی ما در انتهای گام انجام پروژه، شکل‌گیری تیم‌های باتجربه و دارای محصول MVP جهت ورود به فاز پیش‌شتاب‌دهی لبخند سه هاب شیراز و ادامه مسیر توسعه محصول یا خدمت است.

معظمی خاطرنشان کرد:  هدف اصلی ما بسترسازی و کمک به ایجاد تیم‌ های نوآور، توانمند و منسجم است که بتواند برای مخاطب و بازار هدف خود خلق ارزش کند. در واقع این نوع بوتکمپ، یک مرحله قبل از پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی استارت‌آپ است. ما کار تیم‌سازی را انجام می‌دهیم و  گام بعدی با پیش‌شتاب‌دهی و شتاب‌دهی هاب شیراز ادامه خواهد داشت.

وی در پاسخ به اینکه مدل درآمدی بوتکمپ چیست، گفت: کار ما فرهنگ‌سازی، ترویج روحیه کارآفرینی و توانمندسازی تیمی است. افرادی که در این دوره ثبت‌نام می‌کنند، هزینه دوره را به مبلغ ۲.۵ میلیون تومان می‌پردازند، البته چون مخاطب ما دانشجویان هستند، تا سقف ۶۰ درصد هم به آنها تخفیف می‌دهیم. راهکارهای مناسب حمایت مالی برای دانشجویان مستعد و باانگیزه پیش‌بینی شده است.

طراح و دایرکتور بوت کمپ استارت‌آپیIOT/5G با تاکید بر اعتماد به استعدادها و علایق متقاضیان بوتکمپ بیان کرد: ما برای حضور، هیچ‌کس را فیلتر نمی‌کنیم اما تنها پیش‌شرطمان این است که افراد خود را باور داشته و باانگیزه باشند. ما یک شبکه علمی و کسب‌وکار ایجاد می‌کنیم و اساتید و منتورهایی داریم که تجربیات داخلی و بین‌المللی دارند و به فرایند طراحی‌شده معتقد هستند.

معظمی گفت: ما از دانشجویان مستعد و توانمند دعوت می‌کنیم در این دوره شرکت کنند، اما تنها شرط حضور خودباوری، تلاش حداکثری، تداوم و استمرار در دوره است و اینکه به خود فرصت وارد شدن به شبکه علمی و صنعتی ایجادشده را بدهند و خود را در معرض رشد گروهی قرار دهند، زیرا بهترین نوع رشد و یادگیری، رشد تیمی است. با توجه تاریخ شروع بوتکمپ در ۱۵ آبان ۱۴۰۰ از متقاضیان و علاقمندان دعوت می‌کنیم برای کسب اطلاعات تکمیلی و ثبت‌نام به سایت بوتکمپ مراجعه کنند.

بوت کمپ در حوزه فناوری اطلاعات وارتباطات معمولا برای دوره‌های آموزشی فشرده و سرسختی استفاده می­‌شود که فرد با شرکت در آن‌ها طی فرآیند منظمی چند روزه، دانشی را در زمینه‌ای مشخص به دست می‌­آورد و سپس می‌تواند به صورت حرفه‌ای وارد آن حوزه شود.

البته باید این بخش از مفهوم بوت کمپ را هم در نظر داشت که کارفرمایان با توجه به نتیجه‌ای که دانش پذیران در این نوع رویدادها کسب می‌­کنند از آن‌ها برای همکاری، دعوت به عمل می‌آورند بنابراین فارغ از دانشی که به دست خواهد آمد گذراندن این دوره‌ها سرآغاز ورود به بازار کسب‌وکار خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا