فناوری اطلاعات

گوگل معادلات کامپیوتری جهان را بهم ریخته است!!!

خبر ساخت کامپیوتر کوانتومی توسط دانشمندان شرکت گوگل، جهان فناوری را در شگفتی فرو برده است و می توان گفت گوگل معادلات کامپیوتری جهان را بهم ریخته است.

به گزارش البرز فاوا نیوز؛ چند روزی بیشتر نیست که گوگل  با انتشار مقاله‌ای از محققان خود اعلام کرد که پس از سال‌ها رویای ساخت کامپیوتر کوانتومی تحقق یافته است. امری که شماری از دانشمندان آن را «کشف هزاره» لقب داده‌اند.

پژوهشگران گوگل ادعا کرده‌اند پردازشگر کامپیوتر کوانتومی ساخته آنها می‌تواند محاسبه‌ای را که با پیشرفته‌ترین کامپیوتر حال حاضر جهان، موسوم به «سامیت»، ۱۰ هزار سال طول می‌کشد در ۳ دقیقه و ۲۰ ثانیه انجام دهد.

قوی‌ترین ابررایانه فعلی جهان موسوم به «Summit» محصول شرکت آی‌بی‌ام است و حدود ۲۷ هزار پردازنده گرافیکی به همراه ۲۰۰ هزار هسته پردازنده در آن به کار رفته است. پیش‌تر گمان می‌رفت کامپیوتر کوانتومی در صورت ابداع باید از ماشین پردازشگر قدرتمندی به اندازه «یک زمین فوتبال» برخوردار باشد.

 

محققان گوگل در مقاله خود اعلام کرده‌اند که با فناوری جدید، به مرز «برتری کوانتومی» رسیده‌اند. آنچه محققان گوگل به آن «برتری کوانتومی» نام داده‌اند، نوعی از محاسبات است که می‌تواند نمونه کامپیوترهای کلاسیک را با فاصله پشت سر بگذارد.

در واقع در کامپیوترهای کلاسیک، هر واحد اطلاعات که یک بیت نامیده می‌شود دارای ارزش صفر یا ۱ است. اما در کامپیوتر کوانتومی هر بیت می‌تواند صفر و همزمان ۱ باشد و چنین چیزی اجازه می‌دهد تا امکان محاسبه چندجانبه و همزمان فراهم شود.

کامپیوترهای کوانتومی می‌توانند میلیون‌ها حالت یک مسئله را در کسری از ثانیه بررسی و محاسبه کنند. امری که در علوم ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست شناسی تا کنون امکان پذیر نبوده است.

 

هنوز مشخص نیست چقدر تا تجاری‌ و کاربردی شدن کامپیوترهای کوانتومی فاصله داریم. رمزگشایی هم که همیشه به‌عنوان یکی از کاربردهای رایانش کوانتومی مطرح می‌شود، هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برخی از دانشمندان دستیابی به کامپیوترهای کوانتومی واقعا کاربردی را تا چند سال آینده غیرممکن می‌داند. برخی منابع اعتقاد دارند ماهیت خبر برتری گوگل هم به بررسی بیشتر نیاز خواهد داشت.

لازم به ذکر است که محاسبات کوانتومی می‌تواند پیامدهای بسیار شگرفی در هر چیز دنیای دیجیتال امروز از هوش مصنوعی گرفته تا توسعه داروها داشته باشد. با این حال به نظر می‌رسد این رقابت برای دستیابی به برتری کوانتومی، یک رهبر پیدا کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا