تکنولوژی

ضرورت تجاری سازی برای تسریع در پیشرفت صنعت فضایی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد که تجاری سازی و تبدیل شدن به صادر کننده خدمات فضایی می تواند رشد و پیشرفت در صنعت فضایی کشور را تسریع کند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران که با حضور وزیر علوم، معاون وزیر دفاع برگزار شد، با بیان اینکه نگاه دولت سیزدهم به صنعت فضایی یک نگاه راهبردی است گفت: اعتقاد داریم این صنعت می تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند اگر چه معتقدیم که در عین حال این صنعت یک صنعت اقتدار آفرین است.

وی افزود: بر پایه همین نگاه نیز بعد از یک دهه وقفه در دولت سیزدهم تا به امروز دو بار جلسه شورای عالی فضایی به ریاست رئیس جمهوری برگزار شود. برگزاری این جلسه هم از این منظر حائز اهمیت است که نشان دهنده عزم و اراده دولت بود.

زارع پور ادامه داد: در دومین جلسه شورای عالی فضایی نیز سند 10 ساله صنعت فضایی حاصل هزاران نفر ساعت کار کارشناسی است، تصویب شد و روز گذشته بنده به عنوان نایب رئیس شورا این سند که مسیر راه صنعت فضایی را مشخص می کند را ابلاغ کردم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: این سند مشخص می کند که در بازه زمانی 10 ساله، قرار است که صنعت فضایی در چه مسیری حرکت و به چه اهدافی دست پیدا کند. تاکنون چنین نقشه ای با این شفافیت وجود نداشته است و دبیرخانه شورای عالی فضایی نیز به زودی بر اساس این سند اقدام به تقسیم کاری میان بازیگران این صنعت خواهد کرد.

زارع پور در ادامه با بیان اینکه در یکسال گذشته شش پرتاب موفق عملیاتی و تحقیقاتی داشتیم گفت: در یکسال گذشته کارهای بزرگی در این صنعت اتفاق افتاده است و امیدواریم بر اساس این توفیقات در آینده نزدیک بتوانیم به صادر کننده خدمات فضایی تبدیل شویم. البته پس از آنکه بر اساس مصوبه شورای عالی فضایی دستیابی به لایه لئو را تثبیت کردیم.

وی افزود: با تجاری سازی صنعت فضایی و تبدیل شدن به صادر کننده خدمات فضایی، رشد و پیشرفت در این صنعت سرعت پیدا خواهد کرد. آنچه من از روند توفیقات این صنعت مشاهده می کنم معتقدم که در دولت سیزدهم می توانیم به این نقطه برسیم و جمهوری اسلامی به پرتاب کننده ماهواره کشورهای متقاضی در لایه لئو تبدیل شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه موضوع دیگری که رئیس جمهوری تاکید دارند این است که فناوری هایی پیشرفته صنعت فضایی وارد زندگی مردم شود گفت: باید بتوانیم سریز فناوری فضایی را وارد زندگی مردم کنیم و مردم با هر پرتاب ماهواره احساس کنند که قرار است گره ای از گره های زندگی شان باز شود.

زارع پور در خاتمه با تاکید بر ضرورت تثبیت کاربردی کردن صنعت فضایی گفت: از سازمان های و دستگاه های اجرایی دعوت می کنیم تا برای پیشرفت صنایع در حوزه ماموریتی خود چگونگی بهره مندی از داده های فضایی را مشخص کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا