فناوری اطلاعات

انجام خدمات چک‌های صیادی در خودپردازها فراهم شد

بانک مرکزی اعلام کرده شبکه بانکی کشور ملزم به ارائه خدمات سامانه صیاد از طریق دستگاه‌های خودپرداز و کیوسک‌های بانکی هستند و در همین راستا ثبت و انتقال چک‌های صیادی از طریق برخی خودپردازها ممکن شده است.

فناوری برتر دیجیتال؛ شبکه بانکی کشور پس از ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، خدمات ثبت، تایید و انتقال چک‌های صیادی را از طریق خودپردازها و کیوسک‌های خود ارائه کرده و بر اساس اعلام علی صالح‌آبادی، رئیس کل بانک مرکزی، ۱۸ بانک این امکان را برای کاربران خود فراهم کرده‌اند. بر این اساس، نحوه دریافت خدمات سامانه صیاد از طریق خودپردازها به شرح ذیل اعلام شده است.

صادرکننده چک می‌تواند با همراه داشتن یکی از کارت‌های بانکی مرتبط با بانک صادر کننده دسته چک وی، به خودپرداز بانک مذکور مراجعه کرده و پس از قرار دادن کارت در خودپرداز و وارد کردن رمز اول کارت، به منوی ثبت چک مراجعه کند و با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی برگه چک، اطلاعات اولیه آن چک را مشاهده کند و پس از آن نسبت به صدور چک با وارد نمودن تاریخ، مبلغ و مشخصات ذی نفع چک اقدام کند.

به عنوان مثال چنانچه دسته چک از سوی بانک x صادر شده باشد، متقاضی صدور چک (صادرکننده چک) می‌تواند با استفاده از کارت بانکی صادره از بانک x و مراجعه به خودپرداز بانک یادشده نسبت به ثبت صدور چک اقدام کند.

اما گیرنده چک می‌تواند با در اختیار داشتن یکی از کارت‌های بانکی و مراجعه به خودپرداز بانک صادرکننده کارت با قرار دادن کارت خود درون خودپرداز و وارد کردن رمز اول کارت به منوی تایید دریافت/انتقال چک مراجعه کرده و با وارد کردن اطلاعات شناسه صیادی ۱۶ رقمی مندرج در برگه چک دریافتی و مشاهده اطلاعات چک ثبت شده به نام خود، عملیات تائید دریافت یا انتقال چک به شخص ثالث را انجام دهد.

به عنوان مثال چنانچه متقاضی تایید چک به خودپرداز بانک x برای انجام عملیات تائید/انتقال مراجعه می‌کند، الزاما با استفاده از کارت بانکی صادر شده توسط بانک x می‌تواند نسبت به تائید و یا انتقال چک اقدام کند. این عملیات می‌تواند درخصوص هر چک صادر شده از شبکه بانکی انجام پذیرد.

گفتنی است خدمات یادشده به زودی توسط بانک‌ها از طریق خودپردازها و کیوسک‌های بانکی به عموم مردم ارائه می‌شود. پیش از این، دسترسی به سامانه صیاد و دریافت خدمات ثبت صدور، تایید و انتقال چک از طریق اینترنت بانک، موبایل‌بانک، اپلیکیشن‌های موبایلی و شعب بانک‌های عامل امکان‌پذیر بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا