تکنولوژی

ابراز نگرانی بوئینگ و ایرباس از راه اندازی شبکه 5G

شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند که نسل پنجم شبکه‌های سلولی یا همان 5G می‌تواند عملکرد صنعت هوانوردی را مختل کند و باعث سقوط هواپیماها شود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ بر اساس گزارش منتشر شده توسط رویترز، مدیران اجرایی دو شرکت بوئینگ و ایرباس از دولت آمریکا درخواست کردند تا استقرار سرویس جدید شبکه نسل پنجم ۵G را به تاخیر بیندازد. زیرا این سامانه می‌تواند امنیت پروازها را با خطراتی روبرو کند.

دیو کالهون، مدیر اجرایی بوئینگ و جفری کنیتل، مدیر شرکت ایرباس طی نامه‌ای مشترک که برای وزیر امور حمل و نقل آمریکا ارسال شده از وی درخواست کرده‌اند که استقرار سیستم بی سیم نسل پنجم تلفن همراه ۵G را به تاخیر بیندازد.

در ادامه این نامه آمده اختلالات ناشی از شبکه بی‌سیم ۵G می‌تواند تاثیر نامطلوبی بر توانایی هواپیما در پرواز امن داشته باشد. دو مدیر اجرایی بوئینگ و ایرباس بر این باورند که شبکه ۵G می‌توانند بر صنعت هوانوردی در آمریکا تاثیر منفی بگذارد.

پیش از این هم اداره هوانوردی فدرال آمریکا نگرانی‌هایی را در مورد تداخل احتمالی فعالیت شبکه نسل پنجم اطلاعات با فعالیت‌های حساس الکترونیکی و رادیویی هواپیماها مطرح  کرده است. در همین راستا این اداره تصمیم گرفته در اوایل ژانویه (دی ماه) اطلاعات بیشتری را در زمینه تداخل احتمالی فعالیت شبکه‌های ۵G با فعالیت‌های هواپیماها ارائه کند.

ظاهراً امواج 5G روی ابزاری به نام ارتفاع سنج رادیویی که ارتفاع هواپیما را از سطح زمین اندازه گیری می‌کند، تاثیرگذار خواهند بود. به عبارت دیگر در برخی موارد خلبانان به دلیل تاثیر امواج شبکه، قادر نخواهند بود تا از این فناوری استفاده کنند.

در همین راستا بوئینگ و ایرباس اعلام کرده‌اند که پیشنهاداتی را برای رفع اختلالات و تداخل فعالیت شبکه ۵G در اطراف فرودگاه‌ها و دیگر مناطق حساس محدود شود. این در حالی است که سازندگان تجهیزات 5G، صنعت هوانوردی در آمریکا را به ایجاد ترس و نگرانی در مورد فعالیت شبکه‌های ۵G و تحریف حقایق متهم کرد.

انجمن خلبانان در آمریکا نیز اعلام کرده اند که عوامل سازماندهی قوانین و مقررات و امور ارتباطی در شرایط بن‌بست قرار دارند و این مشکل بزرگی برای مسافران، صنعت هوانوردی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا