موبایل

ردپای چین در کسادی بازار تلفن هوشمند جهانی

موسسه IDC با پیش‌بینی افت ۳.۵ درصدی فروش جهانی تلفن هوشمند در سال ۲۰۲۲، اعلام کرد کندی اقتصاد چین، بزرگترین عامل تاثیرگذار بر فروش این بازار در سال میلادی جاری خواهد بود.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، این موسسه تحقیقاتی پیش بینی کرد فروش جهانی تلفن هوشمند، پس از کاهش در ۹ ماه گذشته و بروز چالش‌هایی در بخش عرضه و تقاضا، به میزان ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ نزول کرده و به ۱.۳۱ میلیارد دستگاه می‌رسد.

انتظار می‌رود فروش تلفن هوشمند در چین که بزرگترین بازار جهان است، امسال ۳۸ میلیون دستگاه معادل ۱۱.۵ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده و در چهار پنجم از کاهش جهانی حجم فروش سهم داشته باشد.

با این حال بزرگترین کاهش فروش در منطقه درگیر جنگ اروپای شرقی و مرکزی خواهد بود که افت فروش سریع‌تری از چین خواهد داشت. طبق پیش بینی موسسه IDC، فروش تلفن هوشمند در این منطقه امسال ۲۲ درصد کاهش پیدا می‌کند.

نابیلا پوپال، مدیر تحقیقات موسسه IDC اظهار کرد: قرنطینه‌های کووید با کاهش دادن تقاضا در بزرگترین بازار جهان و تشدید محدودیتهای زنجیره تامین، همزمان به عرضه و تقاضای جهانی آسیب زده است.

در میان فروشندگان تلفن هوشمند، به نظر می‌رسد اپل به دلیل کنترل بیشتری که روی زنجیره تامین دارد و به دلیل این که اکثر مشتریان در بخش گوشی‌های گران قیمت، تاثیر کمتری نسبت به مسائل اقتصادکلان مانند تورم می‌پذیرند، کمترین تاثیر را از این بابت خواهد دید. اپل تولید آیفون را امسال ثابت نگه می دارد؛ در حالی که پیش از این انتظار می‌رفت تولید آیفون افزایش پیدا کند. عملکرد باثبات این شرکت برخلاف رقیبان چینی است که اخیرا با بدترین افت فروش از زمان شیوع پاندمی کووید روبرو شده‌اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، پیش بینی جدید موسسه IDC، برخلاف پیش بینی قبلی این موسسه از رشد ۱.۶ درصدی است. اگرچه این موسسه تحقیقاتی همچنان موانعی برای صنعت تلفن هوشمند در نیمه دوم سال می‌بیند اما انتظار افت بیشتر را ندارد و بهبود و رشد پنج درصدی فروش در سال ۲۰۲۳ را پیش بینی می‌کند. محققان این موسسه همچنین رشد در منطقه آسیا اقیانوسیه بجز چین و ژاپن را پیش بینی می‌کنند که احتمالا سال ۲۰۲۲ را با رشد سه درصدی به پایان می‌برد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا