موبایل

گوشی‌های گلکسی چه زمانی به‌روزرسانی امنیتی می‌گیرند؟

برنامه انتشار به‌روزرسانی‌های امنیتی سامسونگ برای همه محصولات تلفن هوشمند و تبلت این شرکت یکسان نیست و برنامه زمانی متفاوتی دارد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، نرم افزار از هر نوعی ممکن است آسیب پذیری‌ها و باگ‌های ناخواسته‌ای داشته باشد و اندروید هم از این قاعده مستثنی نیست. اندروید به عنوان پرکاربردترین سیستم عامل موبایل، هدف اصلی هکرهایی است که به دنبال راهی برای سوء استفاده از این آسیب‌پذیری‌ها به منظور دسترسی به داده‌های کاربر و ایجاد مشکلات دیگر از این دست هستند.

گوگل برای جلوگیری از سوء استفاده‌های امنیتی بزرگ، آسیب‌پذیری‌های تازه کشف‌شده در اندروید را از طریق وصله‌های ماهانه برطرف می‌کند و سپس، این وصله‌های امنیتی توسط سازندگان مختلف تلفن‌های هوشمند از طریق به‌روزرسانی‌های امنیتی برای دستگاه‌هایشان، منتشر می‌شوند.

سامسونگ بیشترین تعداد تلفن‌های هوشمند اندرویدی را تولید و به‌روزرسانی‌های امنیتی بسیاری از آنها را به صورت ماهانه منتشر می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها علاوه بر رفع آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم‌عامل اصلی اندروید، آسیب‌پذیری‌هایی را هم برطرف می‌کنند که بر نسخه سفارشی اندروید سامسونگ که روی همه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های گلکسی اجرا می‌شود، تاثیر می‌گذارد. اما انتشار به‌روزرسانی‌های ماهانه برای همه دستگاه‌های موجود در مجموعه‌ محصولات تقریبا غیرممکن است. بنابراین، سامسونگ به‌روزرسانی‌های امنیتی جدید را برای برخی دستگاه‌ها به صورت فصلی (یعنی هر سه ماه یک بار) منتشر می‌کند.

معمولا دستگاه‌های پرچمدار، به‌روزرسانی‌های امنیتی ماهانه را دریافت می‌کنند در حالی که دستگاه‌های میان‌رده و ارزان‌قیمت، به‌روزرسانی‌های فصلی را دریافت می‌کنند، اما این فرآیند همیشه قطعی نیست و تعدادی از این دستگاه‌ها ممکن است به‌روزرسانی‌های ماهانه را برای یک یا دو سال اول پس از ورود به بازار دریافت کنند و سپس به برنامه فصلی منتقل شوند، در حالی که تعدادی از این دستگاه‌ها ممکن است از همان روز اول، به‌روزرسانی‌ها را به صورت فصلی دریافت کنند.

بعضی از این دستگاه‌ها، به‌ خصوص دستگاه‌هایی که بیش از سه سال از زمان ورود آنها به بازار می‌گذرد، فقط به‌روزرسانی‌های دوسالانه دریافت می‌کند. در برخی موارد، هنگامی که آسیب‌پذیری مهمی کشف شود یا یک آسیب‌پذیری قدیمی برای هر دستگاهی رفع شده باشد، ممکن است سامسونگ به‌روزرسانی‌های امنیتی را ارسال کند.

چرا گوشی یا تبلت گلکسی من همیشه به‌روزرسانی‌ امنیتی دریافت نمی‌کند؟

متاسفانه، حتی اگر سامسونگ بگوید قرار است دستگاهی به‌روزرسانی‌های ماهانه دریافت کند، ممکن است در هر کشور یا منطقه‌ای به‌روزرسانی ماهانه برای آن دستگاه ارائه نکند. سامسونگ می‌تواند دستگاهی را در برخی مناطق مثلا در آوریل، به‌روزرسانی کند، در حالی که صاحبان همان مدل دستگاه در کشورهای دیگر مجبور باشند تا ماه بعد آن برای دریافت جدیدترین به‌روزرسانی امنیتی، منتظر بمانند. گاهی اوقات ممکن است یک دستگاه به‌روزرسانی امنیتی جدیدی را در هیچ کشوری طبق برنامه معمول دریافت نکند. این تاخیرها اغلب نتیجه کار سامسونگ روی یک به‌روزرسانی بزرگ است که ویژگی‌های جدید یا نسخه جدیدتر سیستم‌عامل اندروید را به همراه می‌آورد.

اپراتورها هم روی برنامه انتشار به‌روزرسانی‌ برای بعضی از دستگاه‌ها، تاثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، بعضی از شرکت‌های مخابراتی ممکن است تصمیم بگیرند که دستگاه را در یک برنامه سه ماهه قرار دهند، حتی اگر سامسونگ به‌روزرسانی ماهانه برای دستگاه‌های قفل نشده ارائه کند و حتی سامسونگ در هر کشوری، این برنامه را دنبال نمی‌کند. به عنوان مثال، در انگلیس، حتی دستگاه‌های پرچمدار هم گاهی به‌روزرسانی‌ امنیتی ماهانه دریافت نمی‌کنند. به طور کلی، هیچ تضمینی وجود ندارد و در حالی که سامسونگ به‌روزرسانی‌های امنیتی را با نظم فوق العاده‌ای منتشر می‌کند، همیشه ممکن است یک تلفن یا تبلت گلکسی هر از گاهی بعضی از وصله‌های امنیتی را از دست بدهد.

موجود بودن به‌روزرسانی‌ امنیتی را چگونه چک کنیم؟

یک به‌روزرسانی امنیتی، مانند هر به‌روزرسانی دیگری، پس از این که توسط سامسونگ در کشوری منتشر شد، به‌ صورت خودکار در دستگاه شما نشان داده می‌شود. همچنین می‌توانید با باز کردن برنامه تنظیمات در دستگاه‌تان، به قسمت «به‌روزرسانی نرم‌افزار» مراجعه کنید و سپس روی گزینه دانلود بزنید (با توجه نسخه سیستم‌ عامل دستگاه، به‌روزرسانی‌ها می‌تواند به صورت دستی یا دانلود و نصب، دریافت شود). در دستگاه‌های قدیمی‌تر، منوی به‌روزرسانی نرم‌افزار ممکن است در قسمت «درباره دستگاه» برنامه تنظیمات باشد.

اگر به‌روزرسانی مستقیما برای دستگاه شما موجود نیست، می‌توانید با استفاده از نرم‌افزار اسمارت سوئیچ سامسونگ برای رایانه‌های شخصی ویندوز و مک، به‌روزرسانی را بررسی کنید. گزینه دیگر این است که جدیدترین میان افزار برای دستگاه و کشور خود را از پایگاه داده میان افزار ما دانلود کرده و با استفاده از یک رایانه شخصی ویندوز، آن را به صورت دستی، ارتقاء دهید.

بر اساس گزارش سام موبایل، اکنون اکثر دستگاه‌های این شرکت به مدت پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را دریافت می‌کنند و احتمالا در آخرین سال پشتیبانی، در برنامه دریافت دوسالانه قرار می‌گیرند. انتظار می‌رود که سامسونگ در نهایت بتواند بیش از پنج سال به‌روزرسانی‌های امنیتی را عرضه کند، اما تاکنون به طور رسمی در این زمینه، چیزی تایید نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا