کامپیوتر

سقوط ادامه دار قیمت کارت‌های گرافیک

بررسی‌های جدید صورت گرفته از بازار کارت‌های گرافیک نشان می‌دهد که ادغام رمز ارز اتریوم و همچنین معرفی کارت‌های گرافیک RTX 40 از سوی انویدیا، سبب شده است که قیمت این محصولات به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند و آن‌ها دیگر نتوانند ارزش روزهای گذشته خود را حفظ کنند.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ اگرچه با نزدیک شدن به زمان معرفی کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 7000، شرکت AMD به تازگی اعلام کرده است که قیمت کارت‌های نسل قبل خود را با 5 تا 30 درصد کاهش به فروش می‌رساند؛ اما به نظر می‌رسد که بازار فارغ از این تصمیمات AMD قصد دارد قیمت کارت‌های گرافیک را کاهش دهد و دیگر آن‌ها را همچون روزهای گذشته محصولاتی با ارزش تصور نکند.

مقایسه قیمت انواع کارت گرافیک در بازارهای جهانی نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر با توجه با ادغام اتریوم و همچنین معرفی نسل جدید از کارت‌های انویدیا شاهد کاهش قابل توجه قیمت این محصولات هستیم. این اتفاقات موجب شده است که قیمت کارت‌های گرافیک سری RTX 30 انویدیا و همچنین کارت‌های RX 6000 شرکت AMD به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند. دیگر کارت‌های موجود در بازار از سری GTX 16 و همچنین کارت RTX 2060 نیز از این قاعده مستثنی نبوده و آن‌ها هم کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند.

به طور کلی باید گفت که این اتفاقات سبب شده است به طور متوسط قیمت کارت‌های گرافیک چیزی در حدود 3.5 درصد کاهش پیدا کند. اگرچه قیمت کارت گرافیک RTX 3090 ti بدون تغییر باقی مانده اما شاهد کاهش قیمت 11 درصدی کارت گرافیک RTX 3090 هستیم. این اتفاق برای کارت گرافیک RTX 3060 Ti نیز رخ داده است. سه کارت گرافیک RX 6750 XT، RX 6700 XT و RX 6700 10GB نیز اکنون با افت قیمت دو رقمی روبرو شده‌اند تا جایی که دو کارت گرافیک MSI RX 6700 XT Mech 2X و ASRock RX 6700 XT Challenger D را می‌توان با قیمت 360 دلار خریداری کرد.

همچنین اکنون قیمت کارت گرافیک Radeon RX 6600 در بازارهای جهانی بسیار عالی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال کارت Sapphire RX 6600 Pulse هم اکنون با قیمت 230 دلار قابل خریداری است و همچنین در این بازه قیمتی کارت EVGA RTX 2060 6GB نیز گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود.

در این بین، بررسی قیمت کارت‌های گرافیک نسل قبل نیز خالی از لطف نیست. این کارت‌های گرافیک هم اکنون به طور متوسط چیزی در حدود 4.3 درصد ارزان‌تر شده‌اند. به عنوان مثال کارت RTX 2060 در این هفته چیزی در حدود 11 درصد ارزان‌تر شد و کارت RX 5500 XT 4GB نیز اکنون با افت قیمت قابل توجه 25 درصدی به فروش می‌رسد. البته قیمت کارت‌هایی نظیر RTX 2080 Ti، GTX 1650، RX 5700 و RX 5500 XT 8GB نیز کمی افزایش یافته است.

در بین محصولات نسل قبل اکنون خرید کارت گرافیک RX 5500 XT انتخابی عالی محسوب می‌شود. نسخه‌های مختلف از این کارت گرافیک را می‌توان با قیمتی کمتر از 100 دلار در بازارهای جهانی خریداری کرد. همچنین با توجه به اینکه این کارت گرافیک دارای تنها 4 گیگابایت حافظه اختصاصی است بعید به نظر می‌رسد که نسخه‌های دست دوم آن برای مصارف ماینینگ مورد استفاده قرار گرفته باشد.

انتظار می‌رود در هفته‌های پیش‌رو و با عرضه کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا و AMD قیمت کارت‌های گرافیک موجود در بازار بازهم با کاهش قابل توجهی همراه شود. به این ترتیب اگر قصد خرید یک کارت گرافیک جدید را دارید بهتر است چند هفته‌ای صبر کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا