فناوری اطلاعات

گوگل مات شد!

شرکت اپیک گیمز در شکایت ضد انحصارطلبی که مربوط به فعالیت انحصاری غیرقانونی فروشگاه برنامه گوگل پلی استور بود، به پیروزی رسید.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از  ایسنا، پس از گذشت بیش از یک ماه از دادگاه رسیدگی به شکایت شرکت اپیک گیمز که گوگل را متهم کرده است رقیبانش را سرکوب کرده و تعرفه حداکثر ۳۰ درصد را از سازندگان بازی دریافت می‌کند، هیات منصفه دادگاه فدرال به نفع این ناشر بازی رای دادند. دادگاه در ژانویه کار برای اجرای اصلاحات را آغاز خواهد کرد.

این حکم، شکست مبهوت کننده‌ای برای گوگل است که در کنار اپل، یکی از بزرگترین فروشگاه‌های برنامه جهان را اداره می‌کند. اگر این حکم قطعی شود، به سازندگان برنامه‌ها، اهرم بیشتری در خصوص نحوه توزیع برنامه‌های خود و سود بردن از آنها فراهم می‌کند.

گوگل قصد دارد برای این حکم، درخواست تجدیدنظر دهد. ویلسون وایت، نائب رئیس امور دولتی و سیاست عمومی این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد ما به دفاع از مدل کسب و کار اندروید ادامه می‌دهیم و به کاربران، شرکا و اکوسیستم اندروید، عمیقا متعهد می‌مانیم.

تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز روز دوشنبه در شبکه اجتماعی ایکس از این حکم استقبال کرد.

اپیک در شکایت خود اعلام کرده بود گوگل به شکل غیرقانونی، فروشگاه پلی و سرویس پرداخت پول را به هم مرتبط کرده و سازندگان برنامه مجبور هستند از هر دوی این سرویس‌ها استفاده کنند تا بتوانند برنامه‌هایشان را در این فروشگاه عرضه کنند.

هر چند فروشگاه گوگل پلی در مقایسه با کسب و کار جست‌وجو، بخش بسیار کوچک‌تری از درآمد گوگل را تشکیل می‌دهد اما به عنوان دروازه مرکزی برای میلیاردها تلفن همراه و تبلت، از اهمیت نمادینی برخوردار است.

گوگل ممکن است مجبور شود اجازه دهد فروشگاه‌های برنامه بیشتری در دستگاه‌های اندرویدی فعالیت کنند و درآمدش از خریدهای درون برنامه‌ای را از دست بدهد.

شرکت اپیک شکایت مشابهی علیه اپل در سال ۲۰۲۰ انجام داد اما یک قاضی آمریکایی در سپتامبر سال ۲۰۲۱، حکمی صادر کرد که تقریبا به نفع اپل بود.

بر اساس گزارش رویترز، اپیک از دادگاه عالی آمریکا خواست ادعاهای اصلی در پرونده اپل را احیا کند و اپل در حال مبارزه با حکم صادره برای اپیک است که ممکن است باعث شود تغییراتی در مقررات فروشگاه اپ استور صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا