فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات کمک پیشران صنایع کشور

دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور گفت: سازمان‌های مدنی مثل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تشکیل می‌شوند تا بتوانند فاصله بین بخش خصوصی و بخش دولتی را پر کنند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از  ایسنا، آزاد معروفی با بیان اینکه در کشوری مثل ایران، بخش خصوصی به گونه‌ای مهجور واقع شده است، اظهار کرد: در واقع این سازمان‌ها، خواسته‌ها، مطالبات و موانع موجود بر سر راه شرکت‌های خصوصی را به دولت‌ها اعلام می‌کنند.

مطالبه‌گری مهمترین نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است

معروفی، مطالبه‌گری را مهم‌ترین نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای عنوان کرد و افزود: این سازمان باید بتواند وضعیت رقابت را به حداقل برساند و بخشی از تصدی‌گری را به عهده بگیرد. همچنین باید موانع و چالش‌هایی که ممکن است به دلیل قوانین، مقررات و بخشنامه‌های خلق‌الساعه ایجاد شود را برطرف کند. سازمان نظام صنفی باید بتواند وضعیت بخش خصوصی را توسعه دهد.

وی با تأکید بر اینکه مسلماً پشتوانه قدرت سازمان‌هایی مثل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، اعضایش هستند، اظهار کرد: اعضای این سازمان باید عمدتاً از بخش خصوصی باشند. هر چند که به دلیل ماهیت قضیه، بسیاری از شرکت‌های خصولتی و حتی دولتی عضو این سازمان هم باشند، مانعی برای این قضیه وجود ندارد، ولی سازمان نظام صنفی به عنوان یک بخش عمده خصوصی باید این کار را کند، بنابراین قدرت سازمان نظام صنفی از  قدرت اعضایش است. اعضا هر چقدر توانمندتر شوند، حوزه اقتصادی IT، حوزه اقتصاد دیجیتال و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای قدرتمندتر خواهد شد.

دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور افزود: این سازمان در طول سال‌های فعالیت خود نشان داده که توانسته جایگاه قدرتمندی را برای خودش ایجاد کند. در خیلی از مقاطع می‌بینیم که دولتی‌ها سعی می‌کنند بخشی از تصدی‌گری‌شان را به سازمان نظام صنفی بسپارند و در حوزه  فناوری اطلاعات و ارتباطات مسلماً سازمان نظام صنفی عهده‌دار چنین چیزی است و کم کم مشخص خواهد شد که سازماندهی بازار توسط بخش خصوصی بهتر خواهد بود.

وی ادامه داد: بیش از ۲۵ حوزه کاری تحت عنوان کمیسیون در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای وجود دارد، برخی از حوزه‌ها نیز کمیسیونی برای آنها تشکیل نشده است؛ اگر عملکرد این سازمان را به جهات مختلف بررسی کنیم، درمی‌یابیم که در جایی قدرت و نفوذ بیشتری داشته و در جایی از قدرت و نفوذ کمتری برخوردار بوده است.

نیروی انسانی، بزرگترین دغدغه بخش خصوصی و بخش دولتی

معروفی با تأکید بر اینکه نیروی انسانی، بزرگترین دغدغه بخش خصوصی و بخش دولتی است، مهارت آموزی نیروی انسانی را مورد تأکید قرار دارد و تشریح کرد: در شرایطی که هوش مصنوعی و زیرساخت‌ها در دنیا در حال پیشرفت است، آیا ما نیروی کافی برای این زیرساخت‌های ارتباطاتی و مراکز داده داریم؟ واقعیت این است که این موضوع شرکت‌ها را با چالش مواجه کرده است زیرا آموزش کافی برای تربیت و به روز نگه داشتن منابع انسانی وجود ندارد. به هر حال این موضوع دغدغه بزرگ بخش خصوصی، بخش دولتی و حاکمیت است. همه در تقلا و تلاش هستند. سازمان نظام صنفی به عنوان بزرگترین و فراگیرترین نماینده بخش خصوصی در صنعت IT و همچنین دولت و نمایندگانش در این صنعت هر دو دغدغه نیروی انسانی دارند.

دبیر کل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با اشاره به نحوه محاسبه مالیات در بودجه سال ۱۴۰۳، تصریح کرد: این تصمیم کار را برای همه به خصوص برای شرکت‌ها و کارمندان سخت می کند. اداره مالیات هنوز هیچ تمهیدی برای پولی که دریافت می‌کنند، انجام نداده است. ارزش افزوده چالش بزرگی برای شرکت‌هاست و فشار عمده‌ای را برآنها وارد می‌کند. چون شرکت‌ها خیلی از اعتباراتشان و امکانات مالیشان را قبل از اینکه از کارفرمایان که عمدتا دولتی هستند، دریافت کنند، باید به اداره مالیات بدهند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی شرکت ها مجبور می شوند سراغ تسهیلات بروند، از طرفی سیاست های انقباضی پرداخت تسهیلات را از سمت بانک ها سخت می کند. همچنین سیاست های انقباضی و گردش کم مالی، تحریم و نبودن ارز و همه اینها دست به دست هم می دهد تا مطالبات شرکت ها دریافت نشود. همه این موارد باعث ضعیف شدن بخش خصوصی و متوسط می‌شود؛ مسلماً بخش خصوصی بزرگ را هم تحت تأثیر خواهد داد.

معروفی خاطرنشان کرد: من اقتصاددان نیستم، اما می دانم که معمولاً در کشورهایی که بخش متوسط جامعه خوب رشد می‌کند، این کشورها یا سمت و سوی  توسعه دارند، یا توسعه یافته هستند. هر چه بخش متوسط جامعه به لحاظ فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی بزرگتر باشد، آن جامعه توسعه یافته‌تر است. با ضعیف شدن بخش خصوصی مسلماً فاصله طبقاتی بین قشر پایین و قشر بالا روز به روز بیشتر می شود و شکاف عظیم بین اینها به وجود می‌آید و امکان توسعه را از کشور می‌گیرد. بخش عمده‌ای از شرکت‌هایی که در این حوزه هستند، کم کم رو به تعطیلی می‌روند، تعداد بیکاری و مهاجرت زیاد می شود. دولت در حرف از شرکت‌های خصوصی حمایت می کند، اما بخش خصوصی نیازمند حمایت عملی و ملموس است.

حوزه IT برای خیلی از صنایع پیشران و کمک کننده است

وی تصریح کرد: وقتی در بودجه سال ۱۴۰۳ رشد اقتصادی حوزه فناوری اطلاعات دو رقمی است و همچنین در برنامه هفتم پنج ساله توسعه ۱۱ درصد پیش بینی شده است، نشان دهنده این است که این درک وجود دارد که حوزه اقتصاد دیجیتال، حوزه خیلی قابل گسترده است، حوزه فناوری اطلاعات برای خیلی از صنایع پیشران و کمک کننده است. بدون حوزه فناوری اطلاعات رشد و توسعه خیلی از صنایع غیرممکن است یا به کندی صورت می گیرد. دولت باید بیندیشد که چگونه با تعامل با بخش خصوصی و سازمان‌هایی مثل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مشکلات را حل کند، موانع را از سر  راه بردارد.

دبیرکل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای  کشور در پایان ابراز امیدواری کرد که سازمان نظام صنفی رایانه ای و هیأت مدیره آن بتوانند نقش و رسالت واقعی خود را به خوبی انجام دهند، مطالبات به حق بخش خصوصی را دریافت کنند و باعث توسعه بیشتر کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال و فناوری اطلاعات  شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا