گیم

گوگل در فکر فروش زیرساخت استیدیا است

طبق گزارش‌ها، گوگل پلتفرم استریم بازی‌های خود یعنی استیدیا را اولویت و تمرکز خارج کرده است و اکنون علاقه‌اش به مذاکره برای آوردن عناوین پرفروش به این سرویس را کاهش داده است و تمرکز خود را تا حد زیادی به فروش فناوری زیربنایی این سرویس به شرکت‌های شخص ثالث معطوف کرده است. اتفاقی که شاید حدس زدن آن زیاد سخت نبود.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ بدشانسی‌های گوگل استادیا به‌خوبی مستند شده است. با وجود ستایش اولیه از قابلیت‌های استریم این سرویس در زمان راه‌اندازی در سال ۲۰۱۹، عرضه آهسته و مشکل‌ساز به این معنی بود که گوگل نتوانست از علاقه اولیه‌ی مصرف‌کنندگان ‌استفاده‌ی بهینه‌ای ببرد. میزان ناکامی استیدیا وقتی به‌صورت آشکار مشخص شد که گوگل فقط پس از ۱۴ ماه از ورود جدی به این صنعت اعلام کرد که استودیوهای داخلی خود برای توسعه‌ی بازی‌ها را می‌بندد. پس از آن هم گزارش‌های بعدی ادعا می‌کردند که این پلتفرم استریم صدها هزار نفر از کاربران فعال خود را از دست داده است.

اگرچه گوگل همچنان اصرار داشت که استیدیا با به روند خود در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد داد و زنده و سالم است و ابتکارات مختلفی را برای تقویت پشتیبانی از این سرویس در نظر گرفت که از آن کارها می‌توان به دموهایی با زمان محدود و البته طرح‌هایی برای درآمد توسعه‌دهندگان اشاره کرد. گزارش جدید Business Insider ادعا می‌کند که این شرکت اکنون این سرویس را از لحاظ داخلی از اولویت‌های اصلی خود خارج کرده و علاقه خود را به جذب عناوین شخص ثالث بلاک‌باستر برای تقویت فهرست بازی‌های خود کاهش داده است. کمتر از ۲۰ درصد از تمرکز تیم استیدیا اکنون بر روی این سرویس و تقویت آن برای مصرف‌کننده در نظر گرفته شده است و مابقی تمرکز بر فروش فناوری آن به شرکت‌های علاقه‌مند است.

علائم تغییر استراتژی استیدیا اولین بار در کنار اخبار بسته شدن استودیوهای بازی‌سازی گوگل در سال گذشته ظاهر شد، زمانی که این شرکت اعلام کرد که فروش فناوری خود را به شرکت‌های شخص ثالث آغاز خواهد کرد. Business Insider می‌گوید که اکنون این اولویت اصلی برای هدایت و پیشروی استیدیا است و اکثریت قریب به اتفاق تیم آن‌ها روی تضمین قراردادهای برای فناوری خود تحت نام جدید گوگل استریم متمرکز شده‌اند.

به‌عنوان بخشی از این گفت‌وگوها، گفته می‌شود که گوگل درباره‌ی تأمین فناوری خود با کپ‌کام مذاکراتی کرده است که این موضوع ناشر را قادر می‌سازد تا دمو عناوین را از طریق وب‌سایت خود پخش کند و همچنین گفته می‌شود که مذاکرات گوگل با بانجی هم پیشرفت قابل‌توجهی در رابطه با یک معامله مشابه داشته است. با این حال، منابع Business Insider می‌گویند که مشخص نیست تصاحب بانجی توسط سونی با مبلغی ۳٫۶ میلیارد دلاری چه تأثیری بر این برنامه‌ها خواهد داشت.

درباره‌ی اینکه همه این‌ها در نهایت برای استیدیا چه معنایی خواهد داشت، در حال حاضر مشخص نیست و همچنان باید صبر کنیم. گوگل در بیانیه‌ای به Business Insider گفت: «هنوز بر روی آوردن بازی‌های عالی به استیدیا در سال ۲۰۲۲ متمرکز است». آن‌ها به این موضوع اشاره کردند که می‌خواهند حدود ۱۰۰ بازی به فهرست بزرگ بازی‌های استیدیا که دارای ۲۰۰ اثر است، اضافه کنند. با این حال، سؤال این است که این پشتیبانی تا چه زمانی می‌تواند دوام داشته باشد؟ یکی از منابع به Business Insider گفت: «افراد زیادی در تیم داخلی استیدیا وجود دارند که دوست دارند این پلتفرم را نگه دارند و آن را ادامه دهند، پس آن‌ها به همین خاطر واقعا سخت کار می‌کنند تا مطمئن شوند که استیدیا از بین نمی‌رود اما آن‌ها نیستند که چک‌ها را می‌نویسند.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا