تکنولوژی

چین برای کشف استعدادهای نو دوره های جدید مهندسی نیمه هادی ایجاد کرد

ادامه جنگ تجاری آمریکا و چین یک معضل منابع انسانی برای چین ایجاد کرده است. محدودیت های ایالات متحده برای دسترسی پکن به فناوری پیشرفته تراشه منجر به کمبود کارشناسان نیمه هادی در این کشور شده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از گیزموچاینا؛ در نتیجه، چین تلاش های خود را برای پرورش استعدادهای داخلی در این زمینه افزایش می دهد. تراشه کنترل‌های صادراتی ناشی از جنگ تجاری جاری مانع از آرزوهای نیمه‌رسانای چین شده است که در مرکز رقابت فناوری بین ایالات متحده و چین قرار دارد.

مرکز توسعه صنعت اطلاعات چین و انجمن صنعت نیمه هادی چین (CSIA) به طور مشترک یک مقاله سفید منتشر کرده اند که در آن آمده است که انتظار می رود چین در سال جاری با کسری حدود 200000 کارگر در صنعت نیمه هادی مواجه شود. در حال حاضر بزرگترین چالش برای صنعت نیمه هادی در چین کسب استعدادهای داخلی است.

با وجود تلاش برای راه‌حل‌های مختلف، مانند جذب کارشناسان از تایوان و سایر کشورها، پکن با کمبود منابع انسانی در صنعت مواجه است. چین چگونه مشکل کمبود استعداد را حل می کند؟ برای رسیدگی به مشکل کمبود استعداد، چین اکنون به جمعیت دانشجویی خود روی آورده است تا نسل بعدی متخصصان نیمه هادی را آموزش دهد و دانشگاه های معتبری مانند Tsinghua، Peking و Fudan برنامه های برنامه نویسی IC را اعلام کرده اند. دولت مرکزی نیز از این طرح حمایت می کند.

طی پنج سال گذشته، افزایش قابل توجهی در ثبت نام برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته مهندسی تراشه مشاهده شده است که می توان آن را به در دسترس بودن بودجه جدید برای دانشگاه های پیشرو و همچنین افزایش تعداد مدارس خصوصی کوچکتر که دوره های کوتاه تری ارائه می دهند نسبت داد. آموزش ترم داده های دانشگاه نشان می دهد که تعداد دانشجویانی که در برنامه های کارشناسی ارشد برای تحصیل در رشته مهندسی تراشه در ده دانشگاه پیشرو ثبت نام کرده اند بین سال های 2018 تا 2022 تقریباً دو برابر شده است. به گفته فارغ التحصیلان اخیر، این افزایش در سطح کارشناسی نیز منعکس شده است.

در آگوست 2020، شورای دولتی چین دستورالعمل‌های سیاستی را منتشر کرد که بیان می‌کرد پرورش استعداد در مهندسی تراشه یک اولویت کلیدی برای کشور است و تمرکز باید بر آموزش و پرورش باشد. این کشور قصد دارد تعداد رشته های IC و نرم افزار را در دانشگاه های چین افزایش دهد، توسعه رشته های آی سی را تسریع بخشد و آزمایشگاه ها و امکانات آموزشی را برای رفع نیازهای صنعت گسترش دهد.

علاوه بر این، دانشگاه‌های واجد شرایط تشویق شده‌اند تا با شرکت‌های نیمه‌رسانا همکاری کنند تا برنامه‌های جامعی را ایجاد کنند که می‌تواند تجربه عملی را ارائه دهد. مشکلات آموزش چیپ فعلی چین چیست؟ بر اساس یک نظرسنجی در سال 2022 که توسط شرکت تحقیقاتی چینی ICWise انجام شد، بیش از 60 درصد از دانشجویان مهندسی تراشه در چین تحصیلات خود را بدون تجربه کارآموزی در این زمینه به پایان می‌رسانند.

علاوه بر این، مواد آموزشی مورد استفاده در آموزش مهندسی تراشه اغلب قدیمی هستند و کتاب‌های درسی آخرین فناوری‌های روز را پوشش نمی‌دهند. همچنین، بسیاری از اساتید فرصت‌های لازم برای تعامل کافی با متخصصان صنعت را ندارند و توسط حقوق مالکیت معنوی شرکت‌های خصوصی محدود شده‌اند که مانع از دسترسی آنها به آخرین دانش تخصصی می‌شود. علاوه بر این، اکثر مؤسسات آموزشی قادر به پرداخت هزینه و حفظ خطوط تولید آزمایشی گران قیمتی نیستند که می‌توانند شکاف بین تئوری و عمل را پر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا