موبایل

چرا امکان بررسی سلامتی باتری در اندروید وجود ندارد؟

برخلاف محصولات اپل، قابلیت بررسی سلامتی باتری در اندروید وجود نداشته و کاربران مجبور هستند به نرم افزارهای شخص ثالث روی بیاورند.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، اگرچه باتری‌های به کار رفته گوشی‌های هوشمند در مقایسه با ابتدای قرن بیست و یکم عمر طولانی‌تری دارند، هنوز نمی‌توان آن‌ها را همیشگی دانست؛ واقعیتی که دارندگان گوشی‌های هوشمند باید با آن کنار بیایند. باتری‌ها به مرور زمان و بنا به دلایلی دچار مشکل شده و اصطلاحاً زود شارژ خالی می‌کنند. اپل که بخوبی به دردسرهای این چنینی مطلع بوده، در سال ۲۰۱۸ میلادی و با سیستم عامل iOS 11.3 قابلیتی را معرفی کرد تا بتوان میزان سلامتی باتری را مشاهده کرد. به لطف آن، می‌توانید میزان سلامتی باتری را بررسی کرده و در صورت نیاز، خودتان را برای تعویض آن آماده کنید. همچنین هر چقدر میزان سلامتی باتری بیشتر باشد، گوشی هوشمند با قیمت بالاتری بفروش می‌رسد.

برخلاف اپل، گوگل هیچ قابلیتی به سیستم عامل خود یعنی اندروید اضافه نکرده و کاربران نمی‌توانند متوجه شوند میزان سلامتی باتری گوشی هوشمندشان چقدر است. در حالی که قابلیت بسیار کاربردی‌ای محسوب شده و کاربران بشدت خواهانش هستند. بخصوص امروزه که گوشی‌های پرچمدار و حتی میان رده چهار الی پنج سال آپدیت‌های سیستم عامل خود را دریافت کرده و تنها چیزی که می‌تواند کاربر را از استفاده طولانی مدت منصرف کند، خرابی باتری یا کاهش میزان سلامتی آن است.

وب سایت Android Authority چندی پیش ایمیلی را برای گوگل ارسال کرد و پرسید چرا قابلیت بررسی سلامتی باتری در اندروید وجود نداشته و از همه مهمتر، آیا چنین چیزی را در آینده شاهد خواهیم بود یا خیر. متاسفانه شرکت آمریکایی از ارائه هر گونه پاسخی خودداری کرده تا کاربران سیستم عامل اندروید برای بررسی میزان سلامتی باتری گوشی هوشمند خود تنها یک راه داشته باشند: نرم افزارهای ثرد پارتی! البته اندروید 14 ظاهراً شامل قابلیتی می‌شود که قادر خواهید بود با استفاده از آن وضعیت باتری‌اش را بررسی کنید. این موضوع فعلاً در حد یک گمانه زنی بوده و گوگل هنوز بیانیه رسمی‌ای پیرامون آن منتشر نکرده است.

بررسی سلامتی باتری در اندروید

بسته به برندی که از آن استفاده می‌کنید، راه‌های مختلفی برای بررسی سلامتی باتری در اندروید وجود داشته که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم.

بررسی سلامتی باتری در سامسونگ

بررسی سلامتی باتری در اندروید

اگر صاحب محصولات گلکسی هستید، باید بگوییم سامسونگ روشی را برای شما تدارک دیده تا بدون استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث از میزان سلامتی باتری گوشی هوشمند خود مطلع شوید. برای این کار کافی است به پلی استور یا گلکسی استور رفته و نرم افزار Samsung Members را نصب کنید. پس از اتمام نصب، وارد بخش Setting شده و گزینه Battery & Device Care را انتخاب کنید. در ادامه هم به ترتیب روی گزینه‌های Diagnostics و Phone Diagnostics کلیک کرده و در انتها، Battery Status را بزنید. با انجام این کارها، سلامتی باتری شما با کلماتی مانند Good، Normal یا Weak توصیف می‌شود.

حالت Good یعنی باتری گوشی هوشمند شما در شرایط بسیار خوبی قرار داشته و جای هیچ گونه نگرانی‌ای وجود ندارد. وقتی باتری در حالت Normal باشد، ممکن است مانند گذشته شارژ نگه ندارد اما همچنان به تعویض باتری نیازی نیست. وقتی حالت باتری به Weak تغییر پیدا کرد، باید سر کیسه را شُل کنید چون زمان پول خرج کردن فرا رسیده است.

چک کردن وضعیت باتری در گوشی‌های شیائومی

اگر یکی از گوشی‌های شیائومی دارید، به برنامه Phone رفته و عبارت * # * # 6485 # * # * را وارد کنید. با انجام اینکار، پنجره جدیدی باز می‌شود که بالای آن عبارت Battery Info قابل مشاهده است. در ادامه معنای برخی از کدهای مهم را نوشته‌ایم:

  • MB_00: درصد باقی مانده شارژ باتری
  • MB_05: دمای باتری (۳۲۲ به معنای ۳۲.۲ درجه است)
  • MB_06: وضعیت باتری (برای مثال Good)

برای بررسی سلامتی باتری هم مقادیر MF_05 را بعلاوه MF_06 کرده و ضربدر ۱۰۰ کنید. نتیجه‌ای که بدست می‌آید، درصد سلامتی باتری است.

نرم افزارهای شخص ثالث برای بررسی سلامتی باتری

برخلاف سامسونگ و تا حدودی شیائومی، دیگر شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های اندروید هنوز قابلیتی را برای مشتریان خود فراهم نکرده‌اند تا بتوانند سلامتی باتری را بدون مشکل و به‌صورت مستقیم بررسی کنند. به همین دلیل، چاره‌ای جز استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث ندارند. بسیاری از نرم افزارهایی که برای بررسی وضعیت سخت افزارهای یک گوشی ساخته شده‌اند (مانند AIDA 64 و CPU Z)، قابلیت مشاهده میزان سلامتی را در خود جای داده‌اند.

با استفاده از نرم افزارهای شخص ثالث می‌توانید ظرفیت باتری، دما، اطلاعات مربوط به ولتاژ و وضعیت سلامتی را مشاهده کنید اما نکته بسیار مهم وجود دارد که نباید از آن غافل شد. اطلاعاتی که نرم افزارهای شخص ثالث به نمایش می‌گذارند، در صورتی حائز اهمیت هستند که دقیق باشند و مشکل هم همینجا است. در بسیاری از موارد اطلاعاتی که ارائه می‌کنند، دقت لازم را نداشته و نباید بطور کامل به آن‌ها اتکا کرد.

مراقبت بلند مدت از باتری با Accubattery

بررسی سلامتی باتری در اندروید

اگر به هر دلیلی می‌خواهید در بلند مدت وضعیت باتری گوشی هوشمند خود را زیر نظر داشته باشید، می‌توانید از Accubattery استفاده کنید که یک نرم افزار شخص ثالث به شمار می‌رود. این نرم افزار به صورت رایگان قابل دریافت است اما با خرید نسخه کامل از شر تبلیغات خلاص شده و تعدادی قابلیت جدید در دسترس قرار می‌گیرند.

یک تفاوت بسیار مهم میان Accubattery و دیگر نرم افزارهای مشابه وجود دارد. این نرم افزار سعی می‌‌کند با تیکه بر چرخه‌های شارژ، ظرفیت باقی مانده را تخمین بزند که همین مورد باعث می‌شود عملکرد دقیق‌تری نسبت به رقبا داشته باشد. در ضمن، دو نکته را باید در نظر داشت: برای استفاده از Accubattery باید چرخه شارژ را رعایت کنید (باتری را هر از چند گاهی بطور کامل شارژ کرده و سپس آن را تخلیه کنید) و نرم افزار یاد شده نیاز به دسترسی دارد.

سیستم عامل اندروید ۱۴ همزمان با گوگل پیکسل ۸ و گوگل پیکسل ۸ پرو در روز چهارشنبه ۱۲ مهر عرضه می‌شود. بدون شک آن زمان مشخص خواهد شد که گمانه زنی‌ها حقیقت داشته یا همچنان خبری از قابلیت بررسی سلامتی باتری در اندروید نخواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا