موبایل

بدترین و بهترین سال‌ها در تاریخ صنعت گوشی‌های هوشمند

صنعت گوشی‌های هوشمند در طول دو دهه‌ی گذشته سال‌های خوب و بدی را پشت سر گذاشته است و نمی‌توان با قطعیت سال مشخصی را به عنوان بهترین یا بدترین برای این صنعت به شمار آورد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، از زمانی که گوشی‌های هوشمند به بازار موبایل دنیا وارد شدند، هر سال شاهدیم که برخی از تولیدکنندگان علیرغم سهم بزرگی که از این صنعت دارند، با ضرر و زیان مالی هنگفتی روبه‌رو می‌شوند، گاهی شاهد خروج برخی از بزرگان از عرصه رقابت هستیم و گاهی تولیدکنندگان کوچک و ناشناخته را می‌بینیم که با عرضه‌ی محصولی شگفت‌انگیز می‌تواند سهمی از بازار موبایل دنیا را به خود اختصاص دهد.

با این حال نگاهی اجمالی به صنعت موبایل در طول دو دهه‌ی گذشته می‌اندازیم و به برخی اتفاقات که در این سال‌ها رخ داده اشاره می‌کنیم.

شاید یکی از بهترین سال‌ها در تاریخ صنعت موبایل را بتوان سال ۲۰۰۷ به دلیل ورود اپل به عرصه‌ی موبایل به شمار آورد چرا که باعث شد انقلابی در این صنعت رخ دهد و در پی آن سال ۲۰۰۸ با عرضه‌ی سیستم‌عامل اندروید، بازار موبایل دنیا به یک‌باره متحول شد.

در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۴ که اوج سرعت رشد گوشی‌های هوشمند مبتنی بر iOS و اندروید بود، نوکیا که سال‌ها بالاترین جایگاه را در این صنعت در اختیار داشت، ورشکست و به شکل کامل از صنعت موبایل خارج شد.

در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ عرضه‌ی پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸۱۰ که پیشتر موفقیت‌های زیادی را برای کوالکام رقم زده بود، عملکرد ناامیدکننده‌ای داشت، ال‌جی در بازار گوشی‌های هوشمند شروع به رشد کرد، برخلاف گلکسی S5 که بسیار ناامیدکننده بود، گلکسی S6 با طراحی جدید و البته عملکرد فوق‌العاده توانست سهم بیشتری از بازار را نصیب سامسونگ کند و اما HTC سیر نزولی خود را در بازار موبایل آغاز کرد.

در این میان ۲۰۱۴ را شاید بتوان سال شکوفایی برای این صنعت دانست؛ اگرچه گوشی‌های بداقبالی همچون گلکسی S5 سامسونگ، G3 ال‌جی و HTC One M8 به بازار عرضه شدند، اما در میزان فروش گوشی رکوردی تازه به ثبت رسید.

اما بد نیست به سال‌ ۲۰۱۶ نیز اشاره کنیم که فاجعه‌ی گلکسی نوت 7 باعث شد تا سامسونگ با ضرر و زیان چند میلیارد دلاری روبه‌رو شود و حتی این فاجعه تا از بین بردن اعتبار سامسونگ پیش رفت. از سوی دیگر حذف پورت جک صوتی ۳.۵ میلی‌متری از گوشی G5 ال‌جی باعث شد تا بسیاری این کمپانی را که پیشتر با گوشی G4 توانسته بود موفقیت بسیاری به دست آورد، مورد تمسخر و ماخذه قرار دهند.

در عین حال ۲۰۱۶ یکی از سال‌های خوب صنعت موبایل بود که شیائومی با گوشی‌های ارزان‌قیمت توانست بازار بزرگی در دنیا را پوشش دهد، اما در همین سال بود که تولید گوشی‌های سری نکسوس گوگل موقف شد.

سال ۲۰۱۷ اپل به یک‌باره تصمیم گرفت قیمت گوشی‌هایش را افزایش داده و به هزار دلار برساند که به این ترتیب افزایش جهانی قیمت گوشی رقم خورد و بهای گوشی‌های پرچمدار آن قدر بالا رفت که گوشی‌های میان‌رده جای گوشی‌های پرچمدار را گرفتند.

اما شاید سال ۲۰۱۹ را بتوان بدترین سال برای صنعت گوشی‌های موبایل به شمار آورد چرا که هواوی در لیست سیاه ایالات متحده قرار گرفت و به این ترتیب پشتیبانی گوگل از گوشی‌های این برند متوقف شد و گوشی‌های ساخت این برند از خدمات و سرویس‌های موبایلی گوگل محروم شدند. در این سال گوشی‌های تاشویی از برندهایی همچون سامسونگ و هواوی معرفی شد که به دلیل مشکلاتی که داشتند‌ مدت زیادی عرضه‌ی آنها به تاخیر افتاد و در نهایت به دلیل قیمت بالا و نیز آسیب‌پذیری با استقبال زیادی روبه‌رو نشدند.

از سوی دیگر گوشی‌های Pixel 4 گوگل و گلکسی نوت ۱۰ سامسونگ هم با مشکلاتی همراه بودند؛ پیکسل ۴ گوگل باتری کوچکی داشت، فاقد اسکنر اثر انگشت و فناوری حرکتی موشن سنس بود و گلکسی نوت سامسونگ نیز فاقد باتری بزرگ، درگاه هدفون و پشتیبانی از اسلات کارت microSD بود و با این وجود با قیمت بالای ۹۵۰ دلاری به بازار عرضه شد.

اما بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که سال ۲۰۲۰ به دلیل شیوع و پاندمی ویروس کرونا بدترین سال در تاریخ صنعت موبایل است چرا که به دلیل همین بیماری بسیاری از کارخانه‌های تولیدی این دستگاه‌ها برای مدتی تعطیل شدند و مشکلات اقتصادی باعث شد تا بسیاری از کاربران خرید گوشی‌های جدید را به تعویق بیندازند.

با این حال تحلیلگران معتقدند که سال ۲۰۲۰ هنوز تمام نشده و دست‌کم پنج ماه از سال باقی مانده و باید منتظر بمانیم و ببینم که در ماه‌های باقی‌مانده از آنجا که شرکت‌های بزرگی همچون سامسونگ و اپل، هواوی و گوگل محصولات پرچمدارشان را معرفی می‌کنند، چه اتفاقی می‌افتد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا