فناوری اطلاعات

پیشنهادات عملی ایران برای همکاری‌های مشترک در حوزه ICT

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در سخنرانی رسمی خود در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو شانگهای در قزاقستان با برشمردن چالش ها و مسائل مشترک اعضا، پیشنهادات عملی خود را برای همکاری های مشترک در حوزه ICT را اعلام کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایسنا، عیسی زارع پور-  وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – به منظور شرکت در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به آلماتی در کشور قزاقستان سفر کرد.

گفته شده وی با حضور در این اجلاس یک روزه که در شهر آلماتی قزاقستان برگزار می شود، در جمع بقیه اعضای سخنرانی کند.

زارع پوز، در این سخنرانی به دستاوردهای کشور در حوزه فاوا و مسائل و چالش‌های پیش روی کشورهای عضو در حوزه توسعه دیجیتال و هوشمندسازی می پردازد و راه کارهای خود را در این حوزه مطرح می کند.

در همین رابطه، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (پنجشنبه) در اجلاس وزرای دیجیتال کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که در شهر آلماتی کشور قزاقستان برگزار می شود، با محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بر خاتمه شرایط فاجعه بار در غزه توسط دیوان بین المللی دادگستری تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه وظیفه ما در اینجا همکاری و یافتن راه‌هایی برای فضای سایبر امن‌تر، عادلانه‌تر و پررونق تر است، افزود: فناوری‌های جدید و نوظهور مانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، محاسبات کوانتومی و غیره آنقدر سریع در حال پیشرفت هستند که اگر اقدامات لازم را هرچه سریع‌تر برای پر کردن شکاف‌ها انجام ندهیم، شکاف دیجیتال خیلی زود ما را از هم خواهد گسست.

زارع پور تصریح کرد: دگرگونی دیجیتال یک روند جهانی است که ملت ها، دولت ها و مدل های کسب و کار سنتی را متحول می کند و در کاهش فساد، افزایش اشتغال، بهبود شفافیت و کاهش فقر و نابرابری مهم است.

وزیر ارتباطات با اشاره به اقدامات ایران در حوزه تحول دیجیتال، گفت: ایران از یک سو بسیاری از پلتفرم‌های دیجیتالی خود مانند رسانه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها، پلتفرم‌های تجارت الکترونیک و سایر خدمات آنلاین سراسری را خود ایجاد کرده و از سوی دیگر با راه اندازی فاز اول پنجره ملی خدمات دولت هوشمند که ۱۲۶ سازمان را با ۳۰۰۰ سرویس به هم متصل می کند، حکمرانی دیجیتال را توسعه می دهد.

وی با اشاره به اینکه تعداد روستاهای با بیش از ٢٠ خانوار متصل به شبکه اینترنت پرسرعت به بیش از ۳۵۰۰۰ روستا رسیده است، افزود: فیبر نوری در ایران اکنون بیش از ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار را در کشور تحت پوشش می دهد.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: دسترسی ۱۰۰ درصدی جمعیت شهری به اینترنت و پوشش ۹۴.۵ درصدی در مناطق روستایی، زیرساخت مناسبی را برای رشد اقتصاد دیجیتال فراهم کرده است و در سال ۲۰۲۳ سهم بازار اقتصاد دیجیتال ایران ۷.۹ درصد از کل تولید ناخالص داخلی بوده است و برنامه ریزی شده تا سهم آن در برنامه هفتم توسعه کشور دو برابر شود.

زارع پور با اشاره به راه اندازی دولت الکترونیک و دولت هوشمند در ایران، خاطرنشان کرد: دولت ایران ۲۰۱ خدمات عمومی و ۷۳۴ خدمات ویژه را از حوزه قضایی و کشاورزی گرفته تا حوزه آموزش، بهداشت و فرهنگ به صورت الکترونیکی ارائه کرده است و با تصویب «قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی» در سال ۲۰۲۳ راه را برای توسعه دولت هوشمند و همچنین ارائه داده‌های دولتی به بخش خصوصی با چارچوبی خاص هموار کرده است.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحریم های ظالمانه از سوی بعضی از کشورهای غربی، گفت: تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده و مکانیسم‌های کنترل صادرات، دسترسی آزاد ما به فناوری‌های پیشرفته را محدود کرد که به اعتقاد من برای برخی از شرکای ما در سازمان همکاری شانگهای، داستانی آشناست و یکی از راه های مقابله مشترک با این چالش توسعه اکوسیستم‌های بانکی برای رسیدن به یک پلتفرم‌ دیجیتال مشترک برای پرداخت است.

وی به چالش های پلتفرم های فرامرزی برای حاکمیت دیجیتال کشورها اشاره کرد و افزود: کشورها باید اقدامات مناسبی را به منظور پاسخگویی بخش خصوصی با تأثیرات فراسرزمینی در قبال رفتار خود در فضای سایبری تضمین کنند و در غیر این صورت آنها مسئول نقض آگاهانه حاکمیت ملی سایر کشورها هستند.

وی با تاکید به اینکه فضای سایبر آینده باید چندقطبی باشد، افزود: برای از بین بردن انحصاراتی که شرکت‌های بزرگ فناوری از آن بهره می‌برند، ما در سازمان همکاری شانگهای باید متحد بمانیم تا صدای قوی‌تری در رویه‌های تصمیم‌گیری بین‌المللی داشته باشیم و نقشی کلیدی در آینده دنیای دیجیتال داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تصریح کرد: معتقدم که با یکپارچه‌سازی و اتصال پلت‌فرم‌های دیجیتالی که تجارت بین ملت‌هایمان را ارتقا می‌دهند و ایجاد مراکز داده مشترک، می‌توانیم همکاری خود را افزایش دهیم و به سرمایه گذاری برای توسعه راه حل های هوش مصنوعی برای توسعه پایدار اقدام کنیم.

طبق اعلام وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، زارع پور در پیشنهادی در زمینه همکاری های مشترک خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری در زمینه توسعه زیرساخت های دیجیتال مانند شبکه های فیبر نوری فرامرزی، مراکز داده و ارتباطات ماهواره ای است و ایران می تواند توسعه و گسترش زیرساخت های دیجیتال مانند شبکه های فیبر نوری، فناوری ۵ جی و شبکه های ماهواره ای را از طریق قلمرو خود که در مرکز جاده ابریشم دیجیتال قرار دارد، تسهیل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا