فناوری اطلاعات

وجود دکل های اضافی ماکروویو در سطح تهران

مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر با اشاره به میزان عقب ماندگی تهران درحوزه ارتباطات ثابت پهن باند، گفت:شاهد وجود دکلهای اضافی ماکروویو برای پوشش ارتباطات پهن باند بی سیم در شهر تهران هستیم.

به گزارش البرز فاوا نیوز، نشست بررسی وضعیت دکل های مخابراتی در سطح شهر تهران و ابهامات پیش، با حضور نمایندگان شرکت ارتباط مشترک شهر، عضو شورای شهر و نمایندگان وزارت بهداشت و سازمان انرژی اتمی برگزار شد.

در این نشست فرهود کاظمی مدیرعامل شرکت ارتباط مشترک شهر با اشاره به نقش این شرکت به عنوان زیرمجموعه شهرداری تهران در بررسی وضعیت دکل ها و آنتن های مخابراتی در سطح شهر تهران گفت: بر مبنای آمار اتحادیه جهانی مخابرات بیش از ۴۵۰۰ سایت رادیویی موبایل در سطح شهر تهران وجود دارد که نسبت به هر هزار نفر جمعیت تهران این تعداد از کشورهای توسعه یافته به مراتب کمتر است.

وی گفت: هم اکنون در کشورهای توسعه یافته تعداد سایت های رادیویی به ازای هر هزار نفر بالاتر از یک و در کشوری مانند دانمارک نزدیک به ۲.۵ است اما در تهران این آمار حدود ۵۲ صدم اعلام می شود.

کاظمی با بیان اینکه از لحاظ زیرساخت های مخابراتی در مخابرات سیار چندان توسعه یافته نیستیم، گفت: به همین دلیل است که برای مثال در صورت ایجاد یک ترافیک سنگین در یک خیابان تهران، بعضا شاهد بروز اختلال در مکالمه و اینترنت می شویم.

وی با با بیان اینکه این موضوع که تهران تنها به هزار سایت مخابراتی نیاز دارد توهمی بیش نیست، افزود: در صورتی که تنها هزار سایت موبایل در شهر تهران باشد، به ازای هر هزار نفر این شاخص به ۱۱ می رسد و کیفیت سرویس دهی افت می کند.

کاظمی تصریح کرد: در حوزه ارتباطات ثابت که شامل ارتباطات بی سیم و کابلی می شود و سرویس هایی مانند ADSL، اینترنت فیبر و TD-LTE را در بر می گیرد، بر اساس شاخص های اتحادیه جهانی مخابرات تعداد اشتراک ارتباطات پهن باند به ازای هر صد نفر ۱۲ درصد اعلام شده که این شاخص در کشورهای پیشرفته بیش از ۳۰ درصد است و به همین دلیل است که شاهد اختلالات ارتباطی در این حوزه به دلیل کمبود ایستگاه های مخابراتی هستیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات مشترک شهر خاطرنشان کرد: مشکل این است که ما در تهران تنها در حوزه ارتباطات پهن باند بی سیم از نوع ماکروویو دارای دکل های اضافی هستیم و این دکل های مرتفع باعث بروز نابسامانی در مبلمان شهری در سطح تهران شده است، این در حالی است که دکل های ماکروویو سال هاست که در کشورهای پیشرفته دیده نمی شوند اما به خاطر ضعف ارتباطات ثابت کابلی این دکل ها همچنان در سطح شهر تهران وجود دارند.

وی گفت: ۹۰ درصد دکل ها در تهران از نوع ماکروویو است و این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته بستر ارتباطات ثابت به هیچ عنوان ماکروویو نیست.

کاظمی با اشاره به اینکه برنامه ریزی شهرداری برای ایجاد خیابان های تاب آور در دست انجام است، گفت: یکی از ویژگی های این خیابان ها علاوه بر تردد ایمنی پیاده، دوچرخه و سواره، موضوع زیرساخت های شهری است که بحث ساماندهی سایت های مخابراتی نیز از این حیث در دستور کار قرار دارد.

وی تأکید کرد: برای رسیدن به این هدف، شهر تهران باید مجهز به داکت های مخابراتی و الکترونیکی باشد و فقدان زیرساخت لازم در این زمینه هم اکنون باعث توسعه غیرمتوازن و ناپایدار در سطح شهر شده است، به همین دلیل است که بخش عمده ای از ترافیک دیتا از طریق موبایل به شهروندان ارائه می شود و اینترنت فیکس ظرفیت خدمات دهی را ندارد و اپراتور مجبور می شود از دکل های ماکروویو استفاده کند.

کاظمی با تأکید بر اینکه رسیدگی به وضعیت ساماندهی سایت های مخابراتی شهر تهران مطابق با مصوبه ساماندهی این سایت ها در سال ۹۱ و ضوابط مصوبه سال ۹۴ در کارگروهی با حضور نمایندگان شهرداری و سازمان های ذیربط از جمله سازمان انرژی اتمی، وزارت بهداشت، سازمان تنظیم مقررات بررسی می شود، گفت: در صورت تأیید این کارگروه، سایت های واجد شرایط مجوز اعطا می شود.

وی گفت: وجود سایت های غیرقانونی در سطح شهر تهران از نظر زیباسازی شهری و عدم رعایت شرایط نصب و استقرار، مربوط به سال های قبل از ایجاد این کارگروه بوده است و برنامه ما در سال ۹۸ این است که تا پایان سال پرونده رسیدگی به این سایت ها خاتمه یابد و اپراتورهای ثابت و سیار برای توسعه شبکه شان باید مجوز خود را از شرکت ارتباط مشترک شهر دریافت کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا