موبایل

پنج نقطه عطف بزرگ آیفون

اپل از سال ۲۰۰۷، هر سال مدل‌های جدید آیفون را معرفی کرده و طی این سال‌ها، این گوشی پرچمدار به نقطه عطف‌های بزرگی رسیده است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، اپل به کاربران ده‌ها مدل منحصر با قابلیت‌ها، مشخصات، قیمت و امکانات انحصاری مختلف، عرضه کرد که بسیاری از آنها ارتقاهای جزئی بوده و ارزش اشاره ندارند. وب سایت xda-developers در گزارشی، پنج نقطه عطف بزرگ در تاریخ آیفون از ابتدا تاکنون را بررسی کرده است:

آیفون ۴: دوربین جلویی

آیفون ۴ از سال ۲۰۱۰، مسلما قابل‌توجه‌ترین آیفون از زمان عرضه مدل اصلی بود، زیرا اولین آیفونی بود که دوربین جلو را معرفی کرد. در آن زمان، مدت‌ها قبل از اینکه سلفی‌ها، دنیای دیجیتال را فتح کنند، هدف اصلی، فعال کردن تماس‌های ویدئویی فیس تایم بود. با این حال، کاربران در نهایت استفاده از این لنز برای گرفتن عکس از خود بدون نیاز به کمک شخص دیگری را آغاز کردند. امروزه، بسیاری از کاربران از دوربین‌های جلوی گوشی، بیشتر از دوربین‌های پشت گوشی استفاده می‌کنند و شرکت‌ها به لطف این محبوبیت، به بهبود محصولات خود ادامه می‌دهند. اما نقطه عطف آیفون ۴ تنها به دوربین فیس تایم منحصر  نبود. آیفون ۴ طراحی شیک و اسلب شیشه‌ای را معرفی کرد که بسیاری از گوشی‌های هوشمند مدرن برای آن معروف هستند. در آن زمان، حتی تلفن‌های هوشمند رده بالا هنوز زشت بودند زیرا سازندگان همچنان در تلاش برای رمزگشایی فرمول طراحی بودند.

طراحی آیفون ۴، جلوتر از زمان خود بود و ظاهری جذاب داشت اما این طراحی به «آنتن گیت» منتهی شد، به طوری که کاربران، قطع شدن تماس‌ها در هنگام نگه داشتن گوشی در دست چپ را گزارش می‌کردند. واکنش استیو جابز که گفته بود «شما گوشی را اشتباه نگه می‌دارید»، میم‌های سرگرم کننده را به دنبال داشت. فراتر از این تغییرات، آیفون ۴ شاهد ارتقاهای مهمی در صفحه نمایش بود. اپل نمایشگر رتینا را برای اولین بار در این مدل آیفون معرفی کرد.

آیفون فایو اس: حسگر تاچ آی‌دی

اپل سه سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۳، آیفون فایو اس را عرضه کرد که برای اولین بار، دارای حسگر تاچ آی‌دی در دکمه هوم بود. این حسگر به اندازه کافی پهن بود تا اثر انگشت معمولی را تطبیق دهد و کاربران می‌توانستند با گذاشتن یکی از انگشتانی که اثر آن را ثبت کرده بودند، احراز هویت کنند. در همین حال، اکثر سازندگان گوشی‌های اندرویدی هنوز در تلاش بودند تا یک اسکنر اثر انگشت مطمئن را پیاده کنند. به عنوان مثال، سامسونگ تا زمان معرفی گلکسی اس فایو در سال ۲۰۱۴، این حسگر را عرضه نکرد. اپل نه تنها زود به این مهمانی وارد شد بلکه اجرای عالی را نیز ارائه داد.

اما این تنها دستاورد آیفون فایو اس نبود. این گوشی مجهز به چیپ‌ست A۷ بود که اولین پردازنده موبایل ۶۴ بیتی اپل بود. در آن زمان، بسیاری از سازندگان، این چیپ‌ست را برای یک گوشی هوشمند، بیش از حد می‌دانستند. با این حال، سازندگان گوشی‌های اندرویدی در نهایت از این روند پیروی کردند زیرا سیستم‌های عامل تلفن همراه، به پیشرفت خود ادامه دادند و قابلیت‌هایی را عرضه کردند که این دستگاه‌ها را اساسا به رایانه‌های کوچکی تبدیل کردند. علاوه بر تاچ آی‌دی و پردازنده قوی‌تر، آیفون فایو اس بهترین و بادوام‌ترین طراحی آیفون تاکنون را عرضه کرده است. این گوشی، بدنه آلومینیومی مینیمالیستی و جعبه‌ای بدون برجستگی دوربین یا ایرادهای دیگر داشت. در عین حال که بسیار کوچک بود و حاشیه‌های پهن آن از نظر استانداردهای امروزی، غیرقابل قبول محسوب می‌شود اما به اعتقاد کارشناسان، همچنان یک شاهکار جاودانه است که پایان طراحی آیفون اصلی را نشان می‌دهد.

آیفون ۶: دو اندازه جدید

هر پایانی، آغازی جدید است و با بازنشستگی طراحی آیفون اصلی، فاکتور شکل جدیدی پیش آمد. آیفون ۶ در سال ۲۰۱۴، باریک‌ترین آیفون با ضخامت ۶.۹ میلی متر و همچنین بزرگترین آیفون بود. اپل برای اولین بار، آیفون را در دو اندازه به مشتریان پیشنهاد داد: یک مدل معمولی و یک پلاس. هر دو اندازه به میزان قابل توجهی بزرگتر از مدل‌های قبلی خود بودند. اولی دارای صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و دومی ۵.۵ اینچی بود. مسلما، این گوشی‌ها بی عیب و نقص نبودند و به «بِند گیت» ختم شدند زیرا آیفون‌ها در حین استفاده خم می‌شدند. با این حال، این لاین، تولید آیفون‌های بزرگ‌تر را باب کرد و تا به امروز، اپل همچنان به عرضه دو گزینه اندازه‌ای ادامه می‌دهد تا پاسخگوی کاربران زیادی باشد.

آیفون ایکس: حذف دکمه فیزیکی هوم

آیفون ایکس به عنوان «یک چیز دیگر» پس از رونمایی آیفون ۸ در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. گفتنی است که معرفی این گوشی که با تولد ۱۰ سالگی آیفون همزمان شد، یکی از برجسته‌ترین نقاط عطف اپل بود و این شرکت، برای اولین بار دکمه فیزیکی هوم را حذف کرد. همچنین نوار مشکی به نام ناچ که محل قرارگیری حسگرهای فیس تایم بود، با آیفون ایکس متولد شد. این گوشی نخستین آیفونی بود که از شارژ بی‌سیم کیو آی حمایت کرد. در حالی که کاربران آیفون امروز از شارژر مگ سیف و جزیره پویا استفاده می‌کنند اما بدون‌شک، آیفون ایکس زمینه‌ساز این فناوری‌ها شد.

آیفون ۱۴ پرو: جزیره پویا

در نهایت به آیفون ۱۴ پرو رسیدیم که مسلما قابل‌توجه‌ترین مدل این گوشی از زمان معرفی آیفون ایکس است. اپل در مدل‌های آیفون‌های پرو ۲۰۲۲، سرانجام ناچ بحث‌برانگیز را حذف و جزیره پویا (Dynamic Island) را جانشین آن کرد که عناصر نرم‌افزاری را با حاشیه‌های صفحه نمایش آمیخت.

همچنین این اولین آیفونی بود که نمایشگر همیشه روشنی را معرفی کرد که به کاربران اجازه می‌داد بدون باز کردن گوشی خود، اطلاعات به‌روز شده را چک کنند. همچنین یک ارتقای بزرگ در دوربین داشت و وضوح حسگر دوربین اصلی را از ۱۲ مگاپیکسل، به ۴۸ مگاپیکسل افزایش داد. مطمئنا سری آیفون ۱۴ در مجموع آنقدرها نوآورانه نبود، اما نشان داد که اپل همچنان آماده است تا تغییرات جدیدی را امتحان کند.

آیا آیفون ۱۵ پرو، نقطه عطف بعدی است؟

اگر شایعات صحت داشته باشند، اپل در نهایت پورت لایتنینگ را بازنشسته کرده و از استاندارد یو اس بی سی در مدل‌های آیفون ۱۵ و آیفون ۱۵ پرو استفاده می‌کند. همچنین ممکن است دکمه اکشن که یک دکمه قابل برنامه‌ریزی و سفارشی سازی است را به جای سوئیچ قطع صدا، جایگزین کند. بعلاوه بر این، آیفون امسال ممکن است به فریم فولاد ضد زنگ پایان داده و از یک قاب تیتانیومی گرد استفاده کند. با در نظر گرفتن این تغییرات احتمالی، مطمئنا به نظر می‌رسد که آیفون‌های گران قیمت، امسال نقطه عطف دیگری را رقم خواهند زد. حتی اگر این کار را نکنند، پتانسیل آیفون ۱۶ و مدل‌های بعد از آن را از بین نمی‌برند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا