فناوری اطلاعات

پایتخت به مدد استارتاپ‌ها هوشمند می‌شود

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شهردار تهران با امضای دو تفاهم‌نامه همکاری، برای «شناسایی پهنه‌های شهری برای ایجاد مراکز نوآوری» و همچنین را‌ه‌اندازی«مرکز نوآوری فناوری‌های پیشرفته حمل و نقل» توافق کردند.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، روز شنبه و در حالی که تهران، یکی از آلوده‌ترین روزهای خود را تجربه می‌کرد، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و شهردار پایتخت برای کمک به حل معضل آلودگی هوا با ورود فناوری‌های پیشرفته‌  و توسعه این فناوری‌ها به دست استارتاپ‌ها، توافق کردند.

دو تفاهم‌نامه همکاری، بر دو موضوع «ایجاد زیرساخت برای خودروهای پیشرفته با ایجاد یک مرکز نوآوری» و همچنین «شناسایی و توسعه پهنه‌های نوآوری» توسط سورنا ستاری و پیروز حناچی امضا شد.

استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها پایتخت را هوشمند می‌کنند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در این مراسم از نقش قابل توجهی که شرکت‌های دانش‌بنیان در حل مشکلات شهری ضمن ایجاد اشتغال و اررش افزوده، به مدد نوآوری دارند، گفت و ادامه داد: پایتخت، ظرفیت بالقوه خوبی برای تبدیل شدن به شهر هوشمند دارد و باید زیست‌بومی فراهم شود تا این استعداد به کسب‌وکار نوآورانه بدل شود. کسب‌وکارهایی که قدرت‌گرفته از خلاقیت جوان‌ها است و می‌توانند از معضلات شهری، ثروت و اشتغال خلق کنند.

ستاری با بیان این‌که تهران هم‌اکنون نیز در میان پایتخت‌های فناور و هوشمند جهان جای دارد، افزود: بر اساس گزارش شاخص‌های جهانی نوآوری(Gii) تهران هم‌اکنون در میان 50 شهر برتر فناور جهان جای دارد. هفته گذشته نیز گزارش مفصلی در شورای شهر تهران با محوریت تهران و شهر هوشمند ارائه دادم. معتقدم تهران از ظرفیت و صلاحیت بالایی برای تبدیل شدن به یک شهر هوشمند و نوآور برخوردار است که به مدد نوآوری جوانان خلاق و نوآور فعال در شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها عینی و عملی می‌شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، توسعه ناحیه های نوآوری را یکی از لازمه‌های زیست‌بوم نوآوری پایتخت و رسیدن به شهر هوشمند دانست و گفت: بخش خصوصی با سرمایه‌گذاری روی این پهنه‌ها، ضمن کمک به حل مشکلات شهر و ایجاد اشتغال، درآمدزایی می‌رسد. کارخانه نوآوری آزادی نوآوری، یکی از نمونه های مثال زدنی از این پهنه‌ها است که موفق شد ضمن ایجاد اشتغال برای بیش از 3500 جوان خلاق، راه را برای حل مشکلات شهری و خلق نوآوری از دل اماکن فرسوده، فراهم کند.

رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان با بیان این‌که مراکز نوآوری با نقش‌آفرینی شهرداری‌ها و عزم مردم جامعه برای حمایت از فعالان زیست‌بوم نوآوری به رونق می‌رسند و مشکلات را حل می کنند، اظهار کرد: این پهنه ها ضمن افزایش تولید ناخالص داخلی(GDP) کشور را به سوی توسعه پایدار سوق می دهند.

ستاری با بیان این‌که شهرداری‌ها در تجاری‌سازی نوآوری‌های دانش‌بنیان و استارتاپی نقش مهمی ایفا می‌کنند، افزود: شهرداری دارای بازار بسیار بکر و گسترده‌ای برخوردار هستند که می‌توانند در اختیار کسب‌وکارهای دانش‌بنیان استارتاپی قرار دهند. با این کار، ضمن این‌که محل درآمد جدیدی خواهند داشت، گامی جدی در حل مشکلات شهری بر می‌دارند؛ امیدوارم با حمایت وهمکاری شهرداری تهران برای بازارسازی و پیشرفت فناوری‌های شهری، گام مهمی برداشته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا