گیم

هوش مصنوعی بازی Gran Turismo 7 حرفه ای ها را هم شکست داد !

همانطور که می‌دانید NPCها و بات‌ها در بسیاری از بازی‌های ویدیویی وجود دارند و شکست آن‌ها به عنوان نقطه شروعی برای یادگیری یک بازی خاص شناخته می‌شود. با این وجود در اکثر بازی‌ها هوش مصنوعی بسیار ضعیف‌تر از یک بازیکن واقعی عمل می‌کند و بر خلاف نام خود اصلاً هم باهوش نیست. اما بر اساس گزارش اخیر هوش مصنوعی بازی Gran Turismo 7 سونی این گونه نیست و حتی بازیکنان حرفه‌ای هم نمی‌توانند آن را به راحتی شکست دهند.

فناوری برتر دیجتال به نقل از شهر سخت افزار؛ هوش مصنوعی اکثر بازی‌های ویدیویی موجود بسیار ضعیف است و با یک بازیکن واقعی به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست. البته این امر دلیل مشخصی هم دارد؛ هیچ بازیکنی نمی‌خواهد بازی را انجام دهد که از بات‌های هوشمند استفاده می‌کند و در نتیجه شکست وی را تضمین می‌کند. اما این حقیقت نیز توسعه‌دهندگان را از ساخت بات‌هایی شکست‌ناپذیر باز نمی‌دارد.

اخیراً شرکت سونی در مجله‌ی معتبر Nature از باتی به نام GT Sophy رونمایی کرد. این هوش مصنوعی از یک شبکه عصبی ساخته شده که به واسطه‌ی الگوریتم‌های یادگیری تقویتی (Reinforcement Learning) و برای مسابقه‌ در بازی Gran Turismo Sport طراحی شده است. این ربات به مدتی معادل 45000 ساعت آموزش دیده و قادر است هر دور مسابقه را با دقتی میلی‌متری به پایان برساند.

تیم سونی در یک مسابقه‌ی 8 نفره 4 تا از بات‌های GT Sophy را در مقابل بازیکنان حرفه‌ای و قهرمانان این بازی قرار داد. در پایان بازی بات‌های مزبور مقام‌های اول، سوم، پنجم و هفتم را کسب کردند و بازیکنان حرفه‌ای را شکست دادند.

هوش مصنوعی بازی Gran Turismo 7

جالب اینجاست هرچند یکی از بازیکنان واقعی مقام دوم را به دست آورد، اما وی در هیچ‌کدام از دورهای بازی نتوانست از بات GT Sophy Rogue (که اول بود) پیشی بگیرد و نزدیک‌ترین موقعیت وی به جایگاه نخست در یک ثانیه‌ای نفر اول بود. وی در نهایت نیز با شش ثانیه اختلاف در جایگاه دوم باقی‌ماند. البته در نظر داشته باشید 6 ثانیه زمان در سطح حرفه‌ای مسابقات اختلاف بسیاری بزرگی است.

نکته‌ی مهم آن است که ربات GT Sophy آموزش خود را از صفر شروع کرده است؛ در ابتدای آموزش این بات به کرار از جاده خارج شده و برخوردهای بسیاری با کناره‌های جاده داشته است، اما پس از بارها مسابقه و یادگیری از شکست به این سطح از توانایی رسیده است.

با این وجود نگران نباشید بات GT Sophy در بازی Gran Turismo 7 که ماه آینده عرضه می‌شود حضور نمی‌یابد، اما سونی قصد دارد این بات را در یکی از آپدیت‌های آینده به بازی اضافه کند. البته بات معمولی موجود در بازی هم توانمندی بالایی دارد، اما بسیار آسان‌تر از GT Sophy شکست می‌خورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا