موبایل

سهم ۴ درصدی هواوی از فروش گوشی هوشمند در سه‌ماه نخست ۲۰۲۱

در سه‌ماه نخست سال ۲۰۲۱ که فروش گوشی‌های هوشمند افزایش یافت، هواوی نتوانست به خاطر فشار تحریم‌ها از فرصت استفاده کند و تنها ۴ درصد از سهم فروش گوشی هوشمند را به خود اختصاص داد.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ هواوی قبل از اینکه زیر بار سنگین تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد، در نظر داشت تا قبل از سال ۲۰۲۱ به بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی هوشمند در جهان تبدیل شده و سامسونگ را پشت سر بگذارد. این اتفاق حتی زمانی که شرکت حدود ۱ سال تحت فشار تحریم نرم‌افزاری گوگل قرار داشت هم اتفاق افتاد اما وقتی شرکت از لحاظ سخت‌افزاری هم تحریم شد، دیگر نتوانست ضررهای وارده را جبران کند و از جمع ۵ شرکت برتر هم خارج شد. تا جایی که الان فقط ۴ درصد از آمار فروش گوشی هوشمند در جهان متعلق به هواوی است.

در حال حاضر سامسونگ بزرگ‌ترین تولیدکننده و فروشنده‌ی گوشی هوشمند در جهان است و پشت سر آن هم اپل قرار دارد. هواوی توانست در سه‌ماه دوم سال ۲۰۲۰ به آنچه که سال‌ها برایش برنامه داشت یعنی تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تولید‌کننده و فروشنده‌ی گوشی هوشمند در جهان دست پیدا کند اما طولی نکشید تا شاهد سقوط آزاد این شرکت چینی محبوب بودیم.

به گزارش مؤسسه‌ی تحقیقاتی Counterpoint Research، اکنون که حدود ۱ سال از آن زمان می‌گذرد، یعنی در سه‌ماه‌ی نخست سال ۲۰۲۱، آمار فروش گوشی هوشمند هواوی به تنها ۴ درصد رسیده. این در حالی است که ۹ ماه پیش، این میزان روی ۲۰ درصد قرار داشت. اتفاق جالب دیگری که به خاطر این آمار بسیار بد رقم خورده، رکورد منفی است که برای دومین بار هواوی از خود به جای گذشته. از زمانی که شرکت چینی تأسیس شد تاکنون، هیچ‌وقت سهم فروش گوشی‌هایش از ۱۰ درصد پایین‌تر نیامده بود مگر دوبار که یک‌بار هم در سه‌ماه نخست امسال اتفاق افتاد.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که همیشه آمار فروش گوشی‌های آنر به‌عنوان یک زیرمجموعه‌ی فوق‌العاده قدرتمند و محبوب در کنار میزان فروش گوشی‌های هواوی حساب می‌شد اما این‌بار این اتفاق رخ نداد چون سال گذشته آنر از هواوی جدا شد. به همین خاطر شاید خیلی مقایسه‌ی آمار فروش گوشی‌های هواوی قبل و بعد از فروش آنر منصفانه نباشد.

با این حال هواوی همیشه در جمع بزرگ‌ترین فروشنده‌های گوشی هوشمند در جهان قرار داشت و مردم هم رضایت بالایی از این برند داشتند. اما بدیهی است وضعیت این شرکت اصلا خوب نیست و این موضوع را نمی‌توان انکار کرد؛ حتی حالا که میزان فروش گوشی‌های آنر سهمی از این ۴ درصد نداشتند. هواوی در حال حاضر بدون آنر در رده‌ی ششم بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گوشی هوشمند در سه ماه نخست سال ۲۰۲۱ قرار دارد و به نظر می‌رسد اگر وضعیت همین‌طور باقی بماند، جایگاه هواوی از آنچه که شاهد هستیم پایین‌تر بیاید.

ریلمی اما دیگر شرکت چینی است که درست مانند هواوی، تنها ۴ درصد از سهم فروش را در بازار در اختیار دارد و بسیار نزدیک بود تا هواوی را هم پشت سر بگذارد. اما از طرفی برخلاف هواوی، ریلمی همچنان شانس استفاده از خدمات و سرویس‌های گوگل را داشته و در بازار خارج از چین هم عملکرد موفقیت‌آمیزی دارد. امتیاز دیگری که ریلمی در اختیار دارد، همکاری بدون مشکل با کوالکام و مدیاتک است. در حالی که هواوی به خاطر تحریم‌ها نمی‌تواند به تراشه‌هایی که در ساخت آن‌ها از فناوری آمریکا استفاده شده دسترسی داشته باشد، ریلمی این امکان را دارد و اصلا هم جای تعجبی ندارد که طی فصول آینده جایگاه هواوی را هم تصاحب کند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به وضعیت فروش گوشی‌های هوشمند در مناطق مختلف تا ببینیم چه برندهایی در بازارهای بزرگ دنیا در بین مردم محبوب‌ترین هستند.

آمریکای شمالی

در آمریکای شمالی که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای فروش گوشی هوشمند به حساب می‌آید، اپل با اختلاف زیادی پیشتاز است. شرکت آمریکایی در این منطقه در سه‌ماه نخست امسال بیش از ۵۵ درصد سهم فروش را در اختیار داشت در حالی که از لحاظ فروش فصلی هم با افت کمی مواجه شده بود. سامسونگ اما با ۲۸ درصد سهم در رده‌ی دوم قرار گرفت.

آیفون

۱۷ درصد باقی مانده را هم شرکت‌های LG و موتورولا و آلکاتل به ترتیب با ۷ و ۵ و ۱ درصد مال خود کردند. البته LG الان اصلا وضعیت خوبی در بازار ندارد و در واقع بخش گوشی هوشمند خود را هم کاملا تعطیل کرد. در نتیجه دیگر از این تاریخ به بعد شاهد هیچ گوشی جدیدی با برند این شرکت کره‌ای در بازار نخواهیم بود. هنوز مشخص نیست در سه ماه دوم، کدام شرکت موفق خواهد شد سهم LG را مال خود کند.

اروپا

در بازار اروپا اما سامسونگ است که حرف اول را می‌زند. غول کره‌ای به واسطه‌ی عملکرد خوب پرچم‌دارانش توانست در بازار اروپا ۳۷ درصد از سهم فروش گوشی‌ها را در اختیار داشته باشد و اپل هم با ۲۴ درصد در تعقیب آن است. شیائومی، دیگر شرکتی است که با ۱۹ درصد سهم، در رده‌ی سوم جای گرفته. اوپو و ریلمی هم شرکت‌های چینی دیگری هستند که به‌تازگی به بازارهای خارج از چین هم وارد شده‌اند و در بازار اروپا به ترتیب ۴ و ۲ درصد از فروش گوشی سهم دارند.

آمریکای لاتین

در آمریکای لاتین هم این سامسونگ است که با ۴۲ درصد، بیشترین سهم را از فروش گوشی در سه‌ماه نخست امسال داشته. در رده‌ی دوم اما موتورولا قرار دارد با ۲۲ درصد که تقریبا می‌توان گفت نصف سهم سامسونگ است. شیائومی، LG و ZTE هم به ترتیب با ۸، ۶ و ۴ درصد، لیست پنج برند محبوب این منطقه را تکمیل کردند.

سامسونگ

آسیا

در آسیا اما همه چیز متفاوت است. در حالی که در بسیاری از بازارها سامسونگ و اپل را برندهای محبوب بازار دیدیم، در آسیا این ویوو است که ۱۸ درصد از سهم فروش را در اختیار دارد. اوپو و شیائومی هم به ترتیب با ۱۷ و ۱۶ درصد در رده‌های دوم و سوم جای گرفته‌اند. اپل و سامسونگ هر دو موفق شدند به یک سهم مشابه (۱۲ درصد) دست پیدا کرده و مشترکا در رده‌ی چهارم قرار بگیرند. اتفاقی که بسیار جالب و غیرمنتظره بود.

خاورمیانه و آفریقا

آخرین بازاری که مؤسسه‌ی Counterpoint به آن اشاره کرد، خاورمیانه و آفریقا بودند که باز هم سامسونگ با ۲۶ درصد سهم در آن‌ها پیشتاز بود. شرکت نه چندان معروف و مطرح تکنو هم ۱۱ درصد از سهم فروش در این مناطق را در اختیار دارد و بعد از آن شیائومی با ۱۰ درصد قرار می‌گیرد. در رده‌ی سوم و چهارم هم آیتل با ۹ درصد و اوپو با ۶ درصد قرار دارند.

نکته‌ی بسیار قابل توجه در رابطه با پنج برند برتر در هر بازار و میزان فروش گوشی‌ها این است که هواوی دیگر از جمع مدعیان خارج شده و اگر تحریم‌ها همچنان پابرجا بمانند و شرکت چینی نتواند راهی برای رهایی از آن‌ها پیدا کند، قطعا مانند شرکت‌هایی نظیر نوکیا، سونی و… نامی از آن برده نخواهد شد. از طرفی ظهور شرکت‌های چینی را شاهد هستیم که همه‌ی آن‌ها برخلاف هواوی دسترسی به تراشه و همچنین سرویس‌های گوگل را دارند و بدون مشکل در بازار یکه‌تازی می‌کنند؛ آن هم در شرایطی که بزرگ‌ترین شرکت چینی تولیدکننده‌ی گوشی که سال گذشته بهترین تولیدکننده در جهان هم لقب گرفت، اکنون در بدترین دوران تاریخ خود قرار گرفته.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا