موبایل

۵ ویژگی مهم که از آیفون ۱۳ انتظار داریم

فقط چند ماه دیگر شاهد معرفی گوشی‌های سری آیفون ۱۳ خواهیم بود و به لطف افشای اطلاعات مختلف، تصویر نسبتا جامعی از آنچه انتظار می‌رود ترسیم شده است. روی هم رفته به نظر می‌رسد با ارتقاهای کوچکی مواجه خواهیم شد که به طور کلی شاید هیجان‌انگیز نباشند اما تجربه‌ی کاربری را به طور قابل توجهی بهبود می‌بخشند. در ادامه با توجه به گزارش‌ها به ۵ ویژگی مهم می‌پردازیم که به احتمال زیاد در سری آیفون ۱۳ شاهد آن‌ها خواهیم بود.

۱. بهبود قابل توجه عمر باتری

طبق شایعه‌های مطرح شده، ظرفیت باتری سری آیفون ۱۳ از قرار زیر است؛

باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۳ پرو مکس در برابر باتری ۳۶۸۷ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۲ پرو مکس

باتری ۳۰۹۵ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۳ و ۱۳ پرو در برابر باتری ۲۸۱۵ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۲ و ۱۲ پرو

باتری ۲۴۰۶ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۳ مینی در برابر باتری ۲۲۲۷ میلی‌آمپر ساعتی آیفون ۱۲ مینی

همان‌طور که می‌بینید، تمام مدل‌های جدید آیفون به احتمال زیاد با باتری‌های بزرگ‌تری عرضه می‌شوند و این یعنی شاهد بهبود دوام باتری خواهیم بود. علاوه بر این، باید به نمایشگرهای اولد LTPO و چیپست A15 هم اشاره کنیم که مصرف انرژی را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهند. سال گذشته سری آیفون ۱۲ با باتری‌های کوچک‌تری نسبت به نسل قبلی راهی بازار شدند و بنابراین افزایش ظرفیت آن‌ها خبر بسیار خوبی محسوب می‌شود.

۲. نمایشگرهای اولد با رفرش ریت متغیر

اگرچه اپل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که برای گجت‌های خود به استفاده از نمایشگرهای مبتنی بر رفرش ریت بالا روی آورد (نسل دوم آیپد پرو در سال ۲۰۱۷)، اما در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند بسیار دیرتر از رقبا دست به کار شده است. اما حالا طبق شایعه‌های منتشر شده، اپل برای گوشی‌های آیفون ۱۳ پرو و ۱۳ پرو مکس قصد دارد از نمایشگرهای اولد LTPO استفاده کند که رفرش ریت متغیر را به ارمغان می‌آورند.

این نمایشگرها که توسط سامسونگ تأمین می‌شوند، به احتمال زیاد می‌توانند حداکثر رفرش ریت ۱۲۰ هرتز را امکان‌پذیر کنند و در شرایط مختلف قادر به ارائه‌ی رفرش ریت متفاوتی خواهند بود. همچنین با رساندن رفرش ریت به فقط ۱ هرتز، اپل می‌تواند ویژگی نمایشگر همیشه روشن را برای این مدل‌ها امکان‌پذیر کند. البته دوباره باید یادآوری کنیم که آیفون ۱۳ و آیفون ۱۳ مینی از این قابلیت بهره‌مند نخواهند شد.

۳. عملکرد بهتر با چیپست A15 Bionic

چیپست A15 Bionic مبتنی بر فناوری ساخت ۵ نانومتری است و طبق گزارش‌ها تولید انبوه آن را در کارخانه‌های TSMC آغاز شده است. به همین خاطر احتمالا اپل برای عرضه‌ی گوشی‌های آیفون ۱۳ با مشکل کمبود جهانی تراشه مواجه نخواهد شد و می‌تواند این گوشی‌ها را در موعد مقرر به دست کاربران برساند.

همان‌طور که می‌دانید، چیپست‌های اپل همواره بهبود عملکرد قابل توجهی را نسبت به نسل قبلی خود ارائه می‌دهند. سال گذشته چیپست A14 عملکرد بسیار بهتری را نسبت به A13 ارائه داد که البته بخش قابل توجهی از این موضوع به مهاجرت از فناوری ۷ نانومتری به ۵ نانومتری برمی‌گردد. اگرچه چیپست A15 هم همچنان مبتنی بر فناوری ۵ نانومتری است و بنابراین نباید انتظار ارتقای شگفت‌انگیز عملکرد را داشته باشیم، اما بدون شک با عملکرد بسیار بهتری روبرو خواهیم شد.

۴. بازگشت تاچ آی‌دی

همه‌گیری کرونا به‌خوبی نشان داد که فیس آی‌دی مناسب استفاده با ماسک نیست. اگرچه آپدیت iOS 14.5 تا حدی این مشکل را برطرف کرد، اما باید بگوییم که بسیار کاربران از اپل واچ استفاده نمی‌کنند. به همین خاطر کاملا روشن است که حسگر اثر انگشت همچنان اهمیت زیادی دارد و گویا مدیران اپل هم به همین نتیجه رسیده‌اند. طبق گزارش‌ها، احتمالا سری آیفون ۱۳ با حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر راهی بازار خواهند شد.

۵. بهبود دوربین‌ها

بر اساس گزارش‌ها و شایعه‌های مطرح شده، سری آیفون ۱۳ برای دوربین اولترا واید از لنز بسیار بهتری بهره می‌برند. گفته می‌شود این لنز مبتنی بر دیافراگم F/1٫۸ است و این یعنی نسبت به دیافراگم F/2٫۴ موجود در نسل قبلی، با گشودگی بزرگ‌تر و در نتیجه‌ی کیفیت بهتری روبه‌رو خواهیم شد. گزارش شده که تعداد عناصر فیزیکی لنز هم از ۵ عدد به ۶ رسیده که این ارتقا می‌تواند اعوجاج تصویر را کاهش دهد و این موضوع برای دوربین‌های اولترا واید اهمیت زیادی دارد.

در نهایت باید بگوییم که فوکوس خودکار هم راهی دوربین اولترا واید می‌شود تا کاربران قادر به ثبت عکس‌های جذاب‌تری باشند. علاوه بر این ویژگی، به نظر می‌رسد تمام مدل‌های آیفون ۱۳ همراه با سنسور LiDAR و قابلیت لرزشگیر مبتنی بر حرکت سنسور راهی بازار می‌شوند که می‌توانند جذابیت تصاویر ثبت شده به خصوص در محیط‌های کم‌نور را دوچندان کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا