موبایل

هرآنچه از گوشی 3 iPhone SE می‌دانیم

شرکت اپل هر چند سال یکبار تصمیم می‌گیرد گجتی به نام iPhone SE به بازار عرضه کند و بر اساس اطلاعات منتشر شده این شرکت در حال کار روی سومین نسخه این دستگاه یعنی گوشی iPhone SE 3 است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل از سرگرمی، سال ۲۰۲۰ اپل از گوشی iPhone SE 2020 رونمایی کرد که طراحی این دستگاه به گوشی iPhone 8 شباهت داشت و این موضوع چندان برای کاربران جذاب نبود. اما سخت افزار داخلی گجت از پرچمداران سال ۲۰۱۹ این شرکت یعنی سری آیفون 11 پشتیبانی می‌کرد و به همین دلیل افراد بسیاری به خرید این دستگاه روی آورند.

علاوه بر این موضوع افراد قادر بودند با پرداخت تنها ۳۹۹ دلار یک گجت با تراشه پرچمدار را خریداری کنند. این دستگاه در بخش طراحی و باتری دارای نقطه ضعف‌هایی بود و اگر این نقطه ضعف‌ها را در نظر نگیریم اپل توانست در بازار گوشی‌های میان‌رده بسیاری از رقبای خود را به لطف تراشه قدرتمند شکست دهد.

طبق اطلاعات منتشر شده نسخه سوم این گوشی هوشمند سال آینده به بازار عرضه خواهد شد و دو تغییر بسیار بزرگ نسبت به iPhone SE وجود خواهد داشت. یکی از این تغییرات مربوط به تراشه A15 Bionic است که در سری آیفون 13 شرکت اپل از آن پشتیبانی می‌شود. همچنین این گوشی هوشمند نیز به دلیل بهره بردن از این تراشه از شبکه ارتباطی 5G نیز برخوردار خواهد شد.

این پردازنده باعث خواهد شد تصویر برداری ساده‌تر و با کیفیت‌تر انجام شود و همچنین مصرف باتری کاهش پیدا کند؛ زیرا این چیپست ۵ نانومتری دارای مصرف باتری پایینی است. این امکان وجود دارد طراحی گوشی 3 iPhone SE نیز همانند نسخه قبلی خود باشد و این موضوع می‌تواند به یک دلیل بسیار مهم تبدیل شود تا کاربران را از خرید چنین گجتی پشیمان کند.

سال گذشته و سال جاری دو گوشی هوشمند توسط شرکت اپل تحت عنوان Mini به بازار عرضه شد به دلیل صفحه نمایش کوچک نتوانست توجه کاربران را به خود جلب کند. بر این اساس اپل تصمیم گرفت تولید این سری از گوشی‌ها را کاهش دهد و روی نسخه‌های محبوب تمرکز کند.

دلیل اصلی فروش کم این دسته از گجت‌ها، صفحه نمایش کوچک آن‌ها است و گوشی آیفون 12 مینی و آیفون 13 مینی از نمایشگر ۵.۴ اینچی بهره می‌برند. سایز این صفحه نمایش مناسب است، اما در سال جاری کاربران به دنبال خرید گوشی‌هایی هستند که از نمایشگر ۶ اینچی یا بزرگ‌تر پشتیبانی می‌کنند.

این در حالی است صفحه نمایش این دسته از گجت‌ها دارای حاشیه‌های بسیار کمی هستند و از طراحی ناچ گوشی‌های این کمپانی بهره می‌برند. با این وجود کاربران به استفاده از چنین گجتی علاقه‌مند نشدند و به سراغ خرید نسخه معمولی (مثل iPhone 13) یا نسخه‌های پرو و پرو مکس رفتند. به این ترتیب اپل نباید اشتباه گذشته خود را تکرار کند و باید به سراغ تغییر طراحی گوشی iPhone SE 3 برود.

مشخصات گوشی iPhone SE 3

همانطور که در بالا اشاره کردیم گوشی آیفون iPhone SE 2020 از طراحی مشابه آیفون 8 بهره می‌برد و این موضوع به معنی وجود یک صفحه نمایش ۴.۷ اینچی و حاشیه‌های زیاد صفحه نمایش است. به علاوه به دلیل کوچک بودن طراحی این گجت شرکت اپل مجبور به استفاده از یک باتری کوچک برای تامین انرژی گوشی جدید خود می‌شود.

نسخه قبلی این دستگاه از یک باتری لیتیومی ۱۸۲۱ میلی آمپر ساعتی برخوردار بود و در صورت استفاده‌ی معمول در یک روز نیاز به دو بار شارژ کردن باتری است. در سال جاری اکثر گوشی‌های میان‌رده از باتری حداقل ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی بهره می‌برند. ناگفته نماند در جعبه این گجت خبری از شارژر نیست و کاربران باید به سراغ خرید یک آداپتور جداگانه بروند.

در ابتدا هنگام عرضه این گجت یک آداپتور ۵ واتی در جعبه دستگاه وجود داشت، اما اپل با عرضه سری گوشی‌های جدید خود تصمیم گرفت هنگام تولید این گجت میان‌رده، دیگر آداپتور را در جعبه گجت قرار ندهد. شرکت اپل دلیل این موضوع را عوامل زیست محیطی و ضرر رساندن آداپتورها به محیط زیست اعلام کرد. این موضوع نیز قابل توجه است شرکت اپل با انجام این کار توانست سوددهی آیفون‌های خود را افزایش دهد و حذف شارژر به سوددهی این شرکت بی‌ربط نیست.

تاریخ عرضه

با توجه به اطلاعات منتشر شده شرکت اپل گوشی iPhone SE 3 را در سه ماهه اول سال آینده معرفی خواهد کرد. بر این اساس به زودی در ماه‌های آینده شاهد انتشار اطلاعات جدیدی از این گجت خواهیم بود. گزارش‌های دیگری منتشر شده مبنی بر اینکه اوایل سال ۲۰۲۲ این گجت میان‌رده معرفی خواهد شد و اکنون اپل در حال تامین قطعات برای تولید انبوه است.

می‌توان گفت این خبر صحت دارد و دلیل این موضوع این است که حدود دو سال از عرضه نسخه قبلی این گجت گذشته و اپل به دنبال عرضه نسخه جدید از میان‌رده خود است. تحلیلگر شرکت اپل یعنی Ming-Chi Kuo اعلام کرد این کمپانی قصد دارد در سال ۲۰۲۳ از نسخه جدید iPhone SE رونمایی کند و گجت مورد نظر از یک نمایشگر بزرگ بهره خواهد برد.

بر اساس دیگر شایعه‌های منتشر شده، این کمپانی می‌خواهد در سال آینده نسل سوم این گوشی هوشمند را با یک پنل ۴.۷ اینچی به بازار عرضه کند. علاوه بر این موضوع گفته می‌شود در سال ۲۰۲۳ نسخه پلاس این دستگاه با یک صفحه نمایش ۵.۷ یا ۶.۱ اینچی معرفی خواهد شد.

هنگام معرفی گوشی iPhone SE 2020 شایعه‌هایی منتشر شد مبنی بر اینکه اپل قصد داشت پس از گذشت مدت زمانی از نسخه پلاس این سری رونمایی کند. شایعه‌های منتشر شده تایید می‌کنند گوشی iPhone SE Plus از طراحی مشابه iPhone 8 Plus بهره خواهد برد و این موضوع به معنی وجود یک صفحه نمایش ۵.۵ اینچی در گوشی جدید شرکت اپل است.

همانطور که در بالا اعلام کردیم اپل نباید از طراحی دستگاه‌های قدیمی پشتیبانی کند. گوشی iPhone 8 Plus دقیقا نسخه بزرگ شده iPhone 8 بوده و این موضوع به معنی وجود حاشیه‌های زیاد در بالای صفحه نمایش است. این حاشیه‌ها برای یک گجت در سال ۲۰۲۱ مناسب نیست و اگر اپل بخواهد در سال ۲۰۲۲ از این طراحی قدیمی استفاده کند، نباید انتظار فروش بالایی را داشته باشد.

قیمت و مشخصات سخت افزاری

در حال حاضر اطلاعات زیادی در رابطه با این موضوع در اختیار کاربران وجود ندارد، اما انتظار می‌رود اپل این گجت را با قیمت ۳۹۹ دلار به بازار عرضه کند تا بتواند توجه افراد علاقه‌مند به گوشی‌های میان‌رده را به خود جلب کند.

یکی از افشاگران اطلاعات گوشی iPhone SE 3 اعلام کرده است این گجت با قیمت ۳۴۹۹ یوان (۵۴۲ دلار) رونمایی خواهد شد. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، همچنان اپل می‌تواند در بازار گوشی‌های میان‌رده رقابت کند.

اپل همیشه گوشی‌های سری iPhone SE را به تراشه‌های قدرتمند مجهز می‌کند و به دلیل کوچک بودن ابعاد این دسته از گجت‌ها، این شرکت آن‌ها را به عنوان قدرتمندترین گوشی‌های کوچک جهان معرفی می‌کند. با توجه به این موضوع اپل دوباره قصد انجام چنین کاری را داشته و گجت جدید خود را به تراشه سری iPhone 13 یعنی A15 Bionic مجهز خواهد کرد و همچنین این تراشه توانایی پشتیبانی از شبکه ارتباطی 5G را دارد.

دوربین و باتری

انتظار می‌رود اپل دو دوربین در پنل پشتی این دستگاه قرار دهد، اما به دلیل اینکه این گجت میان‌رده است و اپل قصد ندارد قیمت دستگاه را افزایش دهد به احتمال زیاد در پنل پشتی تنها یک دوربین وجود خواهد داشت.

به لطف وجود تراشه قدرتمند سری آیفون 13 کاربران می‌توانند از حالت شب (نور کم) برای تصویر برداری استفاده کنند و به دلیل رقابت این گجت با گوشی شرکت گوگل یعنی Pixel 5a این ویژگی به گوشی iPhone SE 3 اضافه خواهد شد.

در تست‌های انجام شده روی باتری نسل قبلی، iPhone SE نتوانست عملکرد خوبی از خود نشان دهد. اگر اپل بخواهد از همان طراحی قدیمی استفاده کند این احتمال وجود دارد که شاهد افزایش ظرفیت باتری نباشیم. به همین دلیل طراحی گجت باید تغییر کند تا فضای بیشتری برای قرار گرفتن باتری با ظرفیت بالا در دستگاه جدید اپل باز شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا