فناوری اطلاعات

نگرانی کاربران از گرانی استارلینک

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که به گفته مسوولانش، با هدف پوشش حداکثری مردم جهان از اینترنت ایجاد شده، به تازگی نگرانی جدیدی را برای کاربرانش ایجاد کرده است و آن افزایش هزینه اشتراک ماهانه است.

به گزارش فناوری برتر دیجیتال به نقل ازایسنا، پروژه اینترنت ماهواره‌ای”استارلینک”(Starlink) که توسط مالک میلیاردر شرکت اسپیس ایکس “ایلان ماسک” مطرح و تامین مالی شده است، پروژه‌ای بوده با هدف ارائه خدمات اینترنتی ارتقاء یافته برای آمریکا و شاید همه جهان با کمک صورت فلکی ماهواره‌های استارلینک معرفی شده است. هدف شرکت اسپیس ایکس از این پروژه دسترسی بیشتر افراد جهان به اینترنت طی چند سال آینده و بیشتر هم افرادی است که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند یا به هر دلیلی برای دسترسی به جهان وب مشکل دارند.

ایده اصلی این پروژه متعلق به میلیارد علاقه‌مند به فضا ایلان ماسک است که به طور رسمی در سال ۲۰۱۵ اعلام و گفته شد می‌تواند انقلابی در دسترسی به اینترنت پرسرعت در سراسر جهان ایجاد کند و با اتمام آن بسیاری از افراد جهان خواهند توانست با کمترین تأخیر و به راحتی به اینترنت دسترسی پیدا کنند.

شرکت فضایی اسپیس ایکس اولین ماهواره های اینترنتی خود موسوم به استارلینک را سال (۱۳۹۶) ۲۰۱۸ در مدار زمین قرار دارد و در آن زمان اعلام کرد که قصد دارد با ارسال هزاران ماهواره به مدار زمین، اینترنت را در سراسر دنیا دسترس قرار دهد بنابراین با پرتاب یک جفت ماهواره مأموریت خود را آغاز کرد.

البته گفته شده بود این شرکت باید برای انجام کامل پروژه عجله کند زیرا رقیب آن یعنی شرکت آمازون هم قصد دارد ماهواره‌های پهنای باند راه‌اندازی کند.  همچنین شرکت “وان‌وب” نیز یکی از چندین شرکتی است که روی پروژه برقراری اینترنت از فضا کار می‌کند و برای این پروژه، مجموعه ماهواره‌هایی را به کار می‌گیرد تا اتصال اینترنتی را روی زمین برقرار کند. این شرکت در نظر دارد تا مجموعه‌ای از ۶۵۰ ماهواره را به فضا بفرستد تا پوشش اینترنتی را در ناحیه شمالگان برقرار کند.

شرکت اسپیس ایکس تاکنون چند ماهواره استارلینک به فضا پرتاب کرده است؛ بر این اساس تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲، این شرکت بیش از ۲۳۰۰ ماهواره استارلینک را به مدار پرتاب کرده و بیش از ۵۰۰ هزار کاربر فعال در سراسر جهان دارد. جدیدترین مجموعه از ماهواره‌های استارلینک در روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر) به مدار رفتند و در این ماموریت ۵۴ استارلینک دیگر به مدار زمین رسید.

سرعت بالای اینترنت یکی از مهم‌ترین ویژگی های ماهواره استارلینک است، به گونه‌ای که داده‌ها را با سرعتی تا ۱۵۰ مگابایت بر ثانیه منتقل می‌کند و اسپیس‌ایکس قصد دارد سرعت انتقال داده را در آینده افزایش دهد. این شبکه‌ی اینترنتی در ایالات متحده آمریکا ۹۱ مگابایت بر ثانیه، در کانادا ۹۷ مگابایت بر ثانیه و در استرالیا ۱۲۴ مگابایت بر ثانیه بوده است.

چندی ماه قبل نسخه نظامی استارلینک به نام استار شیلد رونمایی شد و این شرکت اعلام کرد استارلینک برای مصارف عادی و تجاری عرضه می‌شود اما “استار شیلد” برای استفاده دولتی طراحی شده است. گفته شده استار شیلد از توانایی رمزنگاری با اطمینان بالا برای میزبانی بسته‌های داده محرمانه و پردازش مطمئن داده برخوردار است و یک قابلیت مهم دیگر آن امکان ارتباط بین ماهواره‌ای شبکه “استار شیلد” با سیستم‌های دولتی شرکت های دیگر است.

از سوی دیگر شرکت اسپیس ایکس در تلاش است تا امکان اتصال مستقیم تلفن‌های هوشمند به شبکه استارلینک را فراهم کند. به منظور استفاده از استارلینک، کاربران به تجهیزات خاصی مانند آنتن و رسیور نیاز دارند با این حال، شرکت اسپیس ایکس سرگرم کار روی فناوری است که به کاربران اجازه می‌دهد تلفن‌های هوشمند خود را مستقیما به شبکه استارلینک متصل کرده و نیاز به تجهیزات ویژه را حذف می کند. با این اقدام دسترسی به اینترنت پرسرعت از فضا و بهره بردن از توانمندی‌های استارلینک را برای کاربران راحت‌تر می کند.

اواسط بهمن ماه بود که زلزله‌ای به بزرگی ۷.۸ ریشتر بخش‌هایی از ترکیه و سوریه را لرزاند، در همین رابطه ایلان ماسک اعلام کرد که شرکت اسپیس ایکس می‌تواند شبکه استارلینک را به محض اینکه مورد موافقت دولت ترکیه قرار گیرد، در این کشور فراهم کند اما دولت ترکیه این پیشنهاد را رد و از این میلیاردر برای پیشنهادش تشکر کرد.

اما مدتی است که مشتریان سرویس اینترنت ماهواره‌ای نگرانی جدیدی پیدا کرده‌اند، چراکه این شرکت هزینه اشتراک ماهانه را برای برخی از کاربران خانگی افزایش داده است. اسپیس ایکس با ارسال ایمیلی به مشتریان اعلام کرد برای افراد در مناطق دارای ظرفیت محدود، از ۲۴ آوریل، ۱۰ دلار گران‌تر شده و از ۱۱۰ دلار، به ۱۲۰ دلار در ماه خواهد رسید؛ در این بین، قیمت برای مشتریان در مناطق دارای ظرفیت بالا، به میزان ۲۰ دلار کاهش پیدا می‌کند و آنها ماهانه ۹۰ دلار پرداخت خواهند کرد.  گفتنی است برای دومین بار در سال است که اسپیس ایکس، قیمت خدمات استارلینک را افزایش می‌دهد.

بر این اساس مشتریان متعدد استارلینک که از این افزایش قیمت مطلع شدند، گفتند از این که پول بیشتری بابت این سرویس پرداخت می‌کنند، ابراز نارضایتی کردند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا