کامپیوتر

نسخه‌ی ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا معرفی شد

شرکت انویدیا از نسخه‌ی جدیدی از کارت گرافیک ۳۰۸۰ RTX رونمایی کرده که نسبت به نسخه‌ی قبلی خود از حافظه‌ی داخلی بیشتری بهره می‌برد. در نسخه‌ی قبلی این کارت گرافیک ۱۰ گیگابایت حافظه‌ی داخلی وجود داشته، اما در جدیدترین نسخه از کارت گرافیک ۳۰۸۰ RTX ما شاهد بهره‌گیری از ۱۲ گیگابایت حافظه‌ی اختصاصی هستیم که عملکرد پردازشی این نسخه را بیشتر از قبل خواهد کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ این شرکت سازنده‌ی پردازنده‌های گرافیکی، در سپتامبر ۲۰۲۰ پردازنده‌ی گرافیکی GeForce RTX 3080 را به همراه RTX 3070 و RTX 3090 و RTX 3080 Ti در سال گذشته معرفی کرد.

جدیدترین کارت گرافیک ۳۰۸۰ RTX از ۸۹۶۰ هسته CUDA بهره می‌برد که سرعت کلاک پایه‌ی آن ۱.۲۶ گیگاهرتز است که ۱۸۰ مگاهرتز کمتر از نسخه‌ی پایه RTX 3080 به شمار می‌آید. تعداد هسته‌های CUDA این نسخه در مقایسه با نسخه‌ی اصلی افزایش ۳ درصدی را نشان می‌دهد. نسخه‌ی ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک ۳۰۸۰ RTX همانند ۳۰۸۰Ti دارای رابط باس مموری ۳۸۴ بیتی است.

این شرکت تفاوت عملکرد نسخه‌ی ۱۰ گیگابایتی و ۱۲ گیگابایتی جدید را فاش نمی‌کند، اما می‌توان انتظار بهبود ۵ درصدی عملکرد از آن را داشت. این کارت گرافیک از قابلیت‌هایی نظیر ری‌تریسینگ، DLSS، تقویت کننده‌ی عملکرد هوش مصنوعی انویدیا، NVIDIA Reflex و ویژگی‌های استریمینگ انویدیا بهره می‌برد.

باید خاطر نشان کنیم که افزایش حافظه‌ی داخلی و رابط باس مموری ۳۸۴ بیتی، موجب دستیابی به ۲۰ درصد پهنای باند بالاتر می‌شود. در نتیجه GPU حدود ۳۰ وات بیشتر از نسخه‌ی اصلی که به ۳۲۰ وات نیاز دارد، انرژی مصرف می‌کند. با این حال، انویدیا همچنان منبع تغذیه ۷۵۰ واتی را توصیه می‌کند. این شرکت اعلام کرده که همچنان نسخه‌ی اصلی ۱۰ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 3080 را به فروش خواهد رساند و نسخه‌ی ۱۲ گیگابایت جدید فقط یک نسخه اضافی است.

نسخه‌ی ۱۲ گیگابایتی کارت گرافیک RTX 3080 انویدیا

انویدیا قیمتی برای این کارت حافظه‌ی جدید تعیین نکرده است، با این حال شرکتی مانند EVGA می‌خواهد محصول خودش را با قیمت ۱,۲۴۹٫۹۹ دلار روانه بازار کند. بد نیست اشاره‌ای کنیم که این شرکت سازنده در نمایشگاه CES 2022 از کارت گرافیک جدید و قدرتمند تحت عنوان RTX 3090 Ti با فناوری حافظه سریع‌تر و عملکرد بهتر رونمایی کرد. این کارت از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی رم با فناوری GDDR6X بهره می‌برد و پهنای باند آن هم به ۲۱ گیگابیت بر ثانیه می‌رسد.

این میزان حافظه‌ی رم برابر میزانی است که شرکت برای مدل استاندارد در نظر گرفت اما حدود ۷٫۷ درصد فرکانس آن بیشتر است که باعث می‌شود در انجام بازی‌های ۴K و کارهای مبتنی بر هوش مصنوعی، عملکرد آن سریع‌تر و بهتر باشد. طبق اعلام این شرکت سازنده‌ی کارت‌های گرافیک، RTX 3090 Ti قدرتی معادل ۴۰ ترافلاپس دارد که حدود ۱۱ درصد از کارت گرافیک RTX 3090 با ۳۶ ترافلاپس عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. همچنین قدرت این کارت گرافیک جدید در انجام فرایند ری‌تریسینگ به ۷۸ ترافلاپس و در انجام کارهای مربوط به هوش مصنوعی هم به ۳۲۰ ترافلاپس می‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا