تکنولوژی

بیانیه شیائومی در پاسخ به اتهام تقلب در بنچمارک

اگر به خاطر داشته باشید، چند روز قبل خبری منتشر شد مبنی برا ینکه شیائومی هم برای تحت تأثیر قرار دادن کاربران در بنچمارک تقلب می‌کند. حال اما شرکت چینی بیانیه‌ای در این رابطه منتشر کرده است.

فناوری برتر دیجیتال به نقل ز دیجی کالا؛ هم‌بنیان‌گذار اپلیکیشن گیک‌بنچ، جان پول، به‌تازگی متوجه شد وقتی گوشی شیائومی می ۱۱ را در بنچمارک اصلی بررسی می‌کند عملکرد آن عالی است اما همین‌طور که نام اپلیکیشن را به یکی از بازی‌ها یعنی Genshin Impact تغییر می‌دهد اوضاع برمی‌گردد و گوشی نتیجه‌ی بسیار ضعیف‌تری را به ثبت می‌رساند. این یعنی شیائومی هم مثل سامسونگ عملکرد گوشی‌هایش را در اجرای بازی‌ها کند می‌کند اما می‌گذارد در بنچمارک‌ها گوشی از تمام پتانسیل خود استفاده کند.

این اتهام اما به مذاق شرکت چینی خوش نیامد و به‌سرعت بیانیه‌ای را در این رابطه صادر کرد. شیائومی در بیانیه‌ی خود در رابطه با اتهام تقلب در بنچمارک این‌طور گفت:

شیائومی برای اینکه از عملکرد بهینه‌ی محصولات خود مطمئن باشد، از استراتژی کنترل دما استفاده می‌کند. به‌خصوص در اپلیکیشن‌های سنگینی که معمولا مدت زمان زیادی از آن‌ها استفاده می‌شود. در بسیاری از محصولاتمان، سه حالت پردازشی ارائه کرده‌ایم که به کاربران اجازه می‌دهد بین عملکرد پردازشی و مصرف انرژی به تعادل برسند. در سطح سیستمی، تمام بهینه‌سازی‌های مرتبط با عملکرد یک اپلیکیشن به خاطر فاکتورهای زیادی صورت می‌گیرد نظیر مصرف انرژی، عملکرد پردازشی و تأثیر دما.

به نظر می‌رسد توضیحات شیائومی در پاسخ به اتهام تقلب در بنچمارک منطقی باشد اما وب‌سایت Android Authority ایمیلی را با این متن که چرا اپلیکیشن‌های بنچمارک تحت تأثیر این استراتژی کنترل دما قرار ندارند به شرکت ارسال کرده که فعلا پاسخی دریافت نشده است. البته به نظر می‌رسد منطقی هم باشد. سامسونگ شاید در کند کردن گوشی‌هایش تعادل را رعایت نکرده باشد وگرنه چرا باید در هنگام کار با ورد، گوشی داغ کند که سامسونگ این اپلیکیشن را هم در لیست ۱۰ هزارتایی خود گنجانده بود؟ البته این لیست اکنون تحت کنترل کاربران قرار دارد ولی با این حال کاری که سامسونگ کرد عجیب بود.

شیائومی اما فعلا فقط در انجام بازی‌ها چنین کاری را انجام داده و جان پول، هم‌بنیان‌گذار گیک‌بنچ هم دقیقا این اتهام را در حالی مطرح کرد که عملکرد گوشی شیائومی در اجرای گیک‌بنچ اصلی و گیک‌بنچی که به فورتنایت تغییر نام داده حدودا ۳۰٪ در بخش تک هسته‌ای و ۱۵٪ در بخش چند هسته‌ای تفاوت داشت (امتیاز در گیک‌بنچ اصلی بیشتر بود). مشخص نشد آیا اپلیکیشن‌ها هم تحت تأثیر این استراتژی قرار گرفته‌اند یا خیر اما فعلا شواهدی در این رابطه وجود ندارد.

تقریبا می‌توان گفت نیمی از شرکت‌ها در این رابطه مرموزانه عمل می‌کنند و کاربران را مطلع نمی‌سازند. مشکل هم دقیقا از همین‌جا شروع می‌شود که چیزی به کاربر گفته نمی‌شود اما در نهایت که همه چیز افشا شد، حال کاربر کنترل همه چیز را با یک آپدیت نرم‌افزاری بر عهده می‌گیرد. به شخصه به اینکه گوشی من در اجرای اپلیکیشن‌ها اندکی زودتر شارژ خالی کند یا داغ شود اهمیتی نمی‌دهم. آنچه اهمیت دارد این است که بتوانم از پتانسیل دستگاه خود استفاده کنم. حال باید یک توضیحی هم وجود داشته باشد که در چه شرایطی باید از آن استفاده کرد. حال اگر تصمیم گرفتم عملکرد را فدای بهینه‌سازی کن یا برعکس، کنترل دست خودم است.

اپل، وان‌پلاس، سامسونگ و حالا هم شیائومی شرکت‌هایی هستند که بدون اطلاع کاربران گوشی‌های خود را کند می‌کردند و دقیقا تمام آن‌ها هم توضیحات یکسانی را ارائه دادند که اصلا هم بد نبود اگر از همان ابتدا متوجه آن می‌شدیم. هرچند همان‌طور که اشاره شد به صورت کلی اینکه گوشی در بنچمارک تمام توان خود را به کار بگیرد طبیعی است. یعنی نباید در بنچمارک سیستم کنترل دما وجود داشته باشد چون گوشی اینجا باید تمام پتانسیل سخت‌افزاری خود را به نمایش بگذارد. هرچند نباید در انجام کارهای دیگر هم محدود شود. بحث اصلی این است که بهتر بود وب‌سایت منبع از شیائومی می‌پرسید چرا بدون اطلاع کاربر سیستم کنترل دما را در گوشی‌هایش تعبیه کرد تا اینکه بگوید چرا در بنچمارک، سیستم کنترل دمایی وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا