تکنولوژی

ناحیه نوآوری تهران فعالیت خود را آغاز کرد

تهران- ایرنا- ناحیه نوآوری تهران با شعار «زندگی پایدار، هوشمند و سبز»، با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، شهرداری تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از ایرنا، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، علیرضا زاکانی شهردار تهران، سید محمد مقیمی رییس دانشگاه تهران و علی اسدی رییس پارک علم و فناوری این دانشگاه روز چهاشنبه با امضای تفاهم نامه ای چهارجانبه رسما آغاز به کار این ناحیه نوآوری را اعلام کردند.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار است با همکاری وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری و شهرداری تهران و با هدف توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور در راستای حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل چهارم در چهارچوب راه اندازی ناحیه نوآوری تهران آینده جدیدی را برای دانشگاه تهران ترسیم کند.

وزارت علوم و معاونت علمی ریاست جمهوری در راه اندازی این ناحیه نوآوری نقش تسهیلگری در قوانین و مقررات جهت شکل‌گیری این ناحیه و توسعه اکوسیستم فناوری و نوآوری را برعهده دارند و شهرداری تهران هم ارائه خدمات شهری را در این زمینه برعهده خواهد داشت.

این ناحیه از شمال از بزرگراه حکیم آغاز و تا خیابان انقلاب ادامه دارد به طوری که دانشگاه تهران نیز در این ناحیه قرار می گیرد. از غرب هم از بزرگراه شهید چمران تا بزرگراه مدرس خواهد بود و به طور کلی مساحتی معادل ۸۰۰ هکتار را شامل می شود. ۷۵۰ هکتار از این مقدار مساحت مربوط به ناحیه نوآوری و ۵۰ هکتار مربوط به شهر دانش دانشگاه تهران است. ناحیه نوآوری تهران با ایجاد زیرساخت‌های فناوری مناسب نقش مؤثری در جهت رشد اقتصاد و رفاه پایدار جامعه از طریق افزایش تولید محصولات دانش بنیان ایفا می کند.

«زندگی پایدار، هوشمند و سبز» شعاری است که برای این ناحیه نوآوری درنظر گرفته شده و مفهوم آن این است که تمام آحاد حاضر در این ناحیه بتوانند از منابع محدود موجود در این ناحیه استفاده کنند به گونه‌ای که این منابع محدود بتواند نیازهای مردم را برآورده کند. ضمن آنکه نسل‌های آتی نیز از مزایای آن بهره‌مند شوند.

یکی از اهداف ایجاد ناحیه نوآوری و شهرهوشمند تبدیل شدن یک شهر معمولی به یک شهرهوشمند است و دولت هوشمند، تولید هوشمند، حمل و نقل هوشمند، شهروندان هوشمند و سلامت هوشمند داشته باشد و در هر زمینه این هوشمندی جاری و ساری باشد.

ناحیه نوآوری تهران افتتاح شد

از اهداف دیگر ایجاد ناحیه نوآوری حضور همه بازیگران اکوسیستم نوآوری و فناوری است یعنی این ناحیه، ناحیه ای تخصصی و مبتنی بر نوآوری و فناوری همراه با تعامل با بافت شهری خواهد بود.

همچنین یکی از کارکردهای این ناحیه، اقتصاد شهری است؛ به گونه ای که این ناحیه بتواند به اقتصاد شهری تهران و در نهایت به کل کشور کمک کند البته با دیپلماسی دانش بنیانی که اتفاق خواهد افتاد، به توسعه رفاه اقتصادی و زندگی پایدار در کشور کمک خواهد شد.

یکی دیگر از کارکردهای ناحیه نوآوری جذب استعدادها و کارآفرینان به ویژه از طریق تعامل با دانشگاه ها است؛ چرا که دانشگاه‌ها می‌توانند فارغ التحصیلان و دانشجویانی را که هنوز به مرحله فارغ التحصیلی نرسیدند ولی صاحب ایده هستند، برای ورود به این ناحیه معرفی کنند.

ناحیه نوآوری دانشگاه تهران به عنوان بزرگ ترین ناحیه نوآوری کشور با هدف جذب افراد کارآفرین، بااستعداد، مشاغل دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری‌ها در محدوده‌ای به وسعت ۴۰ کیلومترمربع توسط دانشگاه تهران راه‌اندازی شد.

در این ناحیه سه هاب منطقه نوآوری شهر دانش (smart, green and knowledge city)، منطقه نوآوری اینترنت اشیا (IOT,IIOT) و منطقه نوآوری کسب‌وکارهای خرد و کوچک (circular economy) قرار گرفته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا