گیمموبایل

رونمایی رسمی از گوشی‌‎های گیمینگ سری Black Shark 5

شرکت شیائومی که گوشی‎های گیمینگ خود را با برند Black Shark 5 عرضه می‎کند سری 5 این گوشی‎ها را مشخصات جالب توجهی مانند حافظه داخلی SSD و قیمت‎های بسیار جذابی معرفی کرده که می‎تواند انتخاب اول موبایل گیمرها در سال جاری باشد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ بلک شارک برندی معتبر در حوزه گوشی‎های گیمینگ است که طی سالیان گذشته توانسته با عرضه توان پردازشی و سخت‎افزار جالب توجه همراه با قیمت‎های مناسب، کاربران بسیاری را به سمت خود جذب کند. در همین راستا شرکت شیائومی نسل جدید این محصولات را تحت سه مدل Black Shark 5 Pro، Black Shark 5 RS و Black Shark 5 رونمایی کرده که در ادامه مشخصات آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

Black Shark 5 Pro

این گوشی که نسخه همه چیز تمام سری بلک شارک 5 است از تراشه پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 استفاده می‎کند که برای خنک‎‌سازی آن از دو لوله گرمایی مسی استفاده شده است. همراه با این تراشه، 16 گیگابایت حافظه RAM و 512 گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‎شود که البته باید در مورد آنها بیشتر صحبت کنیم.

شیائومی برای حافظه داخلی این گوشی از تراشه‎های NVMe SSD و UFS 3.1 به صورت ترکیبی استفاده کرده است. در واقع با خرید نسخه 512 گیگابایتی این گوشی، 256 گیگابایت حافظه داخلی NVMe SSD و 256 گیگابایت نیز حافظه داخلی UFS 3.1 در اختیار شما قرار می‎گیرد. با استفاده از فناوری موسوم به DM Cache، شرکت سازنده توانسته میزان کارایی در عملیات خواندن و نوشتن تصادفی را در این حافظه‎ها به صورت قابل توجهی ارتقا دهد.

در بخش حافظه رم نیز انتخاب شیائومی تراشه‎های پرسرعت LPDDR5 6400 بوده که در برخی مواقع می‎تواند از حافظه رم برای مواقعی که نیاز به ذخیره بسیار سریع اطلاعات است استفاده کند تا در فرصت مناسب، اطلاعات ذخیره شده به حافظه داخلی دستگاه، منتقل شود.

در بخش تأمین انرژی نیز انتخاب شیائومی برای این گوشی، سیستم قدرتمندی با یک باتری 4650 میلی‎آمپر ساعتی و شارژر سریع 120 واتی است که طبق اعلام شرکت، برای شارژ از صفر تا 100 درصد آن تنها به 15 دقیقه زمان نیاز است. البته شیائومی یک سیستم (پیش‌‎فرض) مدیریت دما برای سیستم شارژر را نیز روی این گوشی قرار داده که در صورت فعالسازی، زمان شارژ را تا 24 دقیقه افزایش می‎دهد.

گوشی‌‎های گیمینگ سری Black Shark 5

برای افزایش هر چه بیشتر عمر باتری، زمانی که گوشی در حال شارژ بوده و کاربر اقدام به بازی با آن کند نیز باتری به صورت کامل از مدار خارج شده و کلیه جریان الکتریکی مورد نیاز، توسط منبع خارجی تأمین می‎شود.

نمایشگر دیگر برگ برنده این گوشی گیمینگ همه چیز تمام است که در آن شیائومی از یک پنل 6.67 اینچی AMOLED استفاده کرده که با پشتیبانی از نمایش رنگ 10 بیتی، قابلیت نمایش محتوای HDR10+ و گستره رنگ DCI-P3 را نیز دارد. همچنین دو سنسور نور محیط در دو سمت دستگاه قرار گرفته که میزان نور نمایشگر را متناسب با نور محیط تنظیم می‎کند تا همیشه بیشترین خوانایی محتوای نمایشگر حاصل شود.

نمایشگر این دستگاه قابلیت بروزرسانی محتوا با نرخ 144 هرتز را دارد که برای آشکارسازی لمس کاربر نیز از سیستم نمونه‎برداری با نرخ 720 هرتز به صورت چندلمسی استفاده شده است. مضاف بر این دو دکمه مغناطیسی نیز در بخش‎های جانبی دستگاه تعبیه شده‎اند که به کاربر احساس لمس دسته‎ های بازی مجهز به میکروسوئیچ‎ها را می‎دهند.

بسیاری از کاربران علاقه زیادی نیز به بازی کردن با صدای بلند و البته شفاف دارند. برای این دسته از گیمرها نیز شیائومی فناوری جذابی را در نظر گرفته و دو اسپیکر داخلی با حفره‎های 1.5 cc در نظر گرفته است. شرکت شیائومی برای اینکه ادعای خود مبنی بر بهترین بودن این گوشی در حوزه صدای محصولات گیمینگ موبایل را تأیید کند، آن را به آزمایشگاه DxOMark در حوزه صدا نیز فرستاده که نشان می‎دهد Black Shark 5 Pro با کسب امتیاز 86، در صدر بهترین گوشی‎های موبایل از نظر سیستم صوتی (با اختلاف 5 امتیاز از رتبه دوم) قرار گرفته است.

گوشی‌‎های گیمینگ سری Black Shark 5

یک موتور خطی محور X برای ارائه بازخورد ویبره بهتر نیز داخل بدنه گوشی طراحی شده است. چهار میکروفون در هر یک از چهار طرف گوشی چیده شده‌اند تا در هر زاویه‎ای صدای پخش شده را به وضوح به کاربر منتقل کنند.

برخلاف بسیاری از گوشی‎های گیمینگ که سیستم اپتیک چندان قدرتمندی ندارند، شیائومی در این گوشی از یک سنسور 108 مگاپیکسلی اصلی به اندازه 1/1.52” همراه با یک سنسور 13 مگاپیکسلی اولترا واید با زاویه دید 120 درجه‎ای و یک لنز ماکرو تله فوتو 5 مگاپیکسلی برای فوکوس روی سوژه‎های بسیار نزدیک در فاصله 3 تا 7 سانتی‎متری استفاده کرده است.

طبق اعلام شرکت، این گوشی با دو رنگ بدنه سفید صدفی و خاکستری تیره از روز شنبه (13 فروردین ماه) و با قیمت 4200 یوآن (معادل 660 دلار یا 595 یورو) و ابتدا در چین عرضه خواهد شد.

Black Shark 5 RS

نسخه دوم و البته کمی سبک‎تر معرفی شده امروز Black Shark 5 RS است که شیائومی به عنوان تراشه پردازشی آن از پرچمدارهای سال گذشته کوالکام یعنی دو نسخه Snapdragon 888 یا Snapdragon 888+ استفاده کرده است. این گوشی با ساختار حافظه 12/256 گیگابایتی عرضه می‎شود که به جز دو مورد ذکر شده، بیشر موارد و ویژگی‎ها شبیه به نسخه Pro است که شامل تقسیم حافظه داخلی به SSD و UFS نیز می‎شود.

باتری مورد استفاده در این گوشی 4500 میلی‌آمپر ساعتی بوده و همان شارژر قدرتمند 120 واتی برای شارژ آن استفاده می‌شود که باز هم در عرض یک ربع ساعت می‎تواند به صورت کامل از صفر تا 100 درصد، شارژ شود.

گوشی‌‎های گیمینگ سری Black Shark 5

مشخصات نمایشگر این گوشی تفاوتی با نسخه Pro ندارد؛ همان پنل 6.67 اینچی البته با پشتیبانی از HDR10 و میزان روشنایی حداکثری 1300 نیت با نرخ بروزرسانی 144 هرتز. شیائومی یک جک هدفون 3.5 میلی‌‎متری را نیز برای این گوشی در نظر گرفته ولی در بخش دوربین، رزولوشن سنسور اصلی به 64 مگاپیکسل کاهش یافته است.

تاریخ عرضه نسخه RS نیز ماننده نسخه Pro و از روز سیزده به در خواهد بود. البته در بخش قیمت، شیائومی این گوشی را با 3300 یوآن (معادل 520 دلار یا 465 یورو) عرضه خواهد کرد که ارزش خرید بسیار بالای آن را نشان می‎دهد. در نظر داشته باشید که دو نسخه بلک شارک 5 و 5 پرو با رابط کاربری Joy UI 13 عرضه خواهند شد ولی برای نسخه RS شیائومی در ابتدای کار نسخه Joy UI 12.8 را در نظر گرفته است.

Black Shark 5

نسخه پایه و ارزان‎ترین مدل معرفی شده امروز نیز بلک شارک 5 است که به تراشه پردازشی قدرتمند Snapdragon 870 مجهز شده است. در داخل دستگاه برای خنک‎سازی این تراشه نیز از لوله‎های گرمایی دوگانه استفاده می‎‌شود ولی دیگر انتخاب حافظه داخلی به صورت ترکیبی SSD و UFS ممکن نیست و کل فضای ذخیره سازی دستگاه با تراشه‎های UFS 3.1 تأمین می‎شود.

در نظر داشته باشید که حافظه رم LPDDR5 همچنان در این نسخه حاضر است و کاربران می‎توانند دو نسخه 8/128 گیگابایتی یا 12/256 گیگابایتی آن را سفارش دهند.

ابعاد و مشخصات فنی نمایشگر نیز تفاوت چندانی با دو نسخه Pro و RS ندارد و کلیدهای شانه‎ای در نسخه پایه بلک شارک 5 نیز حاضر هستند. مشخصات دوربین نیز دقیقاً با نسخه RS یکی است و دوربین‎های پشتی 64+13+5 مگاپیکسلی در این گوشی دیده می‎شود.

گوشی‌‎های گیمینگ سری Black Shark 5

نکته قابل ذکر دیگر آن است که هر سه گوشی از دوربین جلوی واید 16 مگاپیکسلی استفاده می‎کنند.

باتری 4650 میلی‌آمپر ساعتی همراه با شارژر 120 وات نیز از ویژگی‎های این دستگاه است که آن هم از روز 13 فروردین و با قیمت پایه 2700 یوآن (معادل 425 دلار یا 380 یورو) در بازار چین عرضه خواهد شد.

لوازم جانبی

همراه با نسخه‎های مختلف گوشی‎های بلک‎شارک 5 شیائومی از لوازم جانبی مخصوص آنها نیز رونمایی کرده است. هدفون Black Shark Wireless که به صورت اختصاصی برای این گوشی‎ها طراحی شده تحت پلتفرم Snapdragon Sound کار می‌کند که در آن از درایورهای 12 میلی‎متری و سیستم حذف نویز فعال با قابلیت کاهش 40 دسی‎‌بل از نویز محیط  استفاده شده است.

میزان تأخیر در پخش محتوای این هدفون اگرچه عالی نیست، اما با تنها به 85 میلی ثانیه می‎توان قابل قبول باشد. طراحی مقاوم در برابر رطوبت با استاندارد IPX4 و سیستم تشخیص به گوش زدن هدفون‎ها نیز در این ایربادز ارائه شده است. عمر باتری این ایربادز نزدیک به 30 ساعت به صورت کلی اعلام شده که پس شارژ آن تنها به مدت 15 دقیقه می‎تواند برای 3 ساعت کامل مورد استفاده قرار گیرد.

قیمت اعلام شده برای این هدفون نیز 450 یوآن (معادل 71 دلار / 64 یورو / 5,400 روپیه) است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا