کامپیوتر

رونمایی اینتل از اولین کارت گرافیک خود با نام Intel Arc Limited Edition

ساعتی پیش شرکت اینتل رویداد ویژه معرفی محصولات خود در حوزه جدید پردازش گرافیکی را برگزار کرد. در انتهای این رویداد، اتفاقی غیرمنتظره افتاد که در آن شرکت اینتل از کارت گرافیک مجزای خود موسوم به Intel Arc به صورت رسمی رونمایی کرد؛ کارتی که می‎تواند تغییر دهنده و شروع یک عصر جدید در حوزه کارت‎های گرافیک باشد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از شهر سخت افزار؛ طی یکی دو سال اخیر به تناوب اطلاعاتی در مورد برنامه شرکت اینتل برای ورود به حوزه کارت‎های گرافیک را از گوشه و کنار دیده و شنیده‎ایم. در واقع پس از عرضه گرافیک‎های مجتمع پرقدرت Intel Xe بود که اولین بار این بحث‎ها مطرح شد و از آن زمان تا به امروز، همگان منتظر تحقق این فرضیه و رونمایی رسمی از اولین کارت‎های گرافیک دسکتاپ اینتل بودند.

کارت گرافیک اینتل با نام کامل Intel ARC Limited Edition اولین کارت گرافیک دسکتاپ یا مجزای شرکت خواهد بود که به صورت بومی توسط اینتل و SKU تولید و در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. در مراسم امروز اینتل اعلام کرد که این کارت تابستان امسال وارد بازار خواهد شد.

این کارت مانند ساختارهای قبلی مورد استفاده توسط شرکت‎های دیگر، دو فن دمنده را به خدمت گرفته که جریان هوا را به درون کارت هدایت می‎کنند. همچنین پردازنده گرافیکی مورد استفاده نیز تراشه ACM-G10 خواهد بود که با 32 هسته پردازش گرافیکی Intel Xe طراحی شده است.

با اطلاعاتی که از ویدئوی منتشر شده مشاهده می شود اینتل عرض کارت گرافیک را به اندازه فضای دو اسلات طراحی کرده و دو فن خنک کننده نیز برای آن در نظر گرفته شده است. این کارت چهار خروجی DisplayPort و یک خروجی HDMI را در اختیار کاربر قرار می‎دهد. همچنین چهار لوله حرارتی برای انتقال گرمای تولید شده تراشه به بخش متصاعد کننده سینک‎ها منتقل می‎کنند.

رونمایی اینتل از اولین کارت گرافیک خود با نام Intel Arc Limited Edition

ویدئوی مذکور هیچ درگاهی جهت اتصال منبع انرژی به کارت را نشان نمی‎دهد و این طرح، احتمالات قبلی را قوت می‎بخشد که حکایت از تأمین کل توان الکتریکی از طریق درگاه PCIe 4.0 را داشتند. در واقع کانکتوری برای اتصال مستقیم برق از خروجی منبع تغذیه به کارت گرافیک Intel Arc وجود نخواهد داشت.

نکته مهم در این مورد آن است، از آنجایی که درگاه PCIe 4.0 تنها قادر به ارائه حداکثر 75 واتی است، باید Intel Arc را یک کارت گرافیک کم‎‌مصرف و مسلماً با توان پردازشی نه چندان بالا و هیجان‎انگیز بدانیم. البته می‎توان به این نظریه نیز خوش‎‌بین بود که این ویدئو تنها یک طرح اولیه را نشان می‎دهد که شاید با طرح نهایی و کالای تجاری عرضه شده متفاوت باشد.

بخش دیگری که در ویدئوی مذکور با تیزبینی می‎توان آن را دریافت، تعبیه هشت نقطه برای اتصال تراشه‎های حافظه گرافیکی (GDDR) است. باز هم باید تأکید کنیم که به دلیل اینکه مشخص نیست این طرح تا چه حد به طرح نهایی نزدیک باشد، نوع VRAM مورد استفاده و ظرفیت آن (که می‎تواند 8 یا 16 گیگابایت) نیز مجهول است.

قبل از اتمام این مطلب باید یادآوری کنیم که برخلاف تیزرهای منتشر شده، این اولین کارت گرافیک مجزای اینتل نیست و چند ماه قبل شاهد رونمایی از کارت‎های گرافیک Intel DG1 روی چند کامپیوتر از پیش ساخته شده بودیم. حتی اگر عقب‎تر برویم کارت گرافیک موسوم به Intel i740 که در سال 1998 و با لیتوگرافی 350 نانومتری معرفی شد را می‎توان اولین کارت گرافیک مجزای تیم آبی دانست که حتی پس از آن Intel i750 نیز با موارد استفاده خاص معرفی و در اختیار تولیدکنندگان قرار گرفت.

رونمایی اینتل از اولین کارت گرافیک خود با نام Intel Arc Limited Edition

به هر حال Intel Arc تابستان امسال از راه می‎رسد تا پس از سال‎ها، رقابت سخت حوزه کارت گرافیک بین انویدیا و AMD را جانی دوباره بخشد. البته طرح‎های اولیه نشان داده که اینتل فعلاً برنامه عرضه محصولات پرچمدار را دنبال نکرده و تنها به کارت‎های ارزان قیمت و میان‎رده می‎اندیشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا