تکنولوژی

مرکز نوآوری باز و انتقال فناوری وستا افتتاح شد

«وستا» مرکز نوآوری باز و انتقال فناوری، با هدف بهبود فضای کسب و کارهای نوآورانه، کارآفرینانه، دانش بنیان و نوپا و توسعه کشاورزی دانشبوم نوآوری ‌بنیان با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره) افتتاح شد.

به گزارش البرز فاوا نیوز به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛  مرکز آموزشی امام خمینی(ره) در استان البرز، همزمان با ایام‌الله دهه فجر میزبان سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و عزیزالله شهبازی استاندار البرز شد تا مرکز نوآوری باز و انتقال فناوری وستا افتتاح شود.

زیست‌بوم رونق گرفته است

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آیین افتتاحیه مرکز نوآوری باز و انتقال فناوری وستا، رونق شتابدهنده‌ها و مراکز نوآوری را گامی مهم در راستای رونق زیست‌بوم نوآوری دانست و گفت: این مرکز نوآوری نیز بخشی از همان زیست بومی است که راه را برای جذب جوان‌های دانش آموخته و خلاقمان هموار می کند. این زیست‌بوم، زمینه تبدیل ایده‌های خلاق را به کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها فراهم می‌کند.

ستاری با اشاره به حمایت از مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها با هدف رونق کسب و کارهای دانش‌بنیان و استارتاپی گفت: در معاونت علمی و فناوری رییس‌ جمهوری همچون گذشته از این نوع نگاه و اندیشه حمایت می‌کنیم و آماده‌ایم تا چالش‌ها و موانع را برای رونق زیست‌بوم نوآوری فراهم کنیم.

ستاری، از ضرورت حمایت‌های معنوی و هم دلی برای کمک به حرکت چرخ دنده های زیست‌بوم نوآوری گفت و ادامه داد: این که درب وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها و صنایع کشور به روی این کسب و کارها، ایده‌های نوآورانه و جوانان خلاق گشوده شده، همچنین جامعه خود را با این مسیر همراه ساخته است، جزو اتفاقات ارزشمند و زمینه ساز تحول اقتصادی و توسعه پایدار کشور به شمار می‌رود.

ستاری با بیان این‌که پژوهش، نه تنها محل هزینه نیست، بلکه سرمایه‌ای ارزشمند و درآمدزاست، افزود: پژوهش امری ذاتی است و مهم‌تر از سرمایه بخش دولتی یا خصوصی به زیست بومی نیاز دارد تا هموارکننده مسیر پژوهش‌های کارآمد باشد.

پژوهش کارآمد و محصول‌محور نتیجه نقش‌آفرینی بخش خصوص است

به گفته رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش‌بنیان، محصول رقابتی و کارآمد، از پژوهشی حاصل می شود که توسط بخش خصوصی تأمین شود و سرمایه دولت باید متمرکز بر پژوهش های مرز دانش و پایه باشد. دولت می بایست بستر را برای سرمایه گذاری بخش خصوصی روی پژوهش‌های محصول محور و کارآمد هموار کند.

ستاری با اشاره به ایجاد زیست‌بوم فعالیت بخش خصوصی در امر پژوهش گفت: بخش خصوصی هنگامی برای سرمایه‌گذاری بر روی پژوهش مشتاق می‌شود که محیطی مساعد برای نقش آفرینی او فراهم شود. بر بستر همین زیست‌بوم، شرکت‌های موفقی از دل پژوهش ها به بدنه اصلی اقتصاد راه یافته‌اند. باید در این مسیر، دولت ریسک پژوهش ها را کاهش دهد و روی پژوهش‌های پایه متمرکز شود.

بستری برای توسعه فناوری‌های کشاورزی

مرکز نوآوری باز و انتقال فناوری «وستا» با اهدافی چون توسعه فناوری های  میان رشته ای در کشاورزی، ترویج فناوری در کشاورزی، استفاده از فناوری های میان رشته ای در توسعه کشاورزی، تبدیل دانش به فناوری، جهت دهی موضوعات تحقیقاتی متناسب با نیاز،  مدل سازی و الگو سازی کشت و فراوری گیاهان دارویی، تبدیل کشاورزی به کسب و کاری سودمند و نیز توسعه کشاورزی در مقیاس کوچک ولی با بازده بالا راه‌اندازی شده است.

این مرکز بر پایه یک مدل سه‌لایه شکل گرفته که لایه اصلی و نخست این مرکز از شرکت های دانش بنیان توانمندی تشکیل شده است که به عنوان لنگر بر فناوری های میان رشته ای تمرکز دارند و به تیم هایی که می خواهند به شرکت بدل شوند کمک می کنند.

لایه دوم شرکت‌های نوپا و استارتاپ‌هایی است که بر فناوری‌های کشاورزی تمرکز دارند و لایه سوم شتابدهنده‌ها و جذب ایده‌های نوآورانه را شامل می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا