گیم

فروش ایکس‌باکس در اروپا با کاهش شدیدی مواجه شده است

بر کسی پوشیده نیست که مایکروسافت در جنگ کنسولی نسل نهم تاکنون شکست خورده است، اما مقیاس فروپاشی ایکس‌باکس به ویژه در اروپا بسیار شدید به نظر می‌رسد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از دیجی کالا؛ طبق جدیدترین آمارهای منتشر شده، پلی‌استیشن ۵ با افزایش فروش فوق‌العاده ۱۴۳ درصدی نسبت به اکتبر سال گذشته، به راحتی پرفروش‌ترین کنسول در اروپا است. در این میان نینتندو سوییچ با قدمتی نزدیک به هفت سال، علی‌رغم کاهش ۲۰ درصدی در فروش خود نسبت به سال گذشته، در جایگاه دوم قرار دارد. در نهایت ایکس‌باکس سری ایکس و اس با کاهش فروش ۵۲ درصدی رو‌به‌رو شده‌اند.

همچنین فروش پلی‌استیشن در ماه اکتبر نسبت به سپتامبر ۱۱ درصد و فروش سوییچ ۱۰ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که فروش ایکس‌باکس با اینکه انحصاری بزرگ آن یعنی استارفیلد در ماه سپتامبر سال جاری عرضه شد، حدودا ۲۰ درصد کاهش یافته است. از طرفی بازی‌های اسپایدرمن ۲ و سوپر ماریو واندر در اکتبر منتشر شده و رکوردهای فروش مختلفی را شکستند.

بنابراین چرا ایکس‌باکس سری ایکس و اس همچنان در اروپا با مشکل مواجه هستند؟ چه چیزی باعث چنین سقوط چشمگیری در زمینه‌ی فروش این کنسول‌ها شده است؟ تعدادی پاسخ در این زمینه وجود دارد. کریس درینگ (Chris Dring)، یکی از مدیران رسانه‌ی Gamesindustry برای پیگیری این موضوع، تصویری تلخ از ثروت ایکس‌باکس در سراسر اروپا ترسیم کرد. او گفت:

عدم عرضه کامل کنسول‌های موجود در سال گذشته، این ارقام را کمی تغییر می‌دهد. شایان ذکر است که کشورهای منطقه‌ی اروپا هرگز برای ایکس‌باکس عالی نبوده‌اند. آن‌ها در ماه فوریه اعلام کردند که تنها ۲۰ درصد از بازار را در مقابل سهم ۸۰ درصدی پلی‎‌استیشن در اختیار دارند. با این حال، حتی در بریتانیا که بازاری است که ایکس‌باکس در آن بسیار رقابتی‌تر است، مایکروسافت سال سختی را تجربه کرده است چرا که فروش ایکس‌باکس سری ایکس و اس نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش یافته است. واقعیت این است که این کنسول رشد بسیار کمی دارد که در این میان موفقیت یا عدم موفقیت در یک نسل برای دارنده‌ی پلتفرم، عنصر بسیار مهمی است.

یکی از مسائلی که اغلب توسط گیمرها به آن اشاره می‌شود، عدم وجود انحصاری‌هایی جذاب برای ایکس‌باکس است. در حالی که استارفیلد در ماه سپتامبر عرضه شد و در کمتر از سه هفته به ۱۰ میلیون بازیکن رسید، به نظر نمی‌رسد که این اثر نقش‌آفرینی علمی تخیلی عظیم بتسدا تاثیر خاصی در فروش کنسول‌ها داشته باشد. همچنین طبق اعتراف خود مایکروسافت، این شرکت به اندازه‌ی کافی در ساخت آثار انحصاری خوب عمل نکرده است. هیلو اینفینیت که با یک سال تاخیر در نوامبر ۲۰۲۱ عرضه شد، ناامیدکننده بود و در این میان اثری مانند ردفال یک فاجعه بود که هنوز در تلاش برای بهبودی است. بازی‌هایی در مقیاس کوچک‌تر، مانند Hi-Fi Rush از استودیوی تانگو گیم‌ورکس Tango Gameworks و بازی Pentiment از آبسیدین (Obsidian)، مورد تحسین منتقدان قرار گرفتند اما آثاری نبودند که باعث ترغیب بازیکنان زیادی برای خرید کنسول‌های ایکس‌باکس شوند.

درینگ در ادامه افزود:

فقدان انحصاری‌های بزرگ اغلب دلیل این اتفاق (کاهش فروش) است و برخی از بازی‌های بزرگ مانند هیلو اینفینیت نتوانستند انتظارات را برآورده کنند. در این میان فشارهای غیرمنطقی زیادی بر استارفیلد وارد شد و هرچند موفقیت نسبی آن باعث بهبود فروش کنسول‌ها شد، اما این بهبود چندان ادامه پیدا نکرد.

گفتنی است که گیم‌پس یک مورد خوب برای گیمرها در نظر گرفته می‌شود، اما تاثیر آشکاری بر فروش بازی‌های ایکس‌باکس و حتی فروش کنسول‌ها دارد. بتسدا در روز عرضه‌ی استارفیلد روی ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی، آن را روی گیم پس نیز قرار داد. به نظر می‌رسد این استراتژی که در تضاد مستقیم با اصرار سونی برای عرضه‌ی نسخه‌های کامپیوتر انحصاری‌های خود سال‌ها پس از عرضه‌ی آن‌ها روی پلی‌استیشن است، توانایی مایکروسافت برای تغییر فروش سخت‌افزار خود را محدود می‌کند.

در واقع به نظر می‌رسد که ایکس‌باکس سری ایکس و اس که تنها سه سال از عمرشان می‌گذرد، مشکل بزرگی برای فیل اسپنسر و تیم رهبری ایکس‌باکس است. پس از خرید ۶۹ میلیارد دلاری اکتیویژن بلیزارد، به نظر می‌رسد که به طور خاص گیم پس به یک سرویس اشتراکی جذاب‌تر تبدیل شود اما مدتی طول می‌کشد تا این ناشر غول پیکر خود را با مایکروسافت به طور کامل ادغام کند و مدیران اجرایی شرکت ذکر شده اعلام کرده‌اند که بازی‌هایی مانند دیابلو ۴ و مدرن وارفر ۳ تا سال ۲۰۲۴ به گیم پس نخواهند آمد.

در همین حال مایکروسافت در تلاش است تا بازی‌های انحصاری بیشتری را عرضه کند و گفته است از سال ۲۰۲۴ به‌ طور منظم‌تری این بازی‌ها را منتشر خواهد کرد. استودیوی سازنده‌ی فورتزا هورایزن یعنی استودیو پلی‌گراند در حال ساخت یک بازی Fable جدید و نینجا تئوری نیز در حال ساخت Hellblade 2 است. در این میان آبسیدین نیز در حال ساخت Aowed بوده و ریبوت Perfect Dark نیز در دست ساخت است. تعدادی بازی بتسدا نیز از جمله بازی ایندیانا جونز از توسعه‌دهنده‌ی ولفنشتاین نیز وجود دارد.

ایکس‌باکس

در حالی که عرضه‌ی این بازی‌ها ممکن است به افزایش فروش ایکس‌باکس کمک کند، درینگ معتقد است که مایکروسافت به تغییر تمرکز خود روی کنسول ادامه داده و انرژی بیشتری صرف پلتفرم رایانه‌های شخصی و موبایل می‌شود. خرید اکتیویژن بلیزارد به اندازه‌ای که به دلیل کال آو دیوتی و وارکرفت اهمیت دارد، به همان اندازه به دلیل ارزش بازی موبایلی کندی کراش مهم است. درینگ بیان کرد:

رایانه‌های شخصی و موبایل پلتفرم‌های غالب در سراسر اروپا هستند و راه موثرتری برای مایکروسافت برای دسترسی به بازیکنان در این بازارها خواهند بود. همچنین با خرید اکتیویژن بلیزارد، این شرکت اکنون به نوعی متفاوت، یکی از قدرتمندترین شرکت‌های بازی‌سازی اروپا است.

طبق اسناد فاش شده، مایکروسافت قصد دارد تا در سال ۲۰۲۴ به‌روزرسانی‌های میان‌نسلی را برای ایکس‌باکس سری ایکس و اس عرضه کند. کنسول ارتقا یافته‌ی سری ایکس با نام رمز Brooklin ظاهراً به صورت کاملا دیجیتالی عرضه خواهد شد. در این میان نسخه‌ی میان‌نسلی سری اس با اسم رمز Ellewood در دست ساخت است. اینکه آیا این کنسول‌های میان‌نسلی به عنوان ابزاری بسیار مورد نیاز برای ایکس‌باکس در نظر گرفته خواهند شد یا خیر فعلا مشخص نیست اما با در دست داشتن اکتیویژن بلیزارد، جاه‌طلبی‌های مایکروسافت به طور قابل توجهی بیشتر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا