فناوری اطلاعات

ارایه بیش از 6 هزار خدمت و مجوز در پنجره واحد خدمات دولت هوشمند

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات ایران درهمایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده گزارشی از آخرین وضعیت پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ارائه کرد.

فناوری برتر دیجیتال به نقل از وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، جواد موحد معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات در همایش تبیین قوانین توسعه دولت هوشمند و حکمرانی داده ها با ارائه گزارشی درباره وضعیت حضور و سیر زمانی اتصال دستگاه ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، گفت: در حال حاضر فقط اتصال دستگاه ها موضوعیت ندارد و در سال جاری بحث تکمیل خدمات را دنبال می کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 137 دستگاه ملی متصل شده اند، افزود: مبنای ما دستگاه های اصلی و ملی هستند.

موحد تصریح کرد: از مرداد ماه سال گذشته که نیم میلیون مراجعه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند داشتیم در تیرماه سال جاری به 113 میلیون مراجعه به سامانه های ملی و استانی دستگاه ها داشته ایم و در آبان ماه سال جاری نیز 65 میلیون مراجعه به پنجره ملی داشته ایم که نشان از یک تجربه موفق در این زمینه دارد.

وی به آمار تجمیعی نیز اشاره کرد و گفت: از مرداد ماه سال گذشته از 1.5 میلیون مراجعه در آبان ماه سال جاری به 646 میلیون مراجعه رسیده است که نشان می دهد این یکپارچه سازی مورد استقبال مردم بوده است.

معاون دولت الکترونیک سازمان فناوری اطلاعات تصریح کرد: بیش از 29 میلیون و 250 هزار نفر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند احراز هویت شده و از خدمات دولت استفاده کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 5 هزار و 240 خدمت شناسنامه دار شده است، افزود: دستگاه های اجرایی مشمول در این حوزه 142 دستگاه بوده است.

موحد با اشاره به اینکه راه اندازی پنجره واحد خدمات دانشگاهی بیش از 405 سامانه دانشگاه ها در دسترس مردم قرار گرفته است، گفت: همچنین بیش از ۴۶۰۰ مجوز نیز از طریق درگاه ملی مجوزها نیز ارائه می شود که حدود ۳۰۰۰ مجوز صنفی هستند و ۱۶۰۰ مجوز مربوط به دستگاه های اجرایی است. در جمع بیش از 6 هزار  خدمت و مجوز دولتی و صنفی در این پنجره به مردم ارائه می شود.

وی بیشترین مراجعه به سامانه ها را مربوط به وزارت آموزش و پرورش، وزارت مسکن و شهرسازی و تامین اجتماعی اعلام کرد و افزود: سامانه های املاک و مستغلات، خدمات انتظامی فراجا و خدمات دانشگاهی در رتبه های بعدی مراجعه مردم هستند.

معاون دولت الکترونیک به چالش های این حوزه نیز اشاره کرد و گفت: ما درپنجره ملی خدمات دولت هوشمند 3 سطح احراز هویت داریم که چالش های سطح دو مربوط به عدم ارائه سرویس عکس است که در حال رفع آن هستیم و سطح سوم هم امضای دیجیتال است.

وی متولیان متعدد برای استعلام اتباع خارجی را یکی دیگر از چالش های این حوزه عنوان کرد و افزود: اقدامات  مقدماتی راه اندازی پایگاه داده یکپارچه در این حوزه انجام شده و امیدواریم با این کار دیگر چالشی برای  ارائه خدمات الکترونیک به اتباع خارجی نداشته باشیم.

موحد به رتبه دستگاه های میز دولت در ارائه خدمات در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اشاره کرد و گفت: وزارت نیرو با 89 درصد، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با 87 درصد، وزارت آموزش و پرورش با 86 درصد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با 80 درصد و وزارت کشور با 73 درصد در بالای این جدول قرار دارند.

وی به رتبه سازمان ها و نهاد های مستقل نیز اشاره کرد و افزود: فراجا و سازمان انرژی اتمی با صد در صد خدمات و بنیاد شهید با 97 درصد و بانک مرکزی نیز با 80 درصد خدمات در بالای جدول این بخش از دستگاه ها قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا